Gewond Parkietje

Gestart door Yada, december 04, 2005, 11:03:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yada

Mijn parkietjes hebben vanmorgen voor het eerst rond gevlogen.
Ze durfde nooit eerder, maar toen ik de kooi aan het verschonen was, zijn ze het toch maar eens gaan proberen.
Mijn huiskamer is helemaal 'vogelproof', dus zal niets mis kunnen gaan, dacht ik!
Vliegt 1 van de vogels tegen alles op, kast, muur, deur, echt alles.
Ik was echt bang dat het fout zou aflopen, ze zijn niet tam, dus kon ik er ook niet achteraan jagen.
Toen ie uiteindelijk zo een smak maakte dat hij op de grond bleef zitten kon ik hem eindelijk pakken en schrok ik me echt kapot.
Het velletje van zijn neusdop ligt er half af en bloed (naar mijn idee) best veel.
Wat kan ik nu het beste met hem doen?
Hij is nu super bang voor alles en iedereen, dus nu laat ik hem maar even met z'n maatje, maar kan ik 'm nu beter helemaal met rust laten of moet ik iets doen?

Chantalleke

Hoi Yada,

Oh, wat erg wat er gebeurd is.
Tip 1, probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven! Als jij in paniek bent voelt jouw parkietje dat en zal ook onrustig worden.
Probeer heel voorzichtig met een gaasje of watje met lauw water de wond een klein beetje schoon te maken om te zien hoe erg het precies is. Ik weet uit evaring (niet met mijn vogeltjes, maar met mijn konijntje) dat het soms veel erger lijkt dan het is. Als de wond groot is en niet stopt met bloeden ga dan direct naar de dierenarts!!! Parkietjes hebben niet zo heel erg veel bloed, dus snelle behandeling is letterlijk en figuurlijk van levensbelang als dus de wond echt groot is en blijft bloeden!
Als de wond wat kleiner is en inmiddels al wel gestopt is met bloeden zul je het moeten ontsmetten met een ontsmettingsmiddel zonder alcohol. Ben wel voorzichtig, omdat het de neusdop is en het ontsmettingsmiddel dus niet in zijn neusgaatjes mag komen. Als je het eng vindt of de juiste middelen niet in huis hebt kun je toch beter even naar de dierenarts gaan.

Veel succes...Enne laat je even weten hoe het afgelopen is?
Chantal

Safrena

#2
Hey Yada


Wat verschikkelijk dat dit gebeurt is :(
het beste kun je het nu ontsmetten met een niet alcoholische ontsmettingsmiddel
Als het wondje te erg is kun je beste even langs de dierenarts gaan.

kijk ook even op onderstaande link

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=302&hl=

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=1235&hl=

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Ja, ik zou bovenstaande tips opvolgen.
Een lichte verwonding aan de neusdop heelt vanzelf en het ziet er vaak erger uit dan het lijkt.
http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek9.php
Wel zou ik de vogel rust geven als hij nog wat "uit zijn doen" is. Geef hem maar wat trosgierst.
Als het bloeden niet stopt, of je vertrouwt de verwonding niet, bel dan de dierenarts even.


Yada

Ik heb eens goed naar hem gekeken en hij lijkt mij gewoon weer de oude.
Het bloeden is ook gestopt, maar het velletje blijft er natuurlijk half af, groeit dit wel weer aan?

Wat ik me wel sterk afvraag is of hij slecht kan zien, je vliegt niet zomaar op een muur ed af.
Is het niet verstandiger om hem niet meer rond te laten vliegen?

Chantalleke

Gelukkig dat het meevalt Yada!
Zijn neusdopje zal vanzelf wel weer genezen, net als jouw knieĆ«n toen je daar op viel toen je klein was  ;)

Bij de eerste vlucht van jonge parkietjes is alles even wennen en kunnen ze nog al onhandig zijn. Ik zou in ieder geval je vriendje nu lekker in zijn kooitje laten tot hij zich beter voelt en het daarna nog eens opniew te proberen.

Groetjes,
Chantal

Parkieten-Freak

Citeer.............Wat ik me wel sterk afvraag is of hij slecht kan zien, je vliegt niet zomaar op een muur ed af.
Is het niet verstandiger om hem niet meer rond te laten vliegen?
[snapback]17724[/snapback]

Op zich kan het natuurlijk zijn dat je parkietje niet zo goed ziet. Met name albino parkieten zien over het algemeen wat minder goed.
Maar dan nog.....een parkiet "kent" het fenomeen muur niet.
Hij moet leren dat hij niet door de muur kan vliegen. Moch je de vogel nog een keer laten vliegen, laat hem dan los bij de muur. Mocht hij er opnieuw tegenaan vliegen, dan is zijn snelheid in elk geval niet hoog. Zorg wel dat je parkietje bij voorkeur handtam is voordat je hem laat vliegen. Dat is niet alleen gemakkelijker bij het terugzetten in de kooi, maar je parkiet heeft dan ook meteen een mooie langingsplaats op je schouder!
:)