We weten het even niet meer...

Gestart door BolletjeWol, januari 27, 2015, 16:58:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BolletjeWol

Ik heb geen idee in waar dit topic te plaatsen, maar wil vooral gewoon even mijn hart luchten... Dus als het topic op een verkeerde plek staat, sorry dan.

Tot voor kort had we hier 2 parkietjes, Meisje (pop) en Binky (mannetje).
*Meisje is nooit echt tam geworden, Vind mensen nou eenmaal wat minder. Ze fladdert niet als je wat in de kooi moet doen, en wanneer ze Bink van mijn hand ziet eten wil ze dat na een tijdje te hebben bekeken ook wel doen, maar alleen als ze niet op de hand hoeft te zitten.
*En Binky, tammer dan tam, wil alles weten wat we doen, en het liefst 24 uur per dag bij ons zijn. (terwijl Meisje hier eerder was en zij dus niet echt tam wil worden, is het goed gelukt om Binky heel tam te krijgen)

Gisteren toen ik opstond zat Binky op de bodem van de kooi, helemaal bol. Niet goed wist ik direct, Heb mijn vriend erbij geroepen. Hij haalde hem uit de kooi terwijl ik een doosje zocht om naar de dierenarts te gaan. Binky kreeg ineens stuiptrekkingen, en overleed. We zijn nog steeds overhoop hoe dit heeft kunnen gebeuren. We denken dat het een beroerte ofzo is geweest. Hij heeft nergens tegenaan gevlogen, geen gekke dingen gegeten of dat soort dingen, en dan ineens voelt hij zich niet goed (anders had hij daar niet onderin de kooi gebold gezeten) en is hij er niet meer.

We konden het onmogelijk zien aankomen. Zondagavond was hij nog hartstikke levendig, kwam veel bij ons (zoals gewoonlijk), at en dronk prima. Ook is hij s'avonds gewoon op 1 poot in slaap gevallen met zijn kop in zijn veren, zoals iedere avond. Kortom, niet anders dan anders, en dus ook niets van eventuele ziekteverschijnselen.

Nu is Meisje dus alleen. Wat niet goed is voor haar, gezien ze wat minder met mensen heeft, en Binky gewoon mist. Ze is wat stiller, en dan ineens begint ze te roepen in de hoop dat Binky terugfluit (geen normaal gefluit dus, maar meer een roep om haar maatje). Verder oogt ze gewoon gezond en eet en drinkt ook gewoon.
Het is dus duidelijk dat er een nieuw mannetje moet komen. We weten niet goed of we nu voor haar z.s.m. een maatje moeten halen. Zelf zijn we namelijk van mening dat we beter nog even kunnen wachten. Om te willen wachten hebben we 2 redenen:
1: Vooral ik mis Binky nog veel te erg, en ben er dan ook nog niet aan toe om nu een nieuwe parkiet te halen.
2: Komend weekend hebben we het behoorlijk druk en zullen we dus niet veel thuis zijn. Dat we het zo druk hebben is eigenlijk zelden zo, maar ik wil niet een nieuwe parkiet halen die amper de tijd heeft om te wennen en dan al zoveel alleen gelaten wordt.

Verder weten we ook niet goed waar een parkietje te halen, weet niet of iemand ideeën heeft? Dit zal in elk geval in of vlakbij Dan Haag zijn, want we hebben geen auto. Of kan het ook gewoon in de dierenwinkel? In elk geval willen we ook het nieuwe parkietje proberen tam te maken. Ook twijfelen we of we beter een Grasparkiet of een Engelse parkiet kunnen halen (Meisje is een Engelse parkiet).

We willen het liefst volgende week dinsdag/woensdag kijken of we ergens een nieuwe parkiet kunnen vinden, maar dat is meer gebaseerd dat we dan beide de rest van de week grotendeels thuis zijn. En ook, omdat we voor Meisje gewoon een nieuw maatje willen. Zij voelt zich duidelijk niet helemaal happy zo alleen (of zal ze grotendeels ook gewoon in de rouw zijn?). Maar verder moet ik mij er dan ook wel wat beter bij gaan voelen. Als ik nu een nieuwe parkiet zou nemen, dan zou ik in de nieuwe parkiet vervanging zoeken voor Binky, omdat ik hem nog zo mis. En dat is uiteraard niet eerlijk. Niemand kan ooit Binky vervangen. En een nieuwe parkiet verdiend het ook om lekker zichzelf te zijn, en niet vergeleken te worden met Binky.

Al met al heerst hier nu vooral verdriet. En weten we nu niet goed hoe verder te gaan.
Hoe doen jullie dat als jullie een maatje verliezen?

Samm

Aah wat sneu heel veel sterkte!

Voor meisje is het beter dat er zsm een nieuwe parkiet bij komt indd, en dat jullie niet veel thuis zijn geeft niet want de parkiet moet toch een aantal dagen in de kooi zitten om te wennen aan z'n nieuwe huis en omgeving (geluiden etc)


Iris7

Wat sneu! Ik zou er gewoon weer een parkiet bij zette (een man, ik ga ervan uit dat Meisje een pop is). Waar je die parkiet vandaan haalt maakt niet heel veel uit, maar ik zou kijken bij een ervaren kweker of een dierenwinkel waar je de parkieten er netjes uit vindt zien.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Loeky

Ach, veel sterkte gewenst en ik zou er ook zo gauw mogelijk een maatje bijhalen.
Een goede dierenwinkel, kweker of je kunt natuurlijk ook een parkietje adopteren.
Volgens mij kan dat ook nog steeds via de dierenambulance in Den Haag.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

BolletjeWol

Dank jullie wel allemaal,

Ik kan geen kwekers in de buurt vinden die op dit moment parkieten te koop hebben :-\ .
En via dierenambulace den haag kan ik niet vinden over parkieten die geadopteerd kunnen worden, dus zal dan moeten kijken in dierenwinkels, of ik de parkieten er goed en gezond uit vind zien.

Jippie

Hè, wat naar allemaal... Ik zit nu met hetzelfde probleem (en ik woon ook in Den Haag). Toeter is overleden, nadat juist leek dat hij heel goed uit een operatie was gekomen. Izzy (pop) zit nu alleen.

Vorige week ben ik gaan kijken bij de Dierenambulance in Den Haag. Ze hebben nu een heel jong vogeltje zitten, maar volgens mij is dat een popje (het vogeltje ging helemaal achter in de kooi zitten, waardoor de neusdop niet goed zichtbaar was, maar volgens mij zag ik wit om de neusgaten). Er zit nog een wat oudere parkietenman, maar die is nog niet plaatsbaar. Ik word gebeld wanneer dat wel zo is. Ze vertelden mij dat er regelmatig vogeltjes bij komen en dat ik het beste om de twee weken kan bellen om te vragen of er toevallig nu wel een mannetje zit. Ik zou gewoon even bellen of mailen naar de Dierenambulance met je vraag. Dat heb ik ook gedaan en ik kreeg een heel net mailtje terug mét foto van het vogeltje dat plaatsbaar was.

Succes en sterkte!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!