Ten einde raad: bloedluis in de vogelkooi bij mij in de woonkamer!

Gestart door Marcus84, april 16, 2015, 23:25:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcus84

Ik heb echt een serieus probleem. Ik heb nu 10 weken een grasparkietje wat bij mij in de kooi binnen in de woonkamer zit. Na een aantal weken was ik een 's nachts tot laat op en wilde nog eens bij het vogeltje gaan kijken. Ineens zag ik een donker klein beestje over zijn borst lopen. Ik pakte het beestje en kneep het kapot. Kwam allemaal bloed uit. Ik ben toen gaan zoeken en kwam op bloedluis uit. Overdag zie ik de beestjes nooit. Toen ben ik elke avond rond een uur of 11/12 gaan kijken en ja hoor, steeds zag ik wel 2 of 3 beestjes over een zitstok lopen. Ik heb ook een paar keer de vogel 's nachts vastgepakt (vindt hij nooit leuk, maar als ik hem over zijn kopje kriebel terwijl ik hem vast heb vindt ie het ineens geweldig :D) maar kon op de vogel niets vinden. Vind het ook erg moeilijk om tussen al die veertjes echte en stukje huid goed te kunnen zien.

Goed. Ik moest iets gaan ondernemen, want als er een paar zitten worden het er steeds meer. Eerst heb ik de hele kooi geïnspecteerd. Overdag kon ik nergens een plek met roofmijten ontdekken. Het probleem is ook vooral dat ik een grote kooi heb voor mijn grasparkiet ( http://www.harecodierenvriend.nl/product/montana-antonio-antraciet-grijs ), maar de zijdes die aan de buitenkant zitten zijn hol. Daar zou roofmijt zich dus eventueel wel verscholen kunnen houden.
Toen kwam ik na wat zoekwerk terecht bij Refona waar ze Dutchy's verkopen. Roofmijten dus. Na een lading van die beesten te hebben besteld en ze volgens instructies uit te hebben gepositioneerd kon het wachten beginnen. Op den duur zag ik de roofmijten druk door de kooi heenklossen. Ineens viel me op dat er ergens een bloedluis in de buurt van de roofmijten liep. "Mooi!", dacht ik. Maar helaas... De roofmijten liepen er straal voorbij en keken niet op of om. Elke nacht als ik controleerde zag ik weer zo'n 2 a 3 bloedluisjes ergens lopen. Dit heb ik zo'n 3 weken afgewacht, totdat ik de roofmijten nergens meer kon ontdekken. Ze zaten niet meer in hun schuilplaatsen en leken wel totaal verdwenen. Ook tussen de hoopjes grond of waar ze dan ook in zitten gekeken, maar ik kon nog ergens een paar roofmijten ontdekken.
Kortom, de roofmijten van Refona doen werkelijk geen zak. Ik had nog steeds net zoveel last van bloedluis en de roofmijten waren foetsie.

Ander plan dan. "Als ik niet goed tussen de spijlen kan komen, dan weet ik nog wel wat", dacht ik. Ik heb de kachel buiten goed heetgestookt totdat de vlammen uit de pijp kwamen. Ik heb de hele kooi uit elkaar geschroefd en die stuk voor stuk boven de vlammende pijp gehouden zodat alles goed warm wordt. Met zo'n heet vuurtje zou ik ze toch wel allemaal moeten kunnen uitroeien dacht ik? Ook alle speeltjes verbrand en alle zitstokken op 2 na, die ik nog goed heb schoongemaakt. De bak onderin de kooi heb ik met kokend water en azijn plus zelfs loog (gootsteenontstopper) nog schoongemaakt. Alles nog eens goed afgepoetst en in elkaar geschroefd. 2 nachten gecontroleerd en helemaal niets gevonden. Werd al een beetje blij maar bleef toch argwanend. Totdat ik nu, de 3e avond controleer en ineens 2 bloedluizen tegenkwam. Klote... al het werk voor niets geweest.

Kortom. Ik ben nu aardig gefrustreerd en weet niet hoe ik dit nu moet gaan oplossen. Die klote bloedluizen zitten zeker ergens bij mij binnen ofzo? Geen idee hoe ze er komen en waar ze zich ophouden. Kan ook niets zeggen over de aantallen. Steeds als ik in de avond of nacht kijk zitten er misschien 2 of 3 die ik zo kan spotten (gelukkig gezegend met erg goede ogen) op de zitstokken, maar omdat de kooi zwart is is het dus erg lastig, zo niet ondoenlijk om ze op de tralies van de kooi te vinden. Ze kruipen in elk geval niet met tientallen over de zitstok.

Hoe kom ik hier in hemelsnaam vanaf? Ik weet het echt niet meer.

elyon88

Je zou HomeShield kunnen gebruiken.
Dit is een poeder, dat ervoor zorgt dat de waslaag die de luizen hebben verdwijnt en de luizen uitdrogen en sterven.
Ik heb hier al verschillende keren iets over gelezen dat mensen het gebruiken. Het is ook niet schadelijk voor de vogels of voor de mens.
Een collega op het werk heeft het gebruikt om zijn kippenhok van luizen te ontdoen, en het werkte zeer goed.
Het poeder verstuif je over de bodem van de kooi (en andere plekken waar ze zich kunnen verstoppen.). Je Kan het ook over de zitstokken doen, als ze dan naar je vogeltje lopen, gaan ze ook dood.

Je kan op http://www.homeshield.nl/ een lijst vinden van verkooppunten en een webshop waar je het kan kopen.

Marcus84

elyon88, ik lees verschillende reacties over homeshield. Ik wil het best proberen, maar op de site van homeshield wordt ook aangegeven dat je dit moet spuiten op oppervlakten waar de bloedluizen lopen. Ik kan dan wel de hele kooi onder de homeshield zetten, maar kan dit niet kwaad voor de grasparkiet zelf? Ook denk ik niet dat het werkt als ik het op de bodem van de kooi verstuif, omdat daar allemaal schelpenzand ligt waar de vogel geregeld tussen scharrelt. Slijt het op de zitstokken niet af als de vogel daar vaak overheen loopt?

mobii

Hoi Marcus,

Ik heb dit een jaar of 4 geleden ook gehad. De bloedluizen kunnen zich heel goed verstoppen! Wat ik toen gedaan heb is het volgende:
-parkieten in een ander hok gezet.
-2 vuilniszakken aan elkaar getaped zonder gaten.
-Beaphar vogelspray 404 gekocht
-Vogels vanaf ruime afstand 1x licht bespoten met spray.
-Kooi in de vuilniszakken gezet, stokjes en andere spullen ook en dichtgemaakt met een heel klein kiertje.
-De spray in de zak naar binnen gespoten. De kooi zo 2 dagen laten staan.
-Het hok extra vaak schoonmaken daarna en nog af en toe naspuiten met spray.
-Het tweede hok ook nog een keer inspuiten met spray.
-eventueel de directe omgeving van de kooi binnen in huis ook sprayen. Daarna goed ventileren.

Je kan af en toe een wit keukenpapiertje neerleggen op de bodem van de kooi, dan zie je sneller of er nog luizen lopen. Je kan ook een nieuwe kooi kopen... Maar dan zul je alsnog iets aan de omgeving moeten doen.
Ik weet niet waar je woont? Heb nog een halve bus 404 spray staan in Veenendaal, die mag je zo komen halen.

Ik hoop dat je eraf komt!

Sanne

Ik zou de vogels een druppel "Bogena parasita luis/mijt" in de nek doen en dan over een week of 4 herhalen. Flesje homeshield kopen en de kooi flink onderspuiten. Homeshield is een poeder en je kan het dus ook op de zitstokken en de bodem van de kooi spuiten. Niet vergeten onder de zandlade ook wat homeshield te spuiten. Het is wel steenrood van kleur dus het staat niet zo mooi, maar als je de vogels behandeld met bogena parasita en de kooi een tijdje (aantal maanden) onder de homeshield spuit en regelmatig de kooi zo goed mogelijk schoonmaakt lijkt het mij dat je er wel vanaf moet komen. Gewone vogelkooien hebben niet zoveel kiertjes waar het in kan zitten (bij kweekkooien kom je er nooit helemaal vanaf omdat die erg veel kieren etc hebben waar de luis in kan zitten). Ik maak de kooien hier daarom twee keer per jaar met een stoomreiniger schoon zodat ook de kieren goed schoon worden. Door de homeshield in combinatie met de vogels behandelen kom je er misschien wel af. Daarna goed in de gaten houden en eventueel eens in de 3 maanden ofzo de vogels behandelen met bogena parasita.

Marcus84

Hoi Mobii en Sanne. Dank voor jullie reacties. Ik heb vorige week de lade van de kooi weer volledig schoongemaakt en de spijlen van de kooi. Ik heb nu elke avond en zelfs gisterennacht (was laat thuis om 4 uur 's nachts) weer gecontroleerd. Nog geen enkele bloedluis meer zien lopen! Ik mag misschien nog niet te vroeg juichen en blijf het in de gaten houden. Maar so far so good. Denk toch dat het branden van de kooi veel bloedluizen kapot heeft gemaakt.

Sanne: ik heb dus wel een kooi waar de bloedluizen zich goed in kunnen verstoppen. De buitenste spijlen zijn namelijk hol en dat is een ideale plaats voor die beestjes. Ik wacht het nog even af, want het kan natuurlijk zo zijn dat er nog eitjes ergens moeten uitkomen.

Hou jullie op de hoogte. Als ik ze weer zie dan ga ik aan de homeshield en pak ik de hele kooi in met vuilniszakken en gaat ie in quarantaine.