Tamme en niet tamme parkietjes

Gestart door Melanka, januari 10, 2015, 12:06:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melanka

We hebben nu een paar jaar een koppeltje parkietjes - ze zijn best tam. Komenop de vinger en schouder en vliegen de hele dag los. Naast hun kooi staat een speelboom waar ze graag in zitten.

Nu is recent mijn schoonmoeder overleden, ze had ook parkietjes maar heeft deze niet tam gemaakt. Als we een habd bovende kooi houden of erin steken gaan ze heel paniekerig fladderen. Wel zijn ze dikke vriendjes geworden met onze parkieten - die drentelen over de kooi en kroelen met elkaar door de tralies heen.

Wat te doen? Krijgen we de oude parkietjes nog tam? De kooi is groot dus ze vluchten een andere kant op als we het proberen. Kunnen we ze bijelkaar laten? Hun kooi openzetten dat de andere 2 erbij kunnen? Dit vind ik wat eng - als de bange parkietjes eruit gaan, kunnen ze zich in paniek te pletter vliegen ergens tegen aan.

Wat te doen?

pepuiv

Je kunt deze vogeltjes heel goed tam maken als je wilt, maar daar heb je veel geduld en tijd voor nodig. Als ze weg vliegen kun je het beste je hand stil houden totdat ze weer rustig worden. Ik zou ze nog niet uit de kooi laten, omdat ze nog niet tam zijn. Als je ze er toch uit laat moet je in ieder geval de tijd nemen en zeker niet achter ze aan gaan om ze te vangen, want dan worden ze alleen nog maar banger.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! en heel veel succes ;)

Samm

Heb ook 3x over een niet tamme parkiet erbij gezet, gewoon lekker bij elkaar in de kooi als ze het goed kunnen vinden, deurtje open en laat maar gaan, ze volgen jullie parkieten wel naar de kooi.
Bedek de ramen even verder terpletter vliegen gebeurd niet zo snel!
En tam maken hoeft niet gebeurd vanzelf wel ze komen wel met jullie parkieten mee!

Melanka

Bedankt voor de antwoorden! Een update: we hebben eerst de parkietjes iets tammer gemaakt door elke dag een hand in de kooi te steken. Het gefladder werd al minder, maar nog niet rustig. Daarna hebben we vitrage gekocht en voor de ramen gehangen (we hebben daar geen gordijnen, de tamme parkietjes weten dit en hebben er geen last van). Daarna de kooi open gedaan. De tamme parkietjes gingen eerst bij hun buurten, dat ging goed. Nog niet volop kletsen, maar wel al kroelen.

Daarna hebben we alle parkietjes eruit 'gejaagd' - de nieuwe vlogen wat onwennig rond, landen gaat nog niet geweldig. Af en toe hingen ze inderdaad in die vitrage.

Maar.. het belangrijkste: de 2 niet tamme parkietjes worden inderdaad rustiger en tammer door de andere 2! 1 heeft er vandaag al trosgierst die we in de hand hielden gegeten. En klauteren nog wel weg, maar niet meer het gefladder en paniek. We hebben ze vannacht ook in 1 kooi laten slapen - 's morgens wel wat onwennig voor ze omdat hun eetroutine in de war ging, maar geen grote ruzies. Gaat goed zo - ik denk dat we binnenkort overgaan op 1 kooi. Bedankt voor de tips  :)