Parkiet kan niet meer vliegen

Gestart door Baby en Limi, mei 25, 2015, 00:14:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baby en Limi

Ik heb 2 parkieten Baby en Limi. Hun kooitje staat altijd open en kunnen altijd vrij vliegen, maar nu sinds kort kan Limi niet meer vliegen en ze zit ook niet meer zo mooi in haar veren.
Ze is 8 jaar oud. Ze eet en drinkt goed en is vrolijk, kan nog wel goed klimmen. Ze krabt zichzelf niet.
We geven haar nu ook Beaphar Vitaminen B Complex, maar ik zie geen verbetering.
Is er iets meer met haar aan de hand dan de rui? Ik wil met haar naar de dierenarts gaan, maar nu las ik hier dat een vogelarts beter is. Weet iemand een goede vogelarts in Rotterdam of omgeving?






parkietenl0ver

Hey!

ik heb precies het zelfde meegemaakt met mijn 8 jaar oude vogeltje een maandje terug. De rui koste hem te veel energie en op een gegeven moment had die er geen kracht meer voor en deed Die niks meer dus ook niet meer krabben wat eigenlijk een noodzaak is voor parkieten die in de rui zijn.. Ik ben toen naar de dierenarts geweest en heb van hem toen vitamine druppels gekregen die ik dagelijks moest toedienen. Beter werd hij er niet van en ik zag hem steeds meer achteruit gaan. Ik heb alles geprobeerd wat ik kon maar op 8 mei nam hij afscheid van ons :'(

Mijn advies is zo snel mogelijk naar de dieren/vogel arts gaan. Zoek anders even op internet naar lokale vogelartsen ik zelf weet namelijk niet waar Je die kan vinden. Jouw verhaal lijkt zo erg op die van mij en zou niet willen dat je maatje iets overkomt!

Veel succes!

Baby en Limi

Bedankt voor je reactie parkietenl0ver. Ze is nog steeds erg actief en eet goed.
Haar kopje en achter haar kopje zit vol met nieuwe pinnen.  Zou het kunnen dat ze teveel veren heeft verloren dat ze daarom niet meer kan vliegen? Op dit moment verliest ze geen veertjes meer.

parkietenl0ver

Voor zo ver ik het weet moet dat geen reden zijn. Zolang de vleugels en staart in orde zijn. het is goed dat ze nieuwe pinnen krijgt en geen veren meer verliest maar om er voor te zorgen dat die pinnen goed uitkomen als veertjes moet je parkietje zichzelf continue verzorgen door zich te krabben. Door jou verhaal te lezen zie ik dat ze dat juist niet doet en daar maak ik me zorgen om. Krabt je andere parkiet baby toevallig limis kopje met zijn snavel? Dat kan een hele opluchting zijn voor limi omdat ze dan hulp krijgt en de stekeltjes dus worden behandeld. Parkieten doen dit in de natuur namelijk ook voor elkaar.

Gr.

Baby en Limi

Bedankt voor je reactie.
Limi ziet er ietjes beter uit dan 2 dagen geleden. Ze poetst zichzelf wel en is erg monter.
Ik heb gezien dat ze maar 1 lange staartveer heeft en een kortere eronder. Ik heb ruimix gekocht vandaag en wil het nog een paar dagen aan zien voordat ik naar de dierenarts ga.
Ik zal eens proberen een goede foto te maken en plaatsen hier.

Baby en Limi

Was wel moeilijk om een goede foto te maken, maar het gaat vooral om de veertjes bij haar staart.

parkietenl0ver

Ik maak me eerlijk gezegt wel heel erg zorgen om de veertjes van je vogel. Ik vraag me af of dit van zelf zo is geworden (wat me sterk lijkt) of dat misschien je ander parkietje aan de veren van limi knaagt. Het kan ook zijn dat ze dat zelf doet door stress.. Extra kracht voer voor tijdens de rui is wel ideaal en ik hoop dat je vogeltje hiermee voldoende kracht krijg zodat ze nieuwe gezonde veren kan krijgen. Zelf zal ik geen moment twijfelen om even langs de dieren- of vogelarts te gaan.

Succes!

Baby en Limi

ja, Baby heeft aan haar vleugels getrokken een paar weken geleden.  Zelf doet ze dat niet.
Ik denk niet dat ze stress heeft. Om eerlijk te zijn ben ik bang dat ze stress gaat krijgen als ik haar pak en naar de dierenarts breng. Wij pakken de parkietjes nml. nooit.

parkietenl0ver

Ik heb ook parkieten gehad die het vreselijk vonden als ik ze oppaktte, maar als het moet dan moet het. Ze krijgen inderdaad wel stress maar dat gaat van zelf weer over. Ik heb liever oppakken met een beetje stress voor het bestwil van mijn parkiet dan dat het uit de hand loopt en het te laat is.

Ik weet dat het moeilijk is maar het wel het beste ;)