2 Grasparkieten.

Gestart door Jinx2015, april 29, 2015, 15:01:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jinx2015

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, wij hebben nu ruim 8 maanden onze Grasparkiet Jinx, en we vroegen ons af of we nu het beste er 1 bij konden nemen,
we zijn altijd thuis dus hij zit vrijwel nooit alleen, hij krijgt natuurlijk ook vol op aandacht, maar toch lijkt het ons beter om een maatje voor haar erbij te nemen, het is een Pop,
dus kan iemand ons vertellen waar we nu goed aan doen, er een man of nog een pop erbij te halen? en gaan zij ook vechten? want dat hebben we het liefst niet natuurlijk!
Graag alle hulp/informatie is meer dan welkom! Alvast bedankt!

Sorry heb het per ongeluk 2 keer gepost!

karin v h

Bij een pop moet je 'helaas' altijd een mannetje plaatsen.
2 Poppen bij elkaar dat gaat over het algemeen de grootste ruzie geven.  Een mannetje en een pop dat gaat goed. Zolang je ze niets aanbiedt om te gaan broeden zal dat ook verder geen probleem opleveren.
Succes er zijn momenteel al aardig wat nestjes hier en daar en in mei-juni zijn er weer volop jonkies te koop. :)

Jinx2015

Bedankt voor je reactie!
Moet ik ook nog kijken naar de leeftijd van de grasparkiet,
of kan ik ook gewoon een mannetje,s grasparkiet van bijv 10 weken tot - 1 jaar erbij zetten ?

karin v h

Hoe oud is jouw popje?
In principe hoeft dat niets uit te maken. Ik heb hier een variatie zitten van 16 tot 2 jaar.
Maar als hij 10 jaar is dan zou ik er geen bijzetten van 10 maanden.
Jonkies zijn over het algemeen wel héél leuk. ;) Maar je kunt er rustig eentje bijzetten met een paar jaar verschil.

Jinx2015

Ze is hoog uit net 1 jaar, en we hebben trouwens nog een probleem, als we haar uit de kooi halen de laatste weken, dan vliegt ze rechtstreeks tegen muren/meubelen aan :(
dus we halen haar er nu maar niet meer uit voor het beestje der eigen veiligheid! ik zelf vind het geen leven voor een Grasparkiet om constant in een kooi te zitten,
dus wij zaten er aan te denken om jinx te kortwieken zodat ze gewoon uit haar kooi kan, want vroeg of laat vliegt ze der eigen dood, het zijn namelijk flinke klappen die ze maakt steeds.
zijn er nog dingen over kortwieken die wij moeten weten?

Bedankt!

karin v h

De vraag is 'waarom vliegt ze tegen de muur"....... misschien toch even langs een vogelarts om te kijken wat eraan de hand is. Misschien is er iets goed mis met jullie parkietje wat ik natuurlijk niet hoop maar tegen een muur aan vliegen is wel iets wat vragen oproept. Ik zou haar toch even na laten kijken want ze is nog veel te jong.

RobV

Citaat van: karin v h op april 30, 2015, 12:34:29
Hoe oud is jouw popje?
In principe hoeft dat niets uit te maken. Ik heb hier een variatie zitten van 16 tot 2 jaar.
Maar als hij 10 jaar is dan zou ik er geen bijzetten van 10 maanden.
Jonkies zijn over het algemeen wel héél leuk. ;) Maar je kunt er rustig eentje bijzetten met een paar jaar verschil.

Jonkies zijn inderdaad heel leuk, maar kan je bij heel jonge parkieten al met zekerheid zeggen of het een man of pop is?
Aangezien de parkiet waar hij/zij bij gaat komen een pop is?

Sonja

Jinx2015, ik ben benieuwd hoe het nu met je parkiet gaat?
Ben je bij een vogelarts geweest om te laten onderzoeken waarom ze tegen de muur vliegt?

Over kortwieken is al veel geschreven.
Ik ben er geen voorstander van. Je parkiet heeft haar vleugels niet voor niets gekregen.
Het is beter om de oorzaak te achterhalen waarom ze zomaar tegen de muur is gevlogen.

Groetjes
Sonja

@RobV: Iemand met ervaring met parkietjes kan aan de kleur van de neusdop (bij verreweg de meeste kleurslagen) al redelijk inschatten of het om een mannetje of een popje gaat.
Het is in het geval van Jinx inderdaad wel belangrijk om dat goed te weten, want twee popjes bij elkaar gaat heel soms goed, maar vaker gaat het mis.

mobii

Hoihoi,

Ik heb mijn pop van 4 jaar herplaatst bij een andere pop van 3 jaar. En dit gaat erg goed! Het was even spannend, we hebben ze eerst apart van elkaar laten wennen. Maar nu zitten ze prima bij elkaar. En dat terwijl mijn pop best een felle tante kan zijn. Ik denk dus dat het voornamelijk een kwestie van 'klik' is.

Als je gaat voor een nieuwe parkiet erbij zou ik dus bij de kweker/winkel altijd de optie bespreken om deze te kunnen ruilen als het niet goed gaat. Dat is niet leuk, maar wel het beste. Ik zou inderdaad wel proberen in te schatten een man uit te zoeken.

Dan nog even reclame maken... ;-) Ik heb een mooie kooi te koop staan, de Ferplast Canto. Die is echt ideaal. Je kan de kooi simpel scheiden door een (metalen) tussenwandje. Is dus ideaal om vogels aan elkaar te laten wennen (of als je er één aan het tam maken bent) en je kan dan ook een poosje de één uit de kooi laten en de ander niet. Zie mijn advertentie op het prikbord.

karin v h

Citaat van: RobV op mei 02, 2015, 23:19:56
Jonkies zijn inderdaad heel leuk, maar kan je bij heel jonge parkieten al met zekerheid zeggen of het een man of pop is?
Aangezien de parkiet waar hij/zij bij gaat komen een pop is?

Bij 8 weken oud kunnen goede ervaren mensen zien of het een pop of een man is.

Jinx2015

#10
Hallo,
We zijn bij een vogelarts geweest en Jinx is helemaal gezond en er zou niks met het beestje mis moeten zijn.
Maar toen wij thuis kwamen en Jinx na een uur uit de kooi haalden, vloog ze weer na 5 minuten rechtstreeks tegen een muur aan, terwijl de vogelarts ons heeft verzekerd dat ze helemaal in orde is?
Ik denk dat kortwieken in dit geval toch wel op zijn plaats is, sinds het een gevaar is dat ze haar eigen dood vliegt of goed bezeerd, Ik weet dat ze die vleugels niet voor niks hebben, en dat het eigenlijk zielig is, maar wat ik zelf nog zieliger vindt is dat Jinx dadelijk haar nek breekt tegen mijn huiskamer deur / muur.
De oorzaak is dus heel moeilijk te achterhalen waarom dit nou gebeurt.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Je Parkiet levenslang "Kooi" Geven of toch Kortwieken? of het zo laten en er op wachten dat Jinx haar eigen een van deze dagen dood vliegt? (100% geen optie!)

Advies is meer dan welkom!

Fijna zondag allemaal!

(Leest iets prettiger.)

josva

Ik zou toch gaan kijken voor een second opinion. Of als de huiskamer te donker is (lijkt me sterk) wat lichter maken. Als een vogel overal tegenaan vliegt moet er een oorzaak voor zijn