Ik maak mij zorgen, kan iemand mij helpen ?

Gestart door JesSsje, maart 29, 2015, 00:17:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JesSsje

Lieve mensen van Parkieten-Freak,

Suki is nu 7 maanden oud toen ik hem kocht waren zijn vleugels geknipt maar had hij wel lange staartveer deze is eraf geknipt door de dierenarts omdat er een knik inzat waardoor het beestje er zelf last van had. Maar ik merkte dat het niet lekker met hem ging al en tijdje en probeerde met goede voeding en dergelijke het beestje wat op de been te krijgen, zijn veren om te kunnen vliegen groeien wel aan maar plukt ze eruit als ze nog vrij klein zijn en plukt zich kaal op bepaalde plekken. Toen dit niet lukte en verergerde  ben ik terug gegaan naar de dierenarts.  Polyoma dat kreeg ik te horen dat mij Suki dit heeft. Ik kreeg voor een week antibiotica en pijnstilling mee om het een kleine opper te kunnen geven veder konden ze helaas niks betekenen ivm polyoma niet te genezen valt.. ( voor de meeste de bekende kruipersziekte ) Ik betwijfel of het Polyoma is aangezien hij wel vlieg vleugels heeft gehad ( maar door de dierenwinkel kort geknipt waren en een lange staart veer heeft gehad ).. Ik merk dat Suki steeds meer vermagerd en weegt nu nog maar 28gram.  Bijvoeden geprobeerd maar dit accepteerd niet en begint erg te krijsen omdat die het gewoon niet wilt.

Yuki zijn maatje eet wel goed verenpak ook mooi en netjes en gaat super, echt een actief beestje. Als Yuki eet wilt Suki wel een beetje mee eten maar als Yuki niet eet wilt Suki dus ook niks van het eten weten.

Ik vind het gewoon heel erg dat hij niet kan vliegen en alleen op een hoopje zit als Yuki vrolijk door het huis heen en weer vliegt. Maar hij komt altijd terug naar Suki want als Suki begint te piepen waar zijn maatje is dan komt die direct erna toe..

Hoop gewoon dat iemand mij wat tips kan geven wat ik nog het beste kan doen, voor mij is het belangrijkste dat Suki een goed leven heeft en als die ziek mocht zijn hem het zoveeel mogelijk gemakkelijk kan maken en hem gelukkig kan maken..

Hierbij nog paar fotos zodat Jullie een beeld van mijn lieve kleine Suki hebben..

Iris7

Ik zou Suki zo snel mogelijk naar een vogelarts meenemen en vragen wat er nu echt aan de hand is, want dit gaat niet goed.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Kleintjes

Wat 'n *zal 't maar niet noemen* dierenarts.. Als parkieten last hebben van 'n veer, dan halen ze deze er ZELF uit. Ik zie dat vaaak genoeg; veren kunnen beschadigen door tig redenen: Vallen, stoeien, onhandig zijn, etc. Als ze er last van hebben trekken ze die er zelf uit, zonder problemen. Hoef je er echt niet uit te trekken of af te knippen.
Bij kruipersiekte kunnen sommige vogels hun slagepennen weer terug krijgen, echter blijven ze altijd de ziekte houden en dragen (en doorgeven aan anderen waarmee ze in contact komen). Andere vogels hoeven hier niet ziek van te worden, maar als deze gaan broeden is 't vaak de kuikens fataal.

Kruipersziekte is ongeneeslijk, maar ze kunnen er oud mee worden. 28 gram, is aan de lage kant. Heb je geprobeerd gekneusde zaadjes voor te leggen? Of troshierst?
Tevens raad ik je aan, zo snel mogelijk naar 'n andere dieren arts, dan wel vogel arts te gaan.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sazu

Hoi Jessje,

Ook ik heb een parkietjes met kruipersziekte. Meerdere bezoeken aan de dierenarts afgelegd voor het duidelijk was. Sazu had eerst ook gewoon mooie slagpennen en een mooie lange straat en vloog bij ons, samen met zijn vriendje squaeky rond in de kamer. Na ongeveer 6 maanden ging Sazu in de rui en kwamen zijn slagpennen niet meer terug, en ook zijn staart werd steeds korter. Ik vond het vreselijk, onze kleine sazu was nu gekluisterd aan de kooi en als hij wilde vliegen kletterde hij zo op de grond...

Nu 2 jaar later hebben we (lees Sazu, squeaky, ik en mijn vriend) leren omgang met zijn beperkingen. Hij heeft een mooie ladder gekregen tot op de grond naar de kooi en veel speel mogelijkheden in/op/rond de kooi. Mocht hij nu uit de kooi vallen (de kooi staat nu ook een stuk lager, dus het wordt niet meer zo een hele val) klimt hij zelf met het trappetje weer de kooi op of gaat een stukje op avontuur in de woonkamer. Vaak volgt mijn andere vogel dan ook.

Ondanks dat hij niet kan vliegen is hij dapperder dan mijn andere vogel. Hij kan klimmen en klauteren als een malle!

Al en met al, Sazu is een tevreden vogel en altijd druk in de weer. Met wat kleine aanpassingen gaat het prima. Mijn andere vogel maakt soms een kleine vlucht alleen door de kamer, maar helaas vliegt hij ook niet zo veel meer. Alleen vliegen is blijkbaar niet zo leuk.

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar wilde je even laten weten dat kruipertje eigenlijk hele tevreden en gelukkige vogeltjes kunnen zijn. Het vergt alleen wat aanpassingen.
Wat betreft het gewicht: trosgierst is bij mij altijd een goeie om een beetje op gewicht te komen. In het begin was Sazu bij mij ook een beetje aan de lichte kant. We zijn toen overgestapt naar pellets een gaven toen iets vaker wat trosgierst. Nu zijn ze op gewicht en eten ze nog steeds pellets en krijgen bij hoge uitzondering soms wat zaadjes of trosgierst.

Succes met jullie vogeltjes!!