meer laten vliegen

Gestart door MelanieB, mei 20, 2015, 14:52:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MelanieB

Hoi Allemaal,

Ik heb 2 grote vragen. Ik heb 2 parkietjes van 2 jaar oud. Broer en zus. Ze zijn altijd erg vrolijk en maken de hele dag leuke geluidjes. Ze schreeuwen bijna nooit. Als ik mijn hand in de kooi doe gaan ze er op zitten. Soms een beetje ruzie wie er eerst mag. Als ik ze op mijn hand uit de kooi haal klimmen of vliegen ze op de kooi. Ze blijven niet op mijn hand zitten. Mijn eerste vraag is hoe ze ook buiten de kooi handtam worden? Ik ben net afgestudeerd dus ik heb nu ook veel tijd om ze tammer te maken. Verder hebben ze erg veel te doen in de kooi. Ze hebben diverse speeltjes en genoeg om te slopen. Als ik thuis ben gaat de kooi open. Soms blijven ze in   de kooi en soms gaan ze op de kooi zitten of op de gordijnrails. Ze vliegen niet naar andere onderdelen van de ruimte. Ik heb het idee dat ze de rest van de ruimte niet interessant vinden. Hoe kan ik ze meer laten rondvliegen?  Ik krijg het idee dat ze de inhoud van de kooi interessanter vinden.

Groetjes!

josva

Ik ken dit bij mijn parkieten.

De mijne zijn handtam, kan het bewijs leveren... maar in een grote ruimte is er 1 die liever gevangen wil worden en de ander doet daarin mee. Als degene die gevangen wil worden in de kooi zit en de ander erbuiten vliegt hij niet weg.

Al is ie wel tammer die gevangen wil worden. Kan er alles mee doen

MelanieB

Ja lastig he. Ik vang die van mij eigenlijk nooit. Ze gaan altijd voor ik de deur uit moet de kooi weer in. Maar verkennen die van jou wel de ruimte? Bij mij gaat er eentje altijd het liefste de kooi uit de ander volgt dan meestal.

Samm

Gevangen wil worden? Denk dat je, je parkietje verkeerd begrijpt.. Als je een parkiet de heletijd gaat vangen is het handtam maken buiten de kooi erg lastig.

josva

Die van mij zijn al gewend aan de omgeving. Het is even eruit daarna er weer in. Tenzij ik de gordijnen open heb dan zitten ze bijde voor het raam of in de planten die daar staan.

en ja sam vangen. Hij wil gevangen worden als in een spelletje spelen.  Deed jij toch ook toen je klein was

MelanieB

Ik vind het gewoon heel gek dat die van mij de omgeving niet verder verkennen. Al moet ik toegeven dat ik de kooi inclusief speeltuin inhoud ook interessanter zou vinden. Die van mij zitten ook niet bij het raam omdat ik altijd de gordijnen dicht doe als ze los gaan. Durf het gordijn ook niet open te doen omdat ik bang ben dat ze tegen het raam knallen. Is er iets waarmee ik de ruimte zelf interessanter voor ze kan maken? Ze zitten trouwens ook graag op de kooi. De kooi is erg hoog dus ze kunnen alles goed overzien. Ik denk dat ze dat ook wel fijn vinden.

Samm

Ja maar ik was een kind, een vogel vliegt weg uit angst.

Heb je een speeltuin al geprobeerd? Of als jij denkt dat hun plekken wel leuk kunnen vinden, breng ze erheen en blijf ze er heen brengen tot ze wennen aan bepaalde plekken :), ze zijn wat angstiger denk ik en misschien hebben ze behoefte aan begeleiding.

MelanieB

is het niet zielig om ze dan steeds naar een plek te brengen? ze vliegen wel steeds meer door de kamer maar landen toch altijd op de kooi. Ik ga ze proberen naar een plek te brengen. Ben benieuwd! Bedankt voor de tip.

Sonja

Citaat van: josva op mei 22, 2015, 09:41:35
Hij wil gevangen worden als in een spelletje spelen.

Je maakt mij niet wijs dat je je parkiet daar een plezier mee doet.
Misschien dat jij het zelf ziet als een spelletje spelen, voor een parkiet is gevangen worden allesbehalve een spelletje....

josva

Nou ik denk van wel

De wegvlieger heb ik een goede band mee en hij is erg handtam. Mijn vinger valt hij aan als ik naar hem wijs en dan weer terugtrek als ik hem varsthoud valt ie in slaap of gaat ie praten. Als ie losvliegt zit ie altijd wel bij me alleen als hij de kooi in moet vliegt ie van me weg. Als ik hem uiteindelijk gevangen heb maakt hij kusgeluidjes. (Doet ie ook als ie aandacht wil. Vandaar