Zwelling in gezichtje, benauwd?

Gestart door Kleintjes, februari 13, 2015, 17:34:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Hoihoi,

Onze lieve opa Tweety heeft 'n probleem. En wij dus ook.
Hij heeft 't 'n paar dagen wat benauwder dan normaal, maar met de verhuis-stress is dat niet zo vreemd. Kruumel reageerde ook wat gevoelig. Maar goed, we dachten dat Tweety kaal rond 't oogje was door de rui, en hij weer 'n klein wratje naast de snavel had. Toen ik daarstraks de huisjes heb schoongemaakt, zag ik dat 't geen wratje was, maar 'n soort bult / zakje.
Voorzichtig gevoeld, en 't is 'n zacht soort zakje-achtig iets. Rood-achtig van kleur. Weet niet of hij daardoor benauwd is.

Ik ben aan 't proberen zsm bij 'n dierenarts te komen, maar tot die tijd: iemand 'n idee wat 't kan zijn?

Tweety is hoogbejaard - bijna 18 jaartjes. Zou mooi zijn, als hij toch nog 'n paar jaartjes bij ons bleef. Hij is verder 'fit' voor z'n leeftijd, eet en drinkt goed, zorgt voor zichzelf, geeft de anderen op hun donder als ze te druk worden, kortom: is nog steeds zichzelf verder.

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Iris7

Des te ouder het beestje, hoe groter de kans op een tumor. Dat wil niet zeggen dat dat het is, het kan immers van alles zijn.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Parkieten-Freak

Ai dat is net zo mooi allemaal maar ik denk eigenlijk niet dat hij daardoor benauwd is. Mogelijk heeft hij het wat benauwd door verflucht o.i.d.?
Kun je een foto plaatsen van het bultje?


Kleintjes

Was benauwd voor de verhuizing, dacht dat 't stress was door de drukte (spullen die heen en weer reîsden, etc.). Verfluct is er niet, woning was kant en klaar - behalve vloerbedekking en meubels.

Zal proberen of ik foto kan maken morgen. Is lastig, kereltje houdt hoofdje niet stil  ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Hoop dat 't 'n beetje goed te zien is. Tweety is erg onrustig als ik hem moet vasthouden ( ook als de nageltjes geknipt moeten worden, wat 'n drama iedere keer - hihihihi ).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Inderdaad best moeilijk te zien. Je ziet wel wat zwelling maar ik heb niet het idee dat dit klachten van benauwdheid kan veroorzaken.
Hij is inderdaad wel wat kaal rond de oogjes, dat kan heel goed door de rui komen maar ook een huidziekte of een tekort aan Vitamine A kunnen de oorzaak zijn.
Als het mogelijk is, zou ik toch even naar de dierenarts gaan voor overleg.
Beterschap, opaTweety!  ;)


Kleintjes

Extra vitamines krijgen ze al (extra druppels in 't water, naast hun groente en fruit), vanwege de (mogelijke) verhuis stress en de rui - perfecte timing met de rui  ::)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Voor de zekerheid zou ik naar de vogelarts gaan. Sterkte met opa Tweety. Ziet het er inmiddels al beter uit?
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

#8
Kan morgenochtend bij 'n dieren arts terecht waar ik vertrouwen in heb (erg belangrijk). Zij heeft destijds ook Silly behandeld voor haar voetjes.

Net met 'n vriendin van me gesproken (is DA assistente geweest), en haar foto doorgestuurd. Lijkt op oogontsteking, zegt ze. Ben eens gaan rondzoeken, en lijkt er inderdaad veel op. Morgen ochtend weet ik - hopelijk- zeker wat er precies is met ons oudje. ALs 't inderdaad gewoon iets "kleins" is, dan wil dat best op me nemen, maar als 't erger is.. tja.. lijden is geen optie.

Arm schatje van ons.. op zijn hoge leeftijd ziet hij er uit alsof hij op 't schoolplein heeft gevochten :(

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Veel succes, hopelijk is de diagnose inderdaad een oogontsteking en niets ernstigers. De duimen draaien!

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kleintjes

Ben net terug van de dieren arts.
Ten eerste alle lof en complimenten; in zeeeeeer goede gezondheid voor zo'n oud vogeltje. Altijd fijn om te horen :)
Tja, deel 2: Naar nieuws: Traanbuis is of ontstoken, of 'n tumor - of allebei. Ze heeft de bult aangeprikt om te zien of er vocht of dergelijke uitkwam. helaas, alleen puur, bloed :( Arme schat ziet er nu echt gehavend uit. Heb kuurtje AB voor hem meegekregen dat we gaan proberen. Vaak zit er bij 'n tumor 'n ontsteking, de zwelling zou over 'n paar dagen minder moeten zijn. Dus dat proberen we dan maar. Vindt hij niet lekker, ontzettend vies zelfs!

Ze vroeg hij zich nog gedroeg verder (eet ie goed? Yup, krijgt zelfs bezorgmaaltijden van z'n maatje Jecky. Vliegt ie nog? Doet hij al jaren niet meer, alleen hele korte stukjes. Speelt ie nog? Heel soms, maar ja mag ook wel wat rustiger met die leeftijd ;) ). Omdat hij nog zo fit is verder, wilde ze hem ab-so-luut niet inslapen, maar eerst de kuur proberen en verder kijken hoe hij er onder blijft (blijft hij eten, voelt hij zich verder goed, etc).
Toen ik haar vertelde hoe oud hij is, viel bijna de bril van haar neus van verbazing.  Ze is niet gespeciliseerd in vogels, maar is erg kundig, behandeld ook grote parkieten en papegaaien. (Misschien haar toevoegen aan de lijst?). Heel fijn vrouwke, rustig, aardig en eerlijk. Tweety is er minder enthousiast over, maar ik denk dat hij verder ook wel tevreden mag zijn ;)

Wordt vervolgd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Iris7

Wat naar! Nu maar hopen dat de AB aanslaat.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Kleintjes

Tweety lijkt vooruit te gaan. Krijgt nog 2 x per dag 'n druppeltje, dat hij HOORBAAR (!!) vies vindt. Lang geleden dat ik Tweety zo heb gehoord :) Klinkt raar, maar ik ben echt blij dat hij zo boos tegen me doet. Hij schreeuwt en moppert, trapt en bijt. Deed hij voorheen niet meer, liet zich alles gevallen.

Oogje traant 'n beetje, dus dat lijkt goed te gaan. Is ook minder rood.
Heb daarstraks met 'n glas vijl 't onder snaveltje gevijld, was wat lang geworden. Nu kan hij weer (beter) eten, hoeft ie niet op de 'bezorgmaaltijden' te wachten ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Wat fijn dat opa Tweety vooruit gaat. Hij is een taaie ;)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

Hij is zeker 'n taai kereltje :)

Hij ziet er stukken beter uit. Minder zwelling (oogje ligt weer meer op z'n plaats, gelukkig) op beide plaatsen. Is steeds meer zichzelf :)

Oei, foto ligt dwars, hihihi :p
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Na 'n lange en dappere strijd heef Tweety ons vandaag verlaten.

Zijn kleine lijfje is moe gestreden.
Na 18 mooie jaren is hij nu bij zijn vriendjes en vriendinnetjes, die hem voorgingen over de Regenboogbrug.

Tot ziens, lieverdje!
We zullen je allemaal missen. :'(
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Iris7

Sterkte! Hij heeft een mooie leeftijd bereikt.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Parkieten-Freak



Sara

Ook ik wil je nogmaals veel sterkte toewensen. Dikke knuffel.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes