Valkparkieten samen met bergparkiet? TWIJFEM

Gestart door Morgenstern, maart 18, 2015, 18:04:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morgenstern

Beste,

Sinds een 4-tal jaren hebben wij 2 handtamme valkparkietjes.  2 hele lieve vrouwtjes die we tesamen hebben gekocht en die ook met de hand (door de kweker) zijn grootgebracht.
Nu wil het toeval dat er een bergparkiet is bijgekomen.  Een bewoner van op mijn werk was overleden en de familie wilde de bergparkiet (inclusief kooi en materiaal) niet meer hebben.  De vogel heeft altijd solitair geleefd en zou nu rond de 15-20 jaar oud kunnen zijn.  We weten zelfs niet of het een mannetje of vrouwtje is. 

Het is een rustige vogel, alleen nog een beetje schuw.  We hebben hem/haar ook nog maar 3 dagen hier.  De bergparkiet eet uit onze hand en is heel rustig, maar op onze handen durft-ie nog niet te zitten.  Hij zit nu nog (voorlopig) in een te kleine kooi.
De vogel was redelijk tam bij de vorige eigenaar, mocht daar blijkbaar rondvliegen en zat ook op zijn hand.  Maar die is ook maar één iemand gewoon als zijn baas.  Er zijn nooit andere vogels bij hem geweest, behalve een kanarie, en die zat nog in een apart kooitje...

Deze morgen eens heel rustig geprobeerd, en één van de valkjes is al bij hem komen trosgierst eten.  Dat ging heel goed, de berg deed niets en ze aten zelfs samen aan één snoepstokje.  Het andere valk-vrouwtje was eerder bang en komt niet in de buurt, maar doet ook niet boos ofzo.
Nu heb ik wel gelezen op internet dat bergparkieten kalm en tolerant zijn naar oa valkjes en andere soorten, maar is dit al bij al toch aan te raden???  Mijn gedachte was dat de berg binnenkort in de kooi samen met de valkjes kan worden gezet?

Klinkt allemaal naïef en het moet nog wennen zijn voor zowel de berg als de valkjes.  Mijn vriend en ik willen dat er absoluut NIETS aan onze valkparkietjes komt, zeker omdat de bergparkiet nogal een grote vogel is tov hen.
Mijn vriend is er eerder voor om hem (nu al) te verkopen of weg te doen, die wil het 'risico' zelfs niet nemen, wat ook begrijpelijk is!
Het is niet zo dat ik de vogel per se wil houden uit gewetenswroeging oid, desnoods in een aparte kooi.  Ik ben er eerder voor om het eens te proberen.  Maar daarmee neem ik ook het risico en als de berg eenmaal uithaalt naar ons valkjes kan het al te laat zijn natuurlijk, en dat zou ik mezelf nooit vergeven.

Wat zouden jullie doen?  Of wie heeft ervaring met valkjes en bergparkieten (of verwante soorten) samen houden?

Groeten,
Ann