twijfel over het geslacht

Gestart door yeldi, februari 13, 2015, 12:58:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yeldi

Ons parkietje is nu een jaar oud, we overwegen om er 1 bij te nemen voor gezelschap.
Zijn neusdop is bijzonder lastig te fotograferen maar hij heeft een bijna voor 75% witte dop met een lichtblauwe rand rond de neusopeningen die pas recent op kleur aan het komen is.

Ik neig ernaar dat het een popje is mijn man zegt een man.
Dus bij deze de vraag aan de kenners wat is het geslacht.

de foto zit er als bijlage bij

Iris7

Zo te zien is dat een mooie dame. Heb je nog een foto van recht van voren? 't Is inderdaad lastig om zo'n foto te maken, maar het maakt het beoordelen wel eenvoudiger.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm

Maar aangezien dit een parkietje van een jaar is had de dop toch al wel bruinig moeten zijn.. Het is geen lutino of albino dus..

yeldi

Deze dame of heer zit nog geen 2 seconde stil  ::) als ik kijk naar de neusdop hangt ook een beetje van de lichtinval af lijkt het gedeelte onder de neusgaten wit tot lila kleurig, met rond de neusgaten lijkt wel 2 kringen te zitten om ieder neusgat 1, waarbij het in de hoeken lichtblauw is overvloeiend naar een soort witte kleur.

Maar moeten we nu de voorzichtige conclusie trekken dat het inderdaad een dame is ?

yeldi

Ik heb geprobeerd nog een paar extra foto's te maken hopelijk is het nu wat beter te zien.

Samm

Nja zoals ik al zei had de dop bruiner moeten zijn als pop zijnde, ik denk dat dit een mannetje is!

yeldi

Dan gaan we op zoek naar een vrouwtje voor hem dus.

Samm

Waarom geen mannetje? Dan weet je 100% dat het goed gaat, mocht je toch 2 poppen hebben uiteindelijk zit je met de gebakken peren :)

yeldi

Daar heb ik ook al serieus over zitten denken, wat zou dan beter zijn een jonge man, iets van zijn leeftijd of toch al wat ouder ?

Samm

Maakt opzich niet uit, maar het is de tijd niet echt om nestjes te hebben, wat je kan doen is eens in het asiel kijken? Zitten zulke leuke beestjes die echt een 2e kans verdienen :)

yeldi

Als er eentje in de buurt zou zitten wel, maar de dichtsbijzijnde is voor mij al bijna 100 km rijden

Samm

Oh jammer indd, marktplaats dat een parkiet een ander huisje zoekt?

yeldi

Na de afgelopen dagen wat rond gesurft te hebben zijn we tegen een maatje aangelopen, het betreft nog een hele jonge parkiet (geslacht onbekend) maar wel volledig handtam, helaas wel gekortwiekt.

De inrichting van de kooi veranderd en de nieuweling erbij geplaatst.
Het is nog een beetje aftasten onder elkaar, geen geschreeuw, geen geknok, maar de parkiet die wij al hadden vindt het nog een beetje eng en kijkt de kat uit de boom.
De nieuweling daar in tegen die zoekt hem wel op.
Het behouden van de volledige tam zijn is neem ik aan een kwestie van goed bijhouden en regelmatig er uit halen?
Bij deze de foto's ( ze zijn afkomstig van de advertentie)

Samm

Hebben jullie haar gekocht omdat ze tam was? Want nu zit je dus met een vrouwtje die ook niet kan genezen van het wieken dat is altijd afwachten.

yeldi

Hij of zij werd op marktplaats aangeboden, stond in de advertentie wel bij is volledig hand tam, nu neem ik dit laatste altijd als een korreltje zout op marktplaats.
Maar wij vonden deze kleur wel erg mooi, en het was redelijk in de buurt, dus hebben we een afspraak gemaakt om te gaan kijken.
Daar aangekomen kon je wel zien dat het goed verzorgd werd zag er allemaal netjes uit en de vorige eigenaar liet dus zien hoe tam hij of zij was, hij had ook nog andere parkieten in een buitenhok, kanaries, engelse grasparkieten, nog een koppel gras parkieten welke weg mochten.
Hij dacht zelf overigens dat dit vermoedelijk een man is.
Over het kortwieken hoorde we pas later in het verhaal, nadat de reden van afstand is vermeld.
Wij vonden het een leuke kandidaat die mogelijk zou gaan passen, zo niet kunnen we altijd nog scheiden, we hebben nog een 2e ruime kooi voor nood.
We zijn dus niet gevallen voor het hand tam zijn, dat is een prettige bijkomstigheid maar was zeker geen eis want tam maken moet je toch zelf.
Met het kortwieken waren wij ook niet blij, en nu maar hopen dat het weer goed komt.

Samm

Nja dit is geen mannetje, dus de volgende vraag was indd wat je ging doen? Aangezien het geslacht van het parkietje wat je al hebt onduidelijk is kan het nu dus zijn dat je 2 poppen hebt, en die kan je niet bij elkaar hebben als je niet thuis bent.. Maar daar heb je al een oplossing voor dus.

yeldi

Ik heb de gruwelijke mazzel dat ik thuis werk hier is bijna altijd wel iemand aanwezig.
Oh en er zat een fout in het openen van mijn topic, de parkiet die we al hadden die is 2 jaar oud, en geen bruine neus, blauw/lila.
De parkiet die we erbij hebben begint al een blauwe neus te krijgen.
Maar mochten het 2 poppen zijn en ze gaan met elkaar op de vuist dan  halen we ze gewoon uit elkaar.
Tot nu toe gaat eigenlijk alles gewoon naar wens, ze lopen niet te pikken naar elkaar, af en toe zitten ze samen op een stok, en andere momenten negeren ze elkaar.
Als we de nieuwe uit de kooi halen straks zal ik een beter foto maken van zijn neus.