wat is er aan de hand? antibiotica heeft niet geholpen..

Gestart door Yagmur, mei 15, 2015, 22:34:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yagmur

Een van mij parkieten begon bol zitten. ze ademde heel zwaar (staart wipte erg) en was heel lusteloos. Omdat het weekend was kon ik nergens met hem heen. De maandag er op ging het al beter. Toch zijn we langs de arts gegaan, die in eerste instantie juist zei dat hij er zo goed uit zag. Toen ik vertelde over het staartwippen, dacht ze eerst dat hij dat had doordat hij opgewonden was tijdens de consult maar de arts vond het niet heel ernstig. Mijn parkiet werd helemaal gecheckt en we kregen een antibiotica mee baytril. Na een week te hebben gebruikt is er naar mijn mening niets veranderd! Ze wipt nog heel erg maar is wel weer de oude als ik naar zijn gedrag kijk. Behalve dat hij zo veel eet en dan vooral grit etc. Hij krijgt als vier altijd extravital en vaak nog vitaminendruppels in het water. Ik vraag me echt af wat er aan de hand is. Alles is gecheckt de vorige keer? Iemand een idee?

Yagmur

zijn ademhaling piept niet! Hij ademt wel sneller dan de rest van de parkieten

Iris7

Gewoon nog een keer naar de dierenarts, eventueel een andere.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Yagmur

Maar hij is al helemaal gecheckt? En weer antibiotica lijkt me niet goed..

Sara

Als ik het zo lees, lijkt het me ook dat je beter naar een andere dierenarts en liefst nog vogelarts gaat. Als een dierenarts er licht over gaat en je niet kan helpen, ga je beter ergens anders.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Yagmur

Even een update. De vogelarts heeft gezegd dat het er niet ernstig uitziet, dat hij hoogstens een beetje ongemak ervaart maar geen benauwdheid. Hij heeft ontstekingsremmer gekregen en 7 dagen moeten nemen. Nu zijn er 7 dagen voorbij en heb ik weer gebeld. Hij is gewoon vrolijk en blij maar zie hem met zijn staart wippen, soms meer en soms minder. Ik word weer terug gebeld. Vraag me echt af wat er is en waarom niets helpt. Blijft niet veel over.  De vogelarts gaf aan geen poep te hoeven checken omdat die er normaal uitzag?

Sonja

Er kan ondanks dat de ontlasting van je parkiet er aan de buitenkant op het eerste gezicht normaal uit lijkt te zien, toch -na microscopisch onderzoek- iets naar voren komen.
Daarom is zo'n onderzoek geen overbodige luxe.
Better safe than sorry in dat geval dus.
Een beetje "ongemak" is evengoed akelig voor je parkiet.
Neem anders eens contact op met Hedwig van der Horst, je kunt haar zowel bellen als mailen (bellen gaat sneller dus dat lijkt me in dit geval beter): http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/
Doen hoor, je parkietje heeft echt goede hulp nodig.

Veel sterkte met je patiëntje.

Groetjes
Sonja

Yagmur

Bedankt voor je reactie. Wie is dat en waar woont zij? Ik woon zelf in noordholland.
Ik ben echt radeloos. Ik wil inderdaad ook niet dat hij ongemak ervaart!

Yagmur

Hoihoi. Ik heb contact met Hedwig van der Horst gehad. Ik mag zijn poepjes opsturen. Verder adviseerde zij mij om 1/4 theelepeltje rode palmnootolie door zijn zaadjes te mengen, omdat dit goed is voor de opbouw van de vliezen van de ademhalingswegen.

Weet iemand toevallig waar ik dit kan krijgen?

elyon88

Hoi,

Ik geef zelf ook rode palmnootolie op advies van Hedwig, voor het verbeteren van de weerstand, mijn popje is erg gevoelig voor darminfectie, en mijn mannetje is een stresskipje, en pakt snel iets op. :(
Volgens haar kan je het bij een toko halen, en bij sommige dierenwinkels, maar de meeste hebben het niet.
Ik heb het zelf op internet besteld via de volgende website: http://www.cso-hoca.nl/index.php?item=palmnootolie&action=page&group_id=8&lang=NL. Gewoon het lepeltje warm maken met heet water, en een beetje erop smelten en dan door het voer doen.

Mij gaf ze ook het advies dat ze misschien even moeten wennen aan de nieuwe smaak. Let er op of hij het eet.
Ze raadde aan als ze het niet willen eten, om te beginnen om het op een beetje trosgierst te doen. Als ze eenmaal aan de smaak gewend zijn, vinden ze het vaak heel lekker.
Dit is wat ze mij toen uitgelegd heeft.

Yagmur

Bedankt voor je reactie! Ik zal morgen eerst eens even bij de toko kijken. Is het wel de goede? Omdat ze expliciet rode palmnootolie zei?

elyon88

Klopt, ze zei dat ik moest opletten, omdat er witte en rode palmnootolie is.
De witte is gewoon kokosolie, die is niet goed.
De rode kan je herkennen doordat die fel oranje is in vaste vorm (heeft een beetje de consistentie van pasta).

succes!

Yagmur

Citaat van: elyon88 op juni 09, 2015, 11:42:19
Klopt, ze zei dat ik moest opletten, omdat er witte en rode palmnootolie is.
De witte is gewoon kokosolie, die is niet goed.
De rode kan je herkennen doordat die fel oranje is in vaste vorm (heeft een beetje de consistentie van pasta).

succes!

Ze hadden hem bij de toko. 100% pure unrefined palm oil. Hij kostte hier maar 4,95. Ook zijn de poepjes inmiddels verstuurd naar Hedwig.

Ik krijg door reacties van mensen om mij heen een beetje het gevoel dat ik mij aanstel en er niets aan de hand is. Ik hoop dat de uitslag van de poepjes me meer duidelijkheid geven. Waar wordt er eigenlijk op getest?

Raar dat de vogelarts het niet nodig vond om poepjes te onderzoeken? Zou dat kunnen zijn omdat mijn parkiet in het verleden al samen met mijn andere parkiet tegelijk een anti-parasiet heeft gehad, waardoor hij dat uitsluit? Ik vroeg of het iets van megabacterie of iets kon zijn, omdat hij al zowat overal op gecheckt is, hij zei dat de poepjes er normaal uit zagen dus het geen megabacterie of iets kon zijn. Maar hij stelde ook niet voor om nog zijn poep op wat anders te checken? Nou ik ben benieuwd wat de uitslag van de poepjes is.

Hoe werkt dat eigenlijk met videos uploaden? Misschien dat ik nog even een video er op kan zetten  ???

Yagmur

 :) update! De uitslag van Hedwig van der Horst is binnen. Hij heeft een darminfectie :'( en moet toch weer opnieuw Baytril krijgen. Gelijk naar de arts toe gegaan met de brief en baytril meegekregen. Raar dat het de eerste keer niet aansloeg! :-\

Zo zie je ook maar weer, dat iets wat op ademhalingsproblemen lijkt, heel wat anders kan zijn!  :-X En hoe sterk mijn parkietje is.. ondanks de infectie die hij heeft, is hij nog zo vrolijk en blij! :'(

Een tip voor anderen: twijfel je, stuur dan sowieso wat poepjes naar Hedwig op! Ze kan er dus alles in zien. Voortaan neem ik ook eerst contact met haar op, voor ik naar mijn eigen arts ga. Ik bedankt dan ook diegene die mij dat geadviseerd had. Jammer dat zij dan zo ver weg woont, anders zou ik daar liever heen gaan >:(

Ik ben heeeel blij dat ik nu weet wat er is en dat er echt wat is! 10 dagen Baytril en erna stuur ik gewoon weer poepjes op!

Yagmur

En helaas.. lijkt de antibiotica niet geholpen te hebben. Vandaag heb ik weer nieuwe poepjes naar Hedwig opgestuurd. Ik ben benieuwd.

Loeky

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19