Van Binnenkooi Naar Voliere

Gestart door Peet1979, december 05, 2005, 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peet1979

Hallo,

Ik hoop dat jullie met onderstaande kunnen adviseren, wil mijn parkiet namelijk wel met een gerust gevoel afstaan..

Ik ben van plan om mijn parkietje naar de lokale vogelopvang, in de buurt, te brengen. Wij zijn nl. veel van huis en ik vind dat de parkiet recht heeft op rond / los te vliegen. Nu vind ik het erg zielig voor hem, dat hij vaak alleen is. Hij heeft wel de nodige speeltjes in zijn kooi, maar het lijkt me nog beter om hem bij de vogelopvang een nieuw tehuis te geven.
Daar kan hij immers in een mooie ruime voliere zitten met soortgenoten. Mijn vraag is dan ook: kan dit problemen geven voor de parkiet? Hij is niet gewend om rond te vliegen (hij is nu zo'n 5 jaar oud). En bijv. met het vinden van het etensbakje etc?
Tenslotte; weet iemand of de vogelopvang nog bepaalde richtlijnen hebben waar ze zich aan houden bij inname van een vogel etc?

Heel erg bedankt !!

Carla

Is een tweede parkietje geen oplossing voor jou. Zo kan je toch van je parkiet blijven genieten en heeft je parkiet gezelschap. In een ruime kooi lijkt me dat geen probleem.

Als je je parkiet toch wil afstaan ik weet niet goed hoe het er in een vogelopvangcenter aantoe gaat maar mss komt je parkiet dan in een buitenvoliere terecht en dat lijkt me geen goed idee het temperatuurverschil is immers veel te groot nu.

Safrena

#2
Hey Peet1979

Welkom op het forum

Een parkietje dat al zolang binnen zit nu naar een buitenvoilere doen lijkt ook mij zeker geen goed idee om de reden die Carla al aangaf.
Namelijk een te groot temperartuurs verschil.

Het is misschien inderdaad een goed idee om er nog een tweede parkietje bij te doen zo is je parkietje niet alleen als je de hele dag werkt en kun je inderdaad nog van je parkietjes genieten ;)

Vele groetjes

Peet1979

#3
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels contact opgenomen met het vogelopvangcentrum hier in de buurt. De parkiet is van hartel welkom en de mevrouw gaf al aan dat hij niet in een buitenvoliere komt. Ze vroeg namelijk duidelijk of het een grasparkiet is. Hij zou dan bij de andere grasparkieten worden gezet. Ik neem aan dat dit binnen is in een (groot) hok, anders zitten er niet meerdere parkieten in.

Zou mijn parkiet direkt door de andere parkieten worden opgenomen in de groep? Het lijkt me op zich een goede oplossing omdat hij dan bij meerdere soortgenoten zit. Wat vinden jullie? Alweer bedankt :)

Parkieten-Freak

Ok denk dat jouw parkietje zeker opgenomen wordt in de groep.
De eerste dagen zal het een beetje wennen zijn, maar dat komt wel goed.
Je zou eventueel na 1 week bij het vogelasiel kunnen informeren of het goed gaat met jouw vogeltje. Zo niet, dan kun je hem altijd nog mee naar huis nemen, maar ik denk niet dat dit nodig is.


Peet1979

#5
CiteerOk denk dat jouw parkietje zeker opgenomen wordt in de groep.
De eerste dagen zal het een beetje wennen zijn, maar dat komt wel goed.
Je zou eventueel na 1 week bij het vogelasiel kunnen informeren of het goed gaat met jouw vogeltje. Zo niet, dan kun je hem altijd nog mee naar huis nemen, maar ik denk niet dat dit nodig is.
[snapback]17851[/snapback]

Heel erg bedankt voor je info! Ik wil mijn parkietje absoluut met een goed gevoel afstaan...Dit stelt me zeker gerust. Ik heb ook al het e.e.a. gelezen over dat parkieten echte groepsdieren zijn, dus die acceptatie lijkt me ook niet zo'n probleem. De kans dat de parkieten onderling gaan vechten is ook erg klein?? En met de verzorging etc. in een vogelopvang zit het ook wel goed, lijkt me? Het vogelopvangcentrum is tevens een vogelasiel, dus ze hebben ruime ervaring.

Parkieten-Freak

Ja, een vogelasiel heeft hier zeker ruime ervaring mee. Ik denk dat jouw vogeltje het fijn zal hebben samen met zijn soortgenootjes. Weinig aandacht krijgen en moederziel alleen in een kooitje zitten is veel en veel erger voor je parkiet......


Peet1979

#7
CiteerJa, een vogelasiel heeft hier zeker ruime ervaring mee. Ik denk dat jouw vogeltje het fijn zal hebben samen met zijn soortgenootjes. Weinig aandacht krijgen en moederziel alleen in een kooitje zitten is veel en veel erger voor je parkiet......
[snapback]17853[/snapback]

Dank je wel en ook voor je reactie op mijn PM, ERG Bedankt!!!!

Parkieten-Freak