lang snaveltje

Gestart door monky, januari 31, 2015, 19:37:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

monky

Hallo,
Heb me hier net aangemeld omdat ik met een vraagje zit
Heb een grasparkiet van ruim 5 jaar en begin deze maand hebben we zijn snaveltje laten knippen bij de da omdat hij aardig lang was geworden. De da heeft er een stukje van afgeknipt en hij kon weer naar huis.
Na nog geen 2 wk hadden wij zoiets van he die snavel is al weer aardig lang. Zijn nu krap een maandje verder en hij is al weer behoorlijk lang
Iemand een idee hoe dit zo ineens kan?
Hij zit samen met nog een grasje en 2 valkjes , ze krijgen hun parkietenvoer ook pelletvoer, hun fruit, brood ei trosgierst etc etc ook zit er een sephia in de kooi en nog zo een klein blokje (kalkblokje geloof ik)
graag advies

Iris7

Kun je een foto plaatsen? Sepia is trouwens niet zo goed voor parkieten, veel te zout.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

gugakip

Wij hebben hetzelfde probleem thuis. Het is zeer wisselvallig, soms kan het maanden duren en op andere momenten moet de snavel na 2 maanden al weer geknipt worden.
Wij gingen de eerste keer naar de dierenarts, maar sindsdien doen we het zelf...

Veel dingen om te knagen, raadt men meestal aan... Wat natuurlijke takken zouden misschien kunnen helpen? Daar zijn ze dol op! Wel opletten dat het geen giftige takken zijn :)

monky

Hij wil even niet stil blijven voor een foto morgen nog eens proberen.
Verder heb ik wilgetakken en ander knabbelspul. Dit snavelgedoe is van de laatste tijd hiervoor nooit problemen gehad

monky

Hoop dat hij te zien is zo gaat om de gele

karin v h

Ja, dat is inderdaad veel te lang. Zou je er zelf met een tangetje waar jezelf velletjes mee afknipt ofzo niet een klein stukje af durven knippen. Anders echt mee naar de vogelarts/dierenarts. Misschien moet je dan vooral héél goed opletten, als ze eenmaal deze aanleg hebben dan blijft dit groeien. Ik heb er hier ook eentje zitten en die knip ik regelmatig een stukje eraf. Al is het maar 3-4 mm. 
Kun je hem makkelijk beetpakken? Dat is eigenlijk al de belangrijkste vraag als dat niet lukt dan moet je er zeker mee naar een vogelarts/dierenarts.

karin v h

Trouwens als ze een aanleg hebben voor zo'n hard groeiend snaveltje kun je er inhangen wat je wilt ze komen eraan maar dat helpt niet. Het blijft doorgroeien.
Het is dan toch een kwestie van bijhouden. Dus daarom zeg ik goed opletten bij de vogelarts/dierenarts hoe ze het doen want ze vragen er best veel voor en het is een handeling die je best zelf kunt. Het is dat ik alleen ben anders zou ik het op film zetten.

monky

Ok Bedankt zal weer een afspraak maken met de dierenarts.
Wel vreemd dat hij ruim 5 jaar geen last had hiervan en nu ineens heel snel.
Kan hem makkelijk oppakken hij is tam maar heb vroeger eens zijn nageltje wat te ver geknipt en sindsdien ben ik bang
om het weer te doen laat  staan zijn snaveltje
maar zal goed opletten deze keer