2e parkiet trainen, wat is handig?

Gestart door dlp, april 17, 2015, 10:35:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dlp

Hoi, de volgende vraag is al in allerlei variaties voorbij gekomen.Toch heb ik nog geen duidelijk antwoord gevonden en ben ik benieuwd wat jullie zouden doen..
Ik heb een mannetje van en maand of 9, deze is heel erg tam. hij vliegt s avond altijd los.
sinds vorige week heb ik een vrouwtje erbij gekocht van een week of 8 omdat dit beter en leuker voor hem is. ze is niet echt bang voor de hand. de eerste dagen stond zij in een aparte grotere kooi waar beiden na een dag of 2 samen in zijn gegaan...hij had haar snel gevonden en ze vonden elkaar snel leuk (voeren ed)direct de indeling veranderd en het gaat op zich goed (af en toe wat vechten maar dat hoort er schijnbaar bij)
na een dag of 5 kwamen ze beiden makkelijk op de hand zitten (het jonge vrouwtje imiteert het mannetje) dus heb ik ze los gelaten in de kamer. ook dit gaat leuk...maar nu het probleem:
ze terug in de kooi krijgen is een gruwel . het mannetje lukt nog wel maar het vrouwtje is ingewikkeld. ze blijft niet lang genoeg zitten op de hand buiten de kooi....ik ben een keer 1,5 uur bezig geweest haar terug te krijgen....pfff.
nu laat ik het mannetje eruit en neem de kooi met het vrouwtje mee naar een aparte kamer om haar in rust te trainen....ik merk ook als de kooi met het vrouwtje ergens anders staat (uit het zicht en gehoor:) als het mannetje eruit is, hij weer als van ouds op ons gericht is en nieuwsgieriger is naar alles om de kamer wat erg leuk is.
is zoals ik het nu aan pak handig of juist niet? heb ik ze te snel samen gedaan?? ben dus benieuwd wat andere parkietenbazen zouden doen en gedan zouden hebben....

josva

Apart trainen heb ik ook gedaan en het resultaat is er

Je hebt best kans dat het ietsje langer duurt dan wat je bij het mannetje gewent bent en het terugkrijgen in de kooi is altijd lastig als ze nieuw zijn. Als je ze iets langer hebt gaan ze vanzelf weer de kooi in. En je hebt ze niet te snel samen gedaan. Het is de gewenning dat bijde parkieten naar elkaar moeten ontwikkelen.

Het mannetje heeft een lange tijd geen soortgenootjes gezien en is erg blij een parkiet te zien. Dat had ik ook inhet begin en zij komt net uit een groepje dus alle gerichte aandacht kan irritatie opwekken.

dlp