wie weet raad

Gestart door corry, mei 23, 2015, 19:40:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

corry

h
allo beste forumlezers

ik heb ongeveer een jaar een parkiet, die sinds twee dagen geel-witte poepjes produceert.het is ook vrij droog.Hij eet wel maar heeft altijd heel weinig gedronken. Hij is wel wat rustiger als anders, maar maakt niet direct een zieke indruk. Hij krijgt altijd X vital voer met wat snoepzaad en een stengel gierst.

moet ik mij ongerust maken

zijn ontlasting heeft de kleur van stopverf wel met een witte punt

geef me aub zo gauiw mogelijkl raad

Sonja

Hallo Corry,

Dat je parkietje weinig drinkt is wel normaal, ze drinken van nature niet veel.
Als ik lees wat je hem te eten geeft, denk ik dat je het snoepzaad beter achterwege kunt laten, en ook de stengel trosgierst.
In trosgierst zit veel vet en nauwelijks voedingsstoffen, je kunt daar beter niet meer van geven dan max. een halve stengel per week.

Als je teveel lekkere dingen geeft, eet je parkiet te weinig van zijn gewone voer en dan ontstaat er op termijn een vitaminengebrek.
Het gevolg daarvan is weer dat je parkiet vatbaar wordt voor ziekte.

Het beste geef je je parkietje ook geen volle bak met zaadjes, maar een afgepaste hoeveelheid, precies genoeg voor 1 dag.
Dat zijn ca. 1,5 tot 2 -afgestreken- maatschepjes (zit er altijd bij in een pak XtraVital) per dag, per parkiet.
Als je meer geeft gaat je parkiet alleen de lekkerste zaadjes eruit halen, en laat de rest liggen.
Ook dat zorgt voor vitaminengebrek op den duur.

Geef je je parkietje weleens een stukje fruit, en wat groenvoer?
Op de website kun je lezen wat je allemaal kunt geven, en ook hier op het forum is daar van alles over geschreven.
Wat je in ieder geval niet moet geven, is avocado en rabarber.

Heeft je parkietje een mineralenblokje?

Dat je parkiet wat rustiger is, maar niet meteen een zieke indruk maakt, wil niet altijd alles zeggen.
Parkieten laten pas in een heel laat stadium zien dat ze ziek zijn. Je moet het dus hebben van subtiele veranderingen.

Je kunt bij twijfel de ontlasting laten onderzoeken.
Dat kun je opsturen naar een vogelarts.
Op de site vind je een lijst met vogelartsen.

Groetjes
Sonja




corry

hallo sonja

hartelijk dank voor je bericht ik geef de parkiet heel vaak groenten en fruit, maar daar eet hij nauwelijks iets van

je moet weten, dat ik het vogeltje in mijn bezit heb gekregen, omdat hij bij mijn zoon tegen de raam was gevlogen heel de omgeving gehad , maar hij was niet thuis te brengen

daar hij drie katten heeft, was het geen optie om hem daar te laten en is hij bij mij in huis gekomen

ik geef hem veel aandacht en hij vliegt iedere dag uren rond  ik hoop, dat het goed komt  hart grt

Sonja

Hallo Corry,

Wat fijn dat jij zo lief bent geweest dit parkietje op te vangen! :)

Wat het groenvoer betreft, is het vaak zo dat ze in eerste instantie niet meteen ervan willen eten. (wat de boer niet kent..... ;) )
Gewoon aan blijven bieden, en probeer zoveel mogelijk verschillende dingen aan te bieden, er zit altijd wel iets tussen wat hij lekker vindt.
En wat ik al eerder schreef: ook het voerpatroon verder aanpassen.
Dat maakt de kans ook groter dat hij meer van het groenvoer zal eten.

Veel beweging krijgt hij gelukkig wel, dat is alleen maar goed.
Als hij los rondvliegt, zorg er daarbij wel voor dat hij niet van dingen kan eten die niet goed voor hem zijn, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat al doet?

Maar stuur voor de zekerheid de ontlasting van je parkiet op naar een vogelarts, dat kost niet veel en je parkietje hoeft niet mee.
Je kunt het bijvoorbeeld hierheen sturen:
http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/
(ontlasting van je parkietje opvangen op een stukje aluminiumfolie, dichtvouwen, in een envelop doen en opsturen), met een briefje met uitleg erbij.

Groetjes
Sonja

corry

hallo forumlezers

ik heb enige tijd geleden een bericht hier op gezet, dat onze parkiet witte ontlasting had en nogal klei-achtig

ik heb op advies van Sonja, waarvoor alsnog bedankt, enige poepjes opgestuurd naar hewdwig van der Horst

nou blijkt dat hij EPI heeft een aandoening aan de alvleesklier, dus een spijsverterings-probleem

ik had hier nog nooit van gehoord.

Ik heb bij haar ook de medicijnen gekocht Zymoral , waarvan ik dagelijks wat in zijn voerbakje moet doen

ik weet niet wat het effect gaat worden, want al enige dagen had hij weer een normale kleur ontlasting

misschien kunnen jullie hier iets mee..hartelijke groet

Sonja

Hallo Corry,

Goed van je dat je de ontlasting van je parkietje naar Hedwig hebt opgestuurd. Nu heb je in ieder geval meer duidelijkheid.

Het is jammer dat er toch iets niet helemaal ok is met jullie parkietje.
Positief is dan weer dat je nu weet wat, en dat er nu iets aan gedaan wordt.
Hoe ziet het er nu verder uit voor je parkiet? Heeft Hedwig daar ook meer informatie over gegeven?
En heeft hij dit middel levenslang nodig, of tijdelijk?

Hoe voelt je parkietje zich verder?

Groetjes
Sonja



corry

hoi sonja

leuk van je dat je mijn bericht beantwoord
het middel moet ik twee maanden gebruiken voor de parkiet. gisteren voor het eerst in het voer gedaan en wat denk je ? hij eet geen voer meer, alleen een klein beetje van de fruitstick
ik ben er niet gerust op zeg maar, want hij at altijd heel goed

hij vliegt nog wel rond maar zijn poepjes zijn anders gekleurd dan vorige week, dus dan denk ik hij is aan de beterende hand.
maar nu poept hij weinig, ik denk ook omdat hij minder eet

ik laat je wel weten hoe het nou verder gaat grt

Sonja

Hallo Corry,

Hoe ziet de ontlasting van je parkiet er nu dan uit?

Waarschijnlijk smaakt het voer nu anders, doordat het poeder er doorheen zit en eet hij daarom niet.
Wat ik in ieder geval zou doen, is zijn fruitstick weghalen, want anders gaat hij alleen maar dat eten en krijgt hij het medicijn wat hij nodig heeft, niet binnen.
Snoepstokken zijn sowieso niet zo goed voor vogels, ze bevatten heel veel suikers, en daar kan een parkiet kropontsteking van krijgen.

Hou goed in de gaten of hij wel van zijn zaadjes eet, een parkiet kan niet langer dan 24 u. zonder voedsel.
Misschien kun je Hedwig nog eens bellen en vragen of zij nog tips heeft zodat je parkiet zijn zaadjes mét het medicijn erop, goed gaat eten.
Maar zoals gezegd: de snoepstok weghalen, en eventuele andere lekkernijen ook, zodat hij geen andere keuze heeft dan zijn zaadjes toch te proeven.
Hij moet ook wennen aan de nieuwe smaak, dat vraagt even tijd.

Sterkte ermee.

Groetjes
Sonja

corry

hallo Sonja

de poepjes zijn nu weer groen met witte stip, zoals hij vroeger haden ik denk dat dit de normale kleur is. Ze zijn ook niet zo hard meer

ik weet niet of het een echte snoepstok is, die ik hem geef Hij is van vitakraft en er zitten veel gedroogde fruitsoorten en zaden in en  eivoer  mineralen en algen  en anti-oxidanten  wat hij ook nodig heeft. Ik weet als ik alles weghaal, dat hij gedwongen wordt de zymoral en  zijn zaadjes te eten , maar als je ziet hoe zielig hij is, als hij helemaal niet eet, dan ga ik door de knieen ; hij moet toch iets eten zodoende heb ik de dierenarts een mail gestuurd

met dank voor je bericht