Wanneer tam maken?

Gestart door RobV, maart 23, 2015, 21:23:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobV

Ik heb de volgende vraag.

Bij mij op het werk heeft iemand een nestje grasparkietjes.
Hij is geen hobbykweker, meer een gelegenheidskweker en dit is zijn eerste nestje met jongen.
Bij twee vorige nestjes zijn er geen eitjes uitgekomen.

Omdat ik voor mijn nog jonge parkiet (man) een maatje wil lijkt het mij een goed idee om straks één van deze jonkies bij mijn parkiet te introduceren.

Nou heb ik wel eens gehoord dat kwekers jonge parkieten alvast aan hun handen laten wennen zodat zij wanneer zij het nest verlaten geen angst meer hebben voor handen en dus al een beetje tam zijn.

Is dit inderdaad een goed idee om te doen en zo ja, vanaf hoeveel weken zou deze gelegenheidskweker daar mee kunnen beginnen en hoe gaat zo iets in zijn werk?

Groet,
Rob

Samm

Absoluut niet! Alleen als het niet anders kan foor bijv overlijden ouders enz.
Vanaf 4 a 5 weken vliegen ze uit, en dan krijgen ze ong 2 weken de opvoeding van de vader, is deze tijd leren ze alles wat ze nodig zijn, en als jij je parkiet met de hand gaat voeden kan een vogeltje niet leren een vogel te zijn.. Als mensen dit willen zou ik tegen die personen zeggen koop een cavia!

Sonja

@Samm: ik lees nergens in het topic van RobV dat hij een jong parkietje met de hand wil voeden.
Dus ik weet niet of hij dat wel bedoelt met zijn vraag.
Ik heb meer de indruk dat de vraag van RobV is, of het een goed idee is om jonge parkietjes die nog in het nestblok zitten, er af en toe uit te halen zodat ze aan mensen handen gewend raken.

Als ik het mis heb lees ik het wel. ;)

JudithO

Ik las het op dezelfde manier als Sonja...

Kleintjes

Ik meen dat Sanne de jonge parkietjes leert wennen aan mensen en handen. Weet niet precies vanaf wanneer ze hiermee begint.

@Samm: er staat nergens dat 't diertje dan met de hand gevoed gaat worden. Hij vraagt alleen vanaf wanneer en hoe je 't beste jonge dieren aan handen kunt laten wennen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

RobV

Citaat van: Sonja op maart 24, 2015, 07:10:34
@Samm: ik lees nergens in het topic van RobV dat hij een jong parkietje met de hand wil voeden.
Dus ik weet niet of hij dat wel bedoelt met zijn vraag.
Ik heb meer de indruk dat de vraag van RobV is, of het een goed idee is om jonge parkietjes die nog in het nestblok zitten, er af en toe uit te halen zodat ze aan mensen handen gewend raken.

Als ik het mis heb lees ik het wel. ;)

Dag Sonja,
ik had mijn vraag misschien duidelijker moeten formuleren maar zoals jij mijn vraag hebt gelezen is helemaal correct.

Maar uit de verschillende reacties te merken is de handelswijze van Sanne dus niet algemeen gebruikelijk bij kwekers?

Groetjes,
Rob

RobV

Bedankt voor jullie reacties.  :)

De eigenaar heeft trouwens de man tijdelijk in een andere kooi ondergebracht omdat de pop zeer agressief gedrag toont naar hem.
Zo heeft zij hem aan één van zijn pootjes flink verwond, tot bloedens toe.

Wanneer zou geprobeerd kunnen worden om hem weer terug te zetten?
Het mannetje wil steeds terug naar de pop maar de eigenaar wil zo mijn mogelijk stress voor haar en haar jonkies.
Of is het beter om het mannetje apart te blijven houden?

Groet,
Rob

Samm

Sorry verkeerd gelezen indd, vind handopvok gewoon erg vandaar mijn reactie!

Kweker van mijn parkieten heeft ze ook vast gehouden, om te ringen en om ze te checken, en ze waren minder bang dan de eerste die uit een dierenwinkel komt, dus ja het kan goed zijn Voor tam maken, maar je moet er uiteraard wel ververstand van hebben hoe je dit aanpakt.

Sara

#8
Toen ik kleintjes had nam ik ze al vast vanaf 10 dagen en dit was geen probleem, maar misschien is het meer aan te raden om hiermee te beginnen vanaf ze in de veertjes zitten, dus zo'n week of 3. Er moet echter wel op gelet worden of het popje dit wel goed vindt. Ik stel me er wel vragen bij dat het popje zo agressief is naar het mannetje. Aangezien hij gewond is geraakt, kan het mannetje best apart gelaten worden. De eigenaar houdt best goed in de gaten of het popke de jonkies niet verwondt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

RobV

Citaat van: Samm op maart 24, 2015, 18:09:27
Sorry verkeerd gelezen indd, vind handopvok gewoon erg vandaar mijn reactie!

Kweker van mijn parkieten heeft ze ook vast gehouden, om te ringen en om ze te checken, en ze waren minder bang dan de eerste die uit een dierenwinkel komt, dus ja het kan goed zijn Voor tam maken, maar je moet er uiteraard wel ververstand van hebben hoe je dit aanpakt.

Al goed hoor, maar je reactie was inderdaad nogal fel en het is niet de eerste keer dat jij je zo tegen mij richt.
Nou word ik daar niet warm of koud van, maar voor de sfeer in het algemeen is het misschien wel prettig om gewoon vriendelijk te blijven ook wanneer je gelijk hebt.
Bovendien bereik je met een vriendelijke woord altijd meer dan met een felle reactie.  ;)

Maar wat is handopfok dan en waarom doen sommige kwekers dat?

Groet,
Rob

RobV

Citaat van: Sara op maart 24, 2015, 19:03:50
Toen ik kleintjes had nam ik ze al vast vanaf 10 dagen en dit was geen probleem, maar misschien is het meer aan te raden om hiermee te beginnen vanaf ze in de veertjes zitten, dus zo'n week of 3. Er moet echter wel op gelet worden of het popje dit wel goed vindt. Ik stel me er wel vragen bij dat het popje zo agressief is naar het mannetje. Aangezien hij gewond is geraakt, kan het mannetje best apart gelaten worden. De eigenaar houdt best goed in de gaten of het popke de jonkies niet verwondt.

Vele groetjes,

Sara

Hoi Sara,

Om met het gedrag van de pop te beginnen, bij het vorige nestje heeft zij de man behoorlijk toegetakeld aan zijn pootje.
Toen zij bij dit nestje weer agressief gedrag begon te vertonen naar het mannetje heeft de eigenaar het mannetje meteen apart gezet, ook omdat hij overdag werkt.
Het is wel sneu voor hem want wanneer hij los mag probeert hij steeds weer terug te komen bij het popje.

Tot nu toe heeft de eigenaar het popje niet agressief zien doen tegen de jonkies, waarschijnlijk vertoont zij overbeschermend gedrag?

De eigenaar kan dus het beste een week of drie aanhouden?
Uiteraard zal hij hierbij op het gedrag van het popje letten want hij wil voorkomen dat zij of de jongen last van stress krijgen.

Hoe vaak hield jij de jongen dan vast en hoe lang hield je ze in je handen?
Liet jouw pop het makkelijk toe dat jij haar jongen oppakte?
Hoe was haar reactie verder, ook bij het terugzetten?

Even off-topic:

Met Sam gaat het prima, hij is heel levendig en lekker tam.
Wanneer ik thuis ben komt hij vaak bij me zitten.

Groetjes,
Rob

Samm

Niet de eerste keer? Over welke andere reacties heb je het precies?

RobV

Citaat van: Samm op maart 25, 2015, 17:06:10
Niet de eerste keer? Over welke andere reacties heb je het precies?

Sam ik ben enkele redelijk felle reacties van je tegengekomen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een vraag die door iemand werd gesteld.

In jouw reactie vraag jij je dan bijvoorbeeld af waarom de persoon in kwestie een parkiet aanschaft terwijl hij zich volgens jou niet eerst heeft ingelezen.

Op mijn introductietopic was jouw toon naar mij aanvankelijk nogal belerend, zo heb ik het tenminste ervaren.
Je was het duidelijk niet met mij eens dat ik overwoog om misschien maar één parkiet te gaan houden in plaats van twee.

Samm:
Hoeveel tijd heb je op een dag voor je parkietje? En hoelang zou hij of zij kunnen vliegen?

Ik:
Hoi Samm,

In principe ben ik de meeste avonden gewoon thuis en dan kan de parkiet lekker uit zijn kooi.
Zeg maar dat hij drie a vier uurtjes per dag los kan vliegen en in het weekend (wanneer ik thuis ben) de hele dag wel.
Misschien dat ik de parkiet ook wel los kan laten vliegen wanneer ik er niet ben, dat is afhankelijk van hoe het gaat wanneer ik wel thuis ben.

Samm:
4 uur per dag aandacht en de rest van de dag niet gaat je toekomstige vogel zich al snel eenzaam voelen.. Ik ben alleen een voorstander van 1 parkiet als die ook gewoon de hele dag aandacht kan komen vragen

Bovenstaande conversatie is niet echt vriendelijk van toon.
Er staat van jouw kant weliswaar geen onvertogen woord in verder, maar het riep wel irritatie bij mij op.
Vooral de toon waarop jij me vroeg hoeveel tijd ik aan mijn parkiet dacht te gaan besteden vond ik nogal bot.

Moderator Sara had daar trouwens ook een mening over:

@Samm: de meningen op het forum over één of meerdere parkietjes zijn verdeeld. Ik vind dat je zeker je mening hierover mag geven aan iemand die parkietjes wilt aanschaffen, maar je moet je mening hierover ook niet te hard opdringen.

Samm ik lig daar verder niet wakker van of zo, ik wilde je er gewoon attent op maken dat jouw toon niet altijd even vriendelijk overkomt.
Het is niet als een verwijt bedoeld, misschien ben jij je daar niet bewust van dus leek het mij een idee om daar even iets over tegen je te te zeggen.
Wat je ermee doet is uiteraard helemaal jouw zaak.

Groet,
Rob

Sara

#13
Ik hield de kleintjes elke dag een paar minuten vast terwijl ik er tegen praatte. Volgens mij moet dit niet echt lang duren, als het maar rustig gebeurt, zonder koude handen. Ik deed dit als het popje uit het broedblok was om naar het toilet te gaan. Het popje zag dit en keek gewoon toe. Als ik het kleintje terug in het nest had gezet, ging ze gewoon daarna weer naar binnen en was verder nog steeds een zeer goede moeder. Het popje was niet bijzonder tam, maar ze at wel uit mijn handen dus ze vertrouwde mij wel. Ik weet niet of het popje tam is waar jij over spreekt en in hoeverre dit verschil kan maken met het toelaten dat mensenhanden aan de kleintjes komen. In ieder geval zou ik zeker wachten tot de parkietjes de eerste veertjes hebben, dus 3-4 weken. Er is dan nog meer dan tijd genoeg om ze aan handen te laten wennen.  :)

Je vraag over handopfok: handopfok is het met de hand grootbrengen met behulp van een spuit en speciaal opfokvoer. Dit wordt bij meerdere vogelsoorten toegepast, vooral bij grote papegaaien omdat deze eieren ook wel eens met een broedmachine uitgebroed worden en het garantie geeft dat de vogel erg aan de verzorger gehecht raakt. Dit mag echter bij papegaaien al meer een must zijn (al kan ik mij daar niet over uitspreken, geen ervaring met papegaaien), maar bij grasparkieten is dit nergens voor nodig. Handopfok is eerder af te raden tenzij in geval van nood (de pop die de jongen verstoot of verwondt bvb.) Handopfok houdt veel risico's in en is een full-time job. Toch zijn er nog wel eens verkopers die grasparkietjes te jong verkopen en erbij zeggen: "hij moet nog verder grootgebracht worden, zodat je een uiterst tamme grasparkiet hebt". Ik en vele andere forumleden hier hebben thans allemaal enorm tamme grasparkieten (gehad), zonder dat er handopfok aan te pas kwam.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Samm

de vraag hoeveel tijd je voor ze hebt vind ik dood normaal, en word hier op het forum vaker toegepast als mensen vragen hebben over 1 of 2 parkietjes, ik snap je reacties nu totaal niet, vooral niet omdat wat ik terug lees gewoon vriendelijk vind! Ik zal Verder ook geen vragen meer beantwoorden dit laat ik dan aan anderen over, in je introductie forum heb ik je zo goed mogelijk proberen te helpen en je wel tig complimenten gegeven, dus ik vind deze reactie echt niet kunnen.

Parkieten-Freak

Ik stel voor om vanaf nu ontopic te blijven, we doen allemaal ons best.
Verder zie ik er totaal geen kwaad in als een parkietje in de hand genomen wordt, mits de (tamme) oudervogels dit accepteren.  :)


RobV

#16
Citaat van: Sara op maart 25, 2015, 19:58:31
Ik hield de kleintjes elke dag een paar minuten vast terwijl ik er tegen praatte. Volgens mij moet dit niet echt lang duren, als het maar rustig gebeurt, zonder koude handen. Ik deed dit als het popje uit het broedblok was om naar het toilet te gaan. Het popje zag dit en keek gewoon toe. Als ik het kleintje terug in het nest had gezet, ging ze gewoon daarna weer naar binnen en was verder nog steeds een zeer goede moeder. Het popje was niet bijzonder tam, maar ze at wel uit mijn handen dus ze vertrouwde mij wel. Ik weet niet of het popje tam is waar jij over spreekt en in hoeverre dit verschil kan maken met het toelaten dat mensenhanden aan de kleintjes komen. In ieder geval zou ik zeker wachten tot de parkietjes de eerste veertjes hebben, dus 3-4 weken. Er is dan nog meer dan tijd genoeg om ze aan handen te laten wennen.  :)

Je vraag over handopfok: handopfok is het met de hand grootbrengen met behulp van een spuit en speciaal opfokvoer. Dit wordt bij meerdere vogelsoorten toegepast, vooral bij grote papegaaien omdat deze eieren ook wel eens met een broedmachine uitgebroed worden en het garantie geeft dat de vogel erg aan de verzorger gehecht raakt. Dit mag echter bij papegaaien al meer een must zijn (al kan ik mij daar niet over uitspreken, geen ervaring met papegaaien), maar bij grasparkieten is dit nergens voor nodig. Handopfok is eerder af te raden tenzij in geval van nood (de pop die de jongen verstoot of verwondt bvb.) Handopfok houdt veel risico's in en is een full-time job. Toch zijn er nog wel eens verkopers die grasparkietjes te jong verkopen en erbij zeggen: "hij moet nog verder grootgebracht worden, zodat je een uiterst tamme grasparkiet hebt". Ik en vele andere forumleden hier hebben thans allemaal enorm tamme grasparkieten (gehad), zonder dat er handopfok aan te pas kwam.

Vele groetjes,

Sara

Hoi Sara,

Bedankt voor je info over handopfok, het is me nu duidelijk.
Ik zie inderdaad niet wat het nut is van handopfok wanneer de ouder(s) zelf voor de jongen kunnen zorgen.
Bij mijn weten is Sam geen handopfok parkiet, ondertussen is hij volledig tam geworden.
Ik kan dus ook bevestigen dat handopfok als middel om een parkiet tam te maken volledig overbodig en nutteloos is.

Over het nestje:

De moeder vertoont vaker agressief gedrag naar het mannetje maar met een nestje schijnt haar agressief gedrag veel erger te zijn.
Ook bijt ze regelmatig de eigenaar, hij omschrijft haar bijtgedrag als zeer hard en behoorlijk pijnlijk.
Toch is ze tam, zijn parkieten vliegen vaak los en beide parkieten komen dan regelmatig bij de eigenaar zitten.
Het mannetje doet dit wel vaker dan de pop.

De eigenaar was zowiezo niet van plan om de jongen op te pakken met de moeder erbij, ik zal aan hem doorgeven dat jij net zo hebt gehandeld.
Ik moet zeggen dat hij erg terughoudend is over het idee om ze op te pakken, hij zal dit zeker niet te vroeg gaan doen.
Zijn idee is om het te proberen zodra de jongen zelfstandig kunnen eten.
Fijn dat we nu ook een richtlijn van jou hebben.

Om de paar dagen krijg ik een filmpje opgestuurd van het nestje en ik verbaas mij over de snelheid waarmee de jonkies zich ontwikkelen.
Er over lezen is toch wat anders dan het ook echt zien.

Nog bedankt voor je uitgebreide reactie.
Groetjes,
Rob

RobV

Citaat van: Parkieten-Freak op maart 25, 2015, 23:52:53
Ik stel voor om vanaf nu ontopic te blijven, we doen allemaal ons best.
Verder zie ik er totaal geen kwaad in als een parkietje in de hand genomen wordt, mits de (tamme) oudervogels dit accepteren.  :)

Prima idee, ik was ook niet van plan om er verder woorden aan vuil te maken.
Mijn kritiek was niet aanvallend bedoeld.

Bedankt voor je reactie, de eigenaar is nogal terughoudend over het idee om de jongen af en toe in zijn handen te nemen.
Met jullie info kan ik hem hierover hopelijk geruststellen.
En lukt dat niet, dan komt het ook vast wel goed met het tam worden van die parkietjes.

Groet,
Rob

RobV

Wanneer alles goed gaat kan ik as zaterdag het nieuwe maatje van Sam op gaan halen.
Ik ben erg benieuwd hoe ze op elkaar gaan reageren.
In eerste instantie laat ik het nieuwe parkietje nog even in een andere kooi staan,in de woonkamer waar ook Sam verblijft.

Kan iemand mij een advies geven wanneer ik de nieuweling bij Sam in zijn verblijf kan introduceren?
Volgens mij hoeft dat niet zo lang te duren toch?

Ik wil Sam gewoon zijn tijden buiten de kooi laten zoals hij dat gewend is, dan kan ik meteen kijken hoe groot zijn interesse in de nieuweling is.

Groet,
Rob