S'nachts ruzie

Gestart door selly-vw, juni 02, 2015, 01:12:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

selly-vw

Hallo allemaal,

Mijn 2 parkietjes (mannetje  en popje) hebben vanacht weer ruzie zitten maken.
ik word daar wakker van omdat ze als een bezeten  door die kooi heen vliegen. En altijd het mannetje verliest dan in ieder geval 1 veer.

Dit is nu al de 3e keer in nog geen jaar tijd.
meestal zijn ze gewoon lief en hebben verder nooit zulke ruzies, maar als ze ruzie hebben is dat alleen maar snachts.

Is dit normaal?

Groetjes,
selina

Iris7

Dit klinkt vrij normaal. Het is niet heel vaak en een veertje verliezen gebeurt ook door de dag heen (waarschijnlijk zat de veer toch al los). Af en toe ruzie maken is helemaal niet slecht.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Sonja

Hallo Selina,

Als ze alleen maar's nachts ruzie maken, kan het zijn dat ze kibbelen om wie er het beste slaapplekje mag hebben.
Vaak is dat bovenin de kooi.
Twee stokjes (of 2 schommeltjes, als je parkietjes daar graag op slapen) op dezelfde hoogte in de kooi hangen, wil nog weleens helpen.
Probeer het maar eens. ;)

Groetjes
Sonja

selly-vw

Hoi ires en sonja, badankt voor jullie bericht :)
De veer die me parkiet verliest is altijd een grote veer alsof ze hebben gevochten. En als ik het ligt aan doet zitten ze met hartkloppingen helemaal verstijft aan de tralies, (echt een zielig gezicht)

sonja, ze zitten inderdaad altijd op het bovenste stokje en die is breed genoeg boor allebij, heb destijds  een grote kooi voor ze aangeschaft. Normaal gesproken zitten ze ook lief naast elkaar te slapen. Je hoord ze wel is mopperen op elkaar als je elkaar in de weg zitten, maar ze zoeken elkaar ook weer op, echt onafscheidelijk en doen ook alles saampjes :)
Maar als ze dan snacht zo'n herrie maken en met paniek door de kooi heen fladeren dan weet ik niet waar dan vandaan komt. Vind dan ook weer zielig als ik ze zo gespannen aantref.

gugakip

Bij het slapen maken ze hier ook altijd ruzie. We hebben nochtans een lange stok helemaal vanboven over de hele breedte waar plaats is voor meer dan 6 parkietjes, maar zelfs met 2 is dat ene plekje toch beter dan het andere :)

Zolang ze elkaar niet helemaal kaal plukken of gaan bijten dat een van beide begint te bloeden, is het geen ramp lijkt me...

Sonja

Citaat van: selly-vw op juni 02, 2015, 21:34:10

Maar als ze dan snacht zo'n herrie maken en met paniek door de kooi heen fladeren dan weet ik niet waar dan vandaan komt. Vind dan ook weer zielig als ik ze zo gespannen aantref.

Het fladderen kan ook komen doordat ze in donker hun zitstok niet meteen terug kunnen vinden.
In dit geval kan wellicht een klein nachtlampje in de buurt uitkomst bieden.