Ziek parkietje?

Gestart door ChicoParkiet, maart 19, 2015, 22:40:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChicoParkiet

Hallo allemaal,

Mijn parkietje Chico maakt de laatste tijd een zieke indruk. Hierbij gaat het om het volgende:

- Bol zitten
- Weinig eten
- Veel drinken, het liefst uit de kraan
- Zacht fluiten, ook als hij roept

Positieve punten:

- Ontlasting lijkt goed, geen vieze cloaca
- Neusdop ziet er goed uit.

Het verhaal:

In het verleden ben ik met dit vogeltje naar de vogelexpert in Meppel geweest, Drs Jan Hooimeijer.
Deze vertelde me al dat Chico een mutantje was (misschien een broertje met een zusje) en dat hij niet heel oud zou worden.

Nadat een bacteriƫle infectie was verholpen mocht ik Chico weer meenemen.
Het was een levendige parkiet, super tam en erg lief. 3 jaar lang.
Nu begint hij ineens bovenstaande beelden te vertonen en daar maak ik me zorgen over.

Ben bij een plaatselijke dierenarts geweest, omdat Drs Hooimeijer gestopt is, deze vertelde me dat er weinig aan parkietjes te doen valt.
Ik had Chico voor het consult al gedruppeld met Ivermectine. Ze vertelde me dat zij dat ook wilde doen.
Dit is een middel tegen mijten. Verder heb ik van de dierenarts een antibiotica gekregen: Novadox.

Het is echter een drama om Chico dit te moeten geven. Ik moest de 10 dgn volmaken maar ben niet verder gekomen dan 7, omdat hij er echt last van kreeg.
Er kwam geen voer meer door zijn snavel.

De druppels lijken wel te werken. Wanneer hij een Ivermectine druppel in de nek krijgt leeft hij na 3 dgn weer een beetje op.
Fluit harder en is weer speels. Direct na de druppels wekt Chico de indruk dat het middel erg bijt, of jeukt.

Hoe lang mag ik deze druppels blijven geven en is dit schadelijk?
Ik heb een infrarood lamp, mag Chico in het volle rode licht zitten, of is dat schadelijk.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor ieder antwoord.

Op de foto ziet u Chico, hoe hij er overdag bij zit.


Sonja

Hallo,

Wat naar dat Chico ziek is.

Je kunt het beste naar een vogelarts gaan met Chico, want de meeste gewone dierenartsen kunnen inderdaad niet veel met een vogel.
Hedwig van der Horst is een hele goede vogelarts, zie hier de link met de gegevens van haar praktijk:
http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/

Ik wil je afraden op eigen houtje medicijnen toe te dienen, want dan doe je mogelijk meer kwaad dan goed.
Het is belangrijk eerst Chico te laten onderzoeken door een vogelarts, en die zal dan zonodig de juiste behandeling voorschrijven.

Want waarom zou je Chico een middel tegen mijten geven, terwijl je niet weet of hij daar last van heeft?
Of antibiotica, zonder te weten of hij een bacteriƫle infectie heeft?
Eerst de oorzaak van zijn ziek zijn laten achterhalen, daarna kun je pas gericht behandelen.

Mijn advies is om naar een goede vogelarts te gaan, en niet verder aanmodderen in je eentje.

Dat je Chico lekker warm houdt is prima, een ziek vogeltje kan zijn lichaamstemperatuur niet goed op peil houden.
Zorg er wel voor dat hij ook uit de warmte kan, als hij het te warm krijgt.

Een rode lamp kun je wel gebruiken, maar die wordt al snel erg heet en daar moet je voor oppassen, want te heet is ook niet goed.
En het rode licht is niet zo fijn voor Chico als hij wil slapen 's nachts.

Een warmtelamp (donkerstraler) van Elstein is fijner, die kun je via Internet kopen.

Wat wil Chico nog wel zelf eten op een dag?

Veel sterkte en beterschap voor Chico.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes
Sonja