Vragen over nieuwe parkietjes

Gestart door Yipee, juni 09, 2015, 11:03:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yipee

Hallo!

Inmiddels is het zo ver en heb ik twee kleine nieuwe vriendjes in huis. Ik had nog wel een paar vraagjes waar jullie mij misschien mee zouden kunnen helpen.

1. Ik heb er dus twee tegelijk aangeschaft. Had ik toch beter eerst 1 kunnen kopen om die tam te maken en vervolgens een andere erbij zetten? Of worden deze twee waarschijnlijk ook nog redelijk tam? Ze zijn niet heel erg bang voor mijn handen. Ik heb ze vanaf maandag en ze hebben beide al op mijn vinger of hand gezeten. Dus dat gaat tot nu toe erg goed. Wanneer zouden ze klaar zijn voor hun eerste vliegrondje denken jullie? Ik wil zeker weten dat ze opstappen als ik wil voordat ze echt los mogen. Wanneer zou dit punt bereikt zijn?
2. Ik heb een vraag over voerbakjes. In mijn kooi hangen van die voerbakjes aan de buitenkant. Deze hebben ze volgens mij nog niet gevonden. Evenals het water bakje, waterflesje en gritbakje. Ik heb ze dus eerst wat voer (en water) aangeboden in een bakje op de bodem. Ze hebben eruit gegeten en het is nu bijna op. Ik wil graag dat ze toch op zoek gaan naar de voerbakjes, kan ik ze daarbij helpen? Ik hou het goed in de gaten want ik wil niet dat ze echt honger gaan krijgen. Iemand tips?

3.Ze beginnen nu al wat meer mondiger te worden en geluidjes te maken. Af en toe wat gekibbel en ook kroelen. Hopelijk zijn het twee mannetjes of en man en vrouw. :) Ze reageren ook af en toe al als ik wat naar ze roep hihi.

Ik heb een foto van beide bijgevoegd, ze zijn nog jong dus het zal vast lastig te zien zijn. ;)
4. Zijn er hier ook mensen die hun vogels wieken? Ik heb nog geen vast standpunt ingenomen hierover. Een vriendin van mij heeft een gewiekte valkparkiet en heeft veel positive punten genoemd. Wat vinden jullie? (Gaat mij totaal niet om het tam maken, eerder veiligheid en controle).

Bedankt!

Yipee

Hopelijk in dit bericht de foto. Het lukte niet met uploaden blijkbaar.

Ow en met dat ik dit post begint Tommy (de blauwe) te eten uit een van de voerbakjes hihi.

gugakip

Dat zijn twee mooie vogeltjes! :) Ik denk dat de achterste een blauwe neusdop heeft en de voorste roze, dus dan zou het een mannetje zijn met een vrouwtje. De meer ervaren leden kunnen je hier wel beter mee helpen volgens mij. (Wij hadden ook eentje met een blauwe en een roze neusdop, en nu blijken het twee mannetjes te zijn, aangezien beide neusdoppen nu erg blauw zijn, dus het is nooit 100% zeker)

1. Nee, nu leren ze elkaar samen kennen, kan nooit kwaad :) Als ze nu al op je hand komen zitten, denk ik niet dat je iets te klagen hebt haha! Probeer het gewoon wat te onderhouden en geregeld te doen, dan verleren ze het niet ondanks toenemende leeftijd! Op de vraag wanneer ze opstappen wanneer jij wil: ik denk wanneer ze zonder trosgierst toch op je hand komen zitten? Of is dat niet wat je bedoelt?
2. Ik zou als je thuis bent, proberen de voerbakjes enkel te vullen en niets op de bodem te laten staan. Als ze na enkele uren nog steeds niet willen gaan eten, dan kan je het toch terug op de grond zetten. Misschien kan je als je ze van je hand wil, ze op het voederbakje zetten? Of hebben ze echt schrik er van?
3. Haha, nog even en je gaat denken: zwijg nou eens even, ik wil rustig telefoneren! ;)
4. Kortwieken is een ontzettend stresserende gebeurtenis voor vogels (en dieren kunnen niet zo goed tegen stress), dus ik zou het niet aanraden. Als ik me niet vergis kunnen ze dan niet meer vliegen? Dan heb je de pret van door de kooi, of zelfs door de kamer vliegen zoals jij wil doen in de toekomst, niet... Een vogel hoort te kunnen vliegen naar mijn mening, dus ik ben sowieso tegen :p Maar ook hier, best even op een reactie van meer ervaren leden wachten!

Veel plezier met je parkietjes! :D 

Yipee

Nou ik maakte mij dus gelijk al iets te druk om het voer. Ze hebben beide het voerbakje gevonden. Dan ga ik ervanuit dat ze het waterbakje ook wel snappen. ;)

Ja op zich doen ze het best goed. Het 'stap op' commando oefen ik in kleine sessies. De groene stapt met 1 voetje op en de blauwe doet het zo nu en dan helemaal maar springt er meestal gelijk vanag. Als beloning mogen ze dan wat van de trosgierst eten. Dus dit maar zo volhouden denk ik? :) Hopelijk hebben ze het snel helemaal door, dan kunnen ze een keertje los met een gerust hart.

Ik ben benieuwd wat het geslacht uiteindelijk gaat worden. Blijft toch altijd nog even een verassing tot de neusdop verkleurt is. :) Maken grasparkietjes ook nog een soort pubertijd door? Zo ja, wat kan ik daarvan verwachten?

Bedankt voor de antwoorden!


gugakip

Citaat van: Yipee op juni 09, 2015, 17:36:25
Nou ik maakte mij dus gelijk al iets te druk om het voer. Ze hebben beide het voerbakje gevonden. Dan ga ik ervanuit dat ze het waterbakje ook wel snappen. ;)

Ja op zich doen ze het best goed. Het 'stap op' commando oefen ik in kleine sessies. De groene stapt met 1 voetje op en de blauwe doet het zo nu en dan helemaal maar springt er meestal gelijk vanag. Als beloning mogen ze dan wat van de trosgierst eten. Dus dit maar zo volhouden denk ik? :) Hopelijk hebben ze het snel helemaal door, dan kunnen ze een keertje los met een gerust hart.

Ik ben benieuwd wat het geslacht uiteindelijk gaat worden. Blijft toch altijd nog even een verassing tot de neusdop verkleurt is. :) Maken grasparkietjes ook nog een soort pubertijd door? Zo ja, wat kan ik daarvan verwachten?

Bedankt voor de antwoorden!

Wij hebben nooit echt dat commando aangeleerd, toen niet aan gedacht. En nu ze 3-4 jaar oud zijn, is het nogal intens om dat nog aan te leren, zeker omdat eentje schrik heeft van handen in de kooi (maar niet buiten de kooi) en de andere die vliegt er bijna meteen op als hij trosgierst ziet! Ik zou hem graag willen leren om eerst op te stappen en dan pas trosgierst te krijgen, en hij lijkt het een beetje te begrijpen... Maar zoals jij het doet, lijkt me prima! Goed dat je er jong mee begint, anders maak je het jezelf heel lastig.

Als ze niet echt er op willen, kan je altijd met je vingers tegen het buikje duwen (zachtjes uiteraard), en dan stappen ze haast automatisch op je hand als ze niet al te veel schrik hebben. Kan wel zijn dat ze er dan ook snel weer afvliegen natuurlijk, of ook met zo een pootje. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Puberteit valt goed mee, niet zoals bij sommige mensenkinderen ;) Ze zullen een keer in de rui gaan, dus dat gaat wat extra pluimen in de kamer geven. Verder verkleurt gewoon de neusdop vaak wat extra als ze doorheen hun puberteit gaan, en ze worden wat steviger. Afhankelijk van de leeftijd die ze nu hebben, is dat een tamelijk verschil, de staartpennen worden veel langer en mooier en de vogel wordt ook groter in zijn geheel. Maar ik heb toch nog nooit over puberende parkieten gehoord waarbij ze alles proberen wat niet mag :) Kan wel dat ze wat meer schrik krijgen als ze ouder worden, maar als je gewoon aandacht blijft geven en met ze bezig blijft, zal dat heus geen grote verandering geven :)

Yipee

Ja tegen het buikje 'duwen' probeer ik ook. Alleen eentje gaat dan net geen rekstok oefening doen in plaats van gewoon opstappen. Ja met 1 pootje dus hihi. Elke keer als de parkiet het goed doet, of dus minimaal 1 pootje dan beloon ik hem met positieve woorden en dan mag die een stukje trosgierst eten. :)

Ze hebben onderhand dus beide het voerbakje gevonden. Alleen nu maken ze een beetje ruzie. Ik heb er dus nog maar eentje opgehangen maar dat hebben ze nog niet door. Slimpies. :p

Hoe zet jij de grasjes weer terug in de kooi als ze losvliegen? Stappen ze dan braaf op je vinger? :)

gugakip

Ik woon nog thuis, en mag niet van de moeder... :( Dus helaas, ze moeten altijd in hun hokje blijven. Ze gaan wel vaak mee buiten als het weer het toelaat, maar binnen dus altijd in het hokje (buiten ook uiteraard :p ). Ik probeer ze zo ver te krijgen dat ik zelf een soort volière voor binnen mag bouwen, die opgevouwen kan worden zodat het niet in de weg staat... Maar ze wil niet :p

Je bedoelt dat je maar een voederbakje hebt? Dat gaat ruzie geven haha :p Wij hebben er twee, aan dezelfde kant van de kooi, en zelfs dan jaagt de ene steeds de andere weg helaas. Elke keer dezelfde die het onderspit moet delven maarja... :(

JudithO

Je hebt inderdaad een man en een pop, voor zover dat nu te zien is. De groene is een man, de andere een pop.
Twee voerbakjes is zeker het minimum aantal wat je moet hebben. Hier hangen ze ook naast elkaar, en dan nog is het altijd een hele stoelendans tijdens het eten. Water drinken doen ze maar weinig, dus dat zul je niet snel zien. Geef je ze ook eivoer?


Wat betreft het kortwieken, dat is echt niet nodig voor veiligheid of andere zaken. Kwestie van de gordijnen dicht als je ze los laat. Verkeerd landen doen ze toch wel een paar keer. Wat logisch is, want ze vliegen echt mega hard als je ze de eerste keer los laat, en ze weten dan nog niet waar ze goed kunnen landen. Dus ja, dan vallen ze wel eens op de grond. Hoort er allemaal bij.
Ik zet ze niet terug na het vliegen, dat moeten ze zelf doen. Ik neem dus altijd de tijd als ik ze los laat. Moet ik na een uurtje weer weg, dan blijven ze beter in de kooi. Tegen een uur of 20 gaan ze eigenlijk altijd wel weer terug in de kooi. Zet ik de kooi na die tijd open, komen ze er ook niet uit.

Yipee

#8
Voor de duidelijkheid: Ze hebben nu de beschikking over twee voerbakjes. Alleen de tweede heb ik pas later opgehangen. Anders wordt het voer zo snel 'oud' terwijl ik niet zeker wist of ze al uit de bakjes aten. Nu ik zeker weet dat ze het idee van de bakjes doorhebben, heb ik aan beide kanten van de kooi een bakje gehangen met voer. Nu moeten ze dat nog even ontdekken hihi.

Verder heb ik een bakje grit voor ze, een bakje met water en een drinkflesje. Door het voer wat ik heb zit volgens de fabrikant al eivoer (beaphar Xtra vital ik wil graag goede kwaliteit voeren), daarnaast heb ik ook nog wat extra door het voer gemengd. Verder hangt er ook een mineralensteen. :) Dus hopelijk is dat alles wat ze nodig hebben. Ik heb zelfs nog wat fruit gelegd in een bakje op de bodem. Maar dit kennen ze nog niet denk ik, want het is niet aangeraakt.

Wel grappig, de kweker vertelde me dat de blauwe juist een man zou zijn. :') Ach als het maar niet twee popjes zijn. Ik heb de Blauwe juist Tommy genoemd en de groene Khaleesi. Had ik beter kunnen omdraaien dus hihi.

Wat jammer dat ze niet los mogen gugakip! Ik woon op mezelf dus ik bepaal dat zelf wel. Al hoeven ze van mij dan weer niet op mijn bed te poepen. xD

Iemand nog tips hoe je ze leert mooie liedjes te fluiten? Youtube staat vol met parkietjes die liedjes/geluiden en soms zelfs spraak imiteren. Lijkt me geweldig als ze een repertoire hebben om te fluiten.

O en dan nog een vraag. Als ik dus een man en een pop heb, of ieder geval 1 pop dan gaat ze vast eieren leggen op een gegeven moment? Kan ik die gewoon weghalen? Ik wilde graag eigenlijk 2 mannen dus had hier nog niet zo'n rekening mee gehouden.


gugakip

Oh haha, oke ik begreep je verkeerd :) Twee bakjes volstaat normaal voor twee vogeltjes. De plaatsing is wat testen in het begin. Wij hebben zowat alles gehad, en nu de minst slechte eruit gehaald :p Wel grappig trouwens, wij hadden de kooi na het schoonmaken in de verkeerde richting teruggezet... en wat doen zij: hupla eten aan lege etensbakjes :) Dat was echt grappig, dus snel de kooi weer omgedraaid toen :p

Ja de kwekers zijn vaker fout heb ik hier al gelezen :p Wel vreemd vind ik, ik zou net denken dat zij meer weten dan de gemiddelde persoon die net vogels aanschaft!
Hahaha, ja ik zeg ook altijd: als ik later parkietjes heb in m'n eigen woning, dan gaan ze af en toe los vliegen of bouw ik een constructie die veel groter is, waarin ze het mogen :) Al zeg ik soms ook dat ik een hele volière wil... maar dan zijn ze zelden tam, dus dat is misschien een slecht plan haha, tamme parkietjes zijn zo lief :)

Over het leren spreken:
http://www.parkietenfreak.nl/a-communicatie.php
http://www.grasparkieteninfo.nl/gedrag/leren-spreken/

Denk dat dit je al op weg kan zetten. Echt liedjes zingen heb ik nooit gelezen dat ze deden helaas, maar wie weet? :) Als ze een eerste woordje leren, gaan ze trouwens vaak nieuwe dingen uit zichzelf doen. De tweede link leidt naar een pagina waar het leren spreken uitgelegd wordt. De eerste is over communicatie bij grasparkieten in het algemeen.

Dan de laatste vraag: een stelletje parkieten zal normaal nooit eieren leggen als er geen plaats toe is. Als jij een nestkastje hangt, zullen ze haast automatisch gaan broeden als de dagen ongeveer 15u lang zijn. Als er geen gelegenheid is, zoals in de gemiddelde kooi in de woonkamer, dan heb je er geen last van. (Heb geen ervaring met kweken, dus hier kan iemand anders best op antwoorden gok ik.)


JudithO

Kwekers zitten er inderdaad vaak naast wat het geslacht betreft. Ik heb 3 popjes gehad, die allemaal een man zouden moeten zijn volgens de kweker. Uiteindelijk 1 popje gehouden en een man van een jaar oud erbij gezet, dan wist ik in ieder geval zeker dat het ook echt een man is.

En je hoeft inderdaad geen eivoer te geven naast het voer wat je nu geeft. Zou je overstappen op ander voer, dan moet dat wel.
Zo te lezen heb je alles goed voor elkaar :)

Er zijn niet zoveel parkieten die gaan praten/deuntjes gaan fluiten. Daar moet je een beetje geluk mee hebben. Ik heb dat geluk niet, en misschien is dat maar beter ook als ik hoor wat sommige parkieten produceren :P

Yipee

Het is ook wel de bedoeling dat alles een beetje goed voor mekaar is. ;) Ik studeer ten slotte ook diergeneeskunde, dan ga ik niet half beginnen aan een huisdiertje. :)

één van de redenen dat ik ook een vogeltje wil is voor de ervaring. Veel mensen komen met hun vogeltje bij de dierenarts en dan moet je er toch ook wel wat vanaf weten. Wat biedt nou meer ervaring dan zelf zo'n diertje in huis gehad en verzorgt te hebben? ;) Is natuurlijk absoluut niet de enige reden hoor, ik wilde altijd al een grasparkietje.

Tot nu toe ben ik al erg blij met deze twee gezellige vogeltjes. Ze zijn zeer makkelijk en niet extreem bang voor handen. Dus ik train ze lekker door met opstappen.

Bedankt voor alle extra info tot nu toe! :)

Yipee

Nog even een update over de kleine birdies. Tam maken gaat best goed! Khaleesi de groene stapt prima op. Tommie iets minder maar volgt Khaleesi wel. Ze zijn dus los geweest en dit ging goed. Hier nog even een foto. :) Is het geslacht misschien duidelijker op deze foto?

JudithO

Ik gok de blauwe sowieso pop, en de groene zou misschien ook een popje kunnen zijn... Dat moet je dan maar even afwachten.

Mooi dat het verder zo goed gaat!