Verzorging Pyrrhura

Gestart door Ballan30, januari 22, 2015, 17:40:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ballan30

Hey,
ik heb vorige week een pyrrhura hypoxantha gekocht bij een kweker.Hij zegt dat hij ongeveer 4/5 weken oud was.Ik ga deze met de hand verder verzorgen.Maar na een kleine week wil hij nog steeds niet eten.Ik moet hem echt dwingen de mond open te doen.Ik weeg hem eerst af.Hij is nu smorgens 69 gram en geef hem drie keer pap.Telkens 7 gram aan een temp van 38/39 graden.Heb hem sinds 2 dagen in een kooi geplaatst met speeltjes met wat trosgierst en wat fijne parkietenzaad en water.
Doe ik dit goed?Graag jullie meningen en suggesties

Samm

Waarom met de hand? Zijn de ouders overleden?

Ballan30


Samm

Beide? Wat was hier de reden van dan?

Ballan30

Dat weet ik niet,heb ik niet gevraagd

Samm

Zou ik maar wel doen, het kan een besmettelijke ziekte zijn die jouw kleintje nou ook kan hebben!
En vind het zoiezo vreemd dat een kweker je een vogel meegeeft voor handopvok als iemand hier niet goed mee om kan gaan, maar goed daar heb jij nu niks aan..
Vogeltje moet toch eten, het is jammer dat je hem moet dwingen dit doet de band tussen jullie ook niet goed, maar als die anders echt niet wil heb je helaas geen keuze..
Heb je internet al door gespit? Alle tips en trucs al geprobeerd? Op spelende wijs of voor doen en hem nieuwschierig maken? Moet je 'm echt nog met een spuit voeren of kan het eventueel ook uit een bakje al? Misschien pakt die 't dan zelf?

Ballan30

Ik ben nog een beginner en hij zal dit wel opgemerkt hebben.Maar ja het enige wat telt is dat mijn vogel nu eet.
Juist nog met de hand gegeven,echt een ramp! Hij houdt zijn bek zo stevig dicht dat ik echt moet gaan wringen... pffff
Heb al van alles gezocht op internet maar kom er niet echt uit.
Bedoel je dat ik de pap zelf in de kooi moet plaatsen en zien of hij zelfstandig eet?

Samm

Nja als ze al iets ouder zijn kan je zaadjes kneuzen en aanbieden maar neem aan dat de vogel nog te jong is dan.
Wat ik zou doen in jouw plaats is een fokker in de buurt zoeken die goed aangeschreven staat en vragen of die langs wil komen om je te leren hoe het moet, of een dierenarts bijvoorbeeld.
Zou zonde zijn als bet beestje verhongerd door toe doen van mensen.

Ballan30

Heb hem juist grote parkietenzaad en trosgierst uit mijn hand laten eten.Dat probeert hij toch te doen.Daarna heb ik het in de kooi gelegd,waarna ik hem erbij gezet heb,hij is er toch van aan het eten.Maar dat gaat niet genoeg zijn vrees ik.
IK ga er alles aan doen dat hij er door komt.Wat mij juist ook opviel is dat hij al wou gaan vliegen.Op hoeveel weken ongeveer doen ze normaal aanstelte om te gaan vliegen?(voor de juiste ouderdom een beetje te bepalen)

Samm

Weeg dan even de zaadjes af die hij moet hebben, en voer hem dit uit de hand dan weet je zeker dat die genoeg zaadjes binnen krijgt.
Week 5 ong, en daarna worden ze opgevoed nog, met week 7 mogen ze officieel weg, maar ik ben voorstander van iets langer :)

Ballan30

uit de hand eet hij maar voor heel even,hij wil steeds op mijn schouder komen zitten :-).
heb het in de kooi gelegd,daar eet hij er wel van.Heb ook terug pap gemaakt en in een lepel gedaan,en hem zelf laten eten.Daar heeft hij één koffielepel van gegeten

Samm

Hou je wel bij hoeveel die binnen krijgt? En weet je hoeveel die op een dag moet hebben?

Ballan30

Ja ik weeg hem 3 keer per dag.smorgens weeg ik hem.dan tel ik daar max 10% van zijn gewicht bij als voeding. Deze morgen woog hij 64 gram.Dus probeer hem zo rond de 70 gram te krijgen als ik hem pap geef.

Ballan30

Ik ben echt blij.Hij eet heel goed uit de lepel.
Wanneer mag ik mijn pyrrhura voor de eerste keer een bad laten nemen?

Samm

Oh dat is fijn! Bied hem een badje aan en als die wil is het goed! In de natuur beslissen ze ook zelf ongeacht hoe oud ze zijn.


Ballan30

Citaat van: Samm op januari 25, 2015, 12:33:38
Oh dat is fijn! Bied hem een badje aan en als die wil is het goed! In de natuur beslissen ze ook zelf ongeacht hoe oud ze zijn.
Ik dacht dat het misschien nog te vroeg was.hij is nu max 6 weken

Samm

Het is maar water :), maar goed dat je toch oppast en het navraagd!

Ballan30

hallo, zijn hier geen andere mensen op deze site :-)

Iris7

Vast wel, maar niet iedereen heeft verstand van Pyrrhura's, aangezien de meesten grasparkieten hebben.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).