Wil niet in bad

Gestart door JudithO, januari 29, 2015, 09:30:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JudithO

Hallo allemaal,

Sinds ruim een jaar ben ik in het bezit van 2 leuke parkietjes. In het begin heb ik er 1 om moeten ruilen, omdat het 2 popjes waren. Nu heb ik een leuk koppeltje. Mijn vorige popje, die ik dus heb geruild voor mijn huidige man, was dol op het bad. Als ik het badje eens in de week aan de kooi hing, wist ze niet hoe snel ze erin moest gaan zitten. Dan ging ze uitgebreid zitten badderen. Mijn huidige popje ging wel eens kijken, maar durfde nooit verder dan op de rand zitten.
Mijn huidige man heeft het er ook niet zo op. Ik heb het badje al een aantal keren met wat trosgierst aan de kooi gehangen. Dan weten ze het badje wel te vinden. Maar vul ik hem daarna met water, gaan ze er ook niet in. Ik kan het badje weken laten hangen zonder dat ze ook maar op de rand ervan gaan zitten.
Ik heb een tijdje terug een plantenspuit gehaald, waar ik ze nog wel eens mee nat maak. Zo door de tralies heen. Het water blijft dan ook aan de tralies hangen. Als ik stop met spuiten, komt mijn popje gelijk aan de tralies hangen en 'baddert' in de druppels die aan de tralies zijn blijven hangen. Het is dus niet zo dat ze het niet lekker vind.

Iemand tips hoe ik ze in het badje kan krijgen? Ik ben al een jaar bezig, dus ik mag toch wel zeggen dat ik heel wat geduld heb opgebracht.

Samm

De 1 houd er van en de ander niet, als ze niet willen dan vooral niet dwingen maar indd plantenspuit :)

Solarstone83

Citaat van: JudithO op januari 29, 2015, 09:30:01
Hallo allemaal,

Sinds ruim een jaar ben ik in het bezit van 2 leuke parkietjes. In het begin heb ik er 1 om moeten ruilen, omdat het 2 popjes waren. Nu heb ik een leuk koppeltje. Mijn vorige popje, die ik dus heb geruild voor mijn huidige man, was dol op het bad. Als ik het badje eens in de week aan de kooi hing, wist ze niet hoe snel ze erin moest gaan zitten. Dan ging ze uitgebreid zitten badderen. Mijn huidige popje ging wel eens kijken, maar durfde nooit verder dan op de rand zitten.
Mijn huidige man heeft het er ook niet zo op. Ik heb het badje al een aantal keren met wat trosgierst aan de kooi gehangen. Dan weten ze het badje wel te vinden. Maar vul ik hem daarna met water, gaan ze er ook niet in. Ik kan het badje weken laten hangen zonder dat ze ook maar op de rand ervan gaan zitten.
Ik heb een tijdje terug een plantenspuit gehaald, waar ik ze nog wel eens mee nat maak. Zo door de tralies heen. Het water blijft dan ook aan de tralies hangen. Als ik stop met spuiten, komt mijn popje gelijk aan de tralies hangen en 'baddert' in de druppels die aan de tralies zijn blijven hangen. Het is dus niet zo dat ze het niet lekker vind.

Iemand tips hoe ik ze in het badje kan krijgen? Ik ben al een jaar bezig, dus ik mag toch wel zeggen dat ik heel wat geduld heb opgebracht.

Misschien kun je ze lokken met iets lekkers? Blaadje sla in het badje leggen? Wellicht zijn ze bang van het badje ;)

Iris7

Begin met een heel klein laagje water. Dat is minder eng en durven ze er misschien wel in. Daarna bouw je op met meer water.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

JudithO

Klein laagje water helpt niet. Is er geen trosgierst, dan is badje saai. En om nou trosgierst in het badje te leggen...

Lokken is beetje moeilijk. Ik heb maar 1 deurtje in de kooi. Wel heb ik vorige week ontdekt dat ze gek zijn van ijsbergsla. Misschien daar wat van in het badje leggen, met een scheut water over het blad. Misschien gaan ze dan in het blad badderen.

JudithO

En....... Zazu is gisteren voor het eerst in bad geweest! Ik had kleine stukjes sla in een klein laagje water in het badje gelegd. Hier begon ze van te eten en al gauw volgde het kopje wat nat werd door de druppels die van de slablaadjes afkwamen. Toen is ze erin gehupst en heeft ze zich een aantal keer flink tegoed gedaan aan het water. De aanhouder wint :D

Iris7

Soms duurt het inderdaad eeuwen! Hier duurde het ook zowat een jaar voordat er ook maar iets in dat badje wilde gebeuren.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

JudithO

Voor Zazu was dat dus ruim een jaar.
Mickey sprong net per ongeluk in het water, die wist niet hoe snel hij eruit moest komen. Maar misschien als Zazu vaker een bad neemt, dat Mickey het ook eens wil proberen.
We zien het wel, het eerste doel is in ieder geval bereikt!

josva

Ik neem mijn parkieten mee onder de douche... de een zit al klaar voordat de douche aanstaar en gaat dan al badderen zonder dat er uberhaupt al water is, is best grappig om te zien en de ander zit bovenop het douchegordijn en houd niet van water en drinkt alleen wat van de kraan meer eigenlijk niet.

komt ook voor dat ze geen zin hebben om nat te worden. Ik heb vaak na het douchen een walkietje die drijfnat over de grond dwarrelt voordat ie weer droog is dus kan begrijpen dat een parkiet soms niet graag nat wil zijn, omdat ze minder goed kunnen vliegen of helemaal niet

Six-pack

Natte planten werken hier zelfs bij de vogel die altijd vlucht voor de plantensproeier.
Met genoeg planten voor alle vogels vermijd ik teveel drama bij de wasstraat.

Baderen doen hier slechts 2 vogels (Popjes). En dan alleen gedurende de rui bij mooi warm weer en wel voor de siƫsta. Maar hoofdzakelijk om de luchtvochtigheid in het blok op te krikken.

Ook wordt hier de mist van de vernevelaar opgezocht om in te gaan poetsen.
Houdt tevens de strotjes en veren soepel in drogere tijden die extra luchtvocht.

Dus natgesproeide eetbare planten vinden ze hier geweldig. Unaniem

josva

als ze niet in bad gaan gebruiken ze het drinkbakje wel om zichzelf te wassen. ligt er helemaal aan hoe tam ze zijn.

als ze niet tam zijn gaan ze ook niet het water in omdat ze weten dat ze tijdelijk niet goed kunnen vliegen omdat ze nat zijn.

die van mij gaan mee onder de douche en gaan letterlijk onder het water staan, maar toen ik ze net had durfde ze niet het water in.

JudithO

Mickey heeft nog steeds een hekel aan het water. Ik heb me erbij neergelegd en sproei hem af en toe nat met de plantenspuit.
Zazu neemt wel regelmatig een bad.

Inkie67

Mijn niet tamme parkiet wil ook niet badderen. Hij drinkt uit het bad, nou lees ik over nat spuiten met de plantenspuit. Is dat nodig?

Kiddo

Mijn Kiko houdt ook niet van badderen. Dus heb ik hem eens nat gespoten met de plantenspuit. Dit leidde tot een dikke verkoudheid bij Kiko en hij is hartstikke ziek geweest. Sindsdien durf ik mijn parkietje's niet meer nat te spuiten.

Heb ik destijds iets verkeerd gedaan, of was het gewoon domme pech dat hij verkouden werd?
Is er een goede of foute manier om de plantenspuit te gebruiken?
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky