Parkiet: in de jeugdrui. Kan niet meer goed vliegen? Halve vleugel?

Gestart door AngelaNijbroek, december 27, 2014, 12:36:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AngelaNijbroek

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Sinds kort hebben wij een tweede parkietje. Een mannetje: Bowie.
Hij is nu net in de jeugdrui gekomen, overal liggen kleine veertjes. Sinds een paar dagen zie ik ook regelmatig langere, grote veren liggen. Met echt zo'n pen eraan.

Gisterenavond vloog Bowie nog heerlijk de kamer rond. Hij kan echt goed vliegen. Heel snel, hoog, goede bochten etc.
Vanochtend kwam ik beneden en deed ik de kooi open. Bowie probeerde te vliegen, maar hij bleef hij heel laag. Hij kon niet goed opstijgen. Hij leek zelf ook erg geschrokken, want hij zit al een halfuur aan zijn vleugel en hij strekt zijn vleugel heel vaak uit. Ik heb ook even goed gekeken en hij heeft aan één kant gewoon een halve vleugel lijkt het wel?! Het lijkt net alsof hij aan 1 kant gekortwiekt is. Je kan goed zien dat bij 1 kant zijn vleugel gewoon een stuk korter is, de lange veren ontbreken.

Hoe kan dit, wat is er gebeurd vannacht? Gebeurt dit vaker tijdens de rui? Ik heb dit namelijk nog nooit gezien bij andere parkietjes. Komen deze veren weer terug? Ik kan zeker niks doen? Het is zo zielig, want normaal vliegen ze lekker achter elkaar aan. Nu zit Bowie op de kooi.. volgens mij heeft hij zelf door dat vliegen niet goed lukt. Hij vliegt wel af en toe, vrij laag. En hij vliegt ook scheef, omdat 1 vleugel natuurlijk wel goed is.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!!
In de bijlage een paar fotootjes van zijn vleugel nu. Als hij zijn vleugel uitstrekt ziet het er vrij normaal uit, alleen de lange veren ontbreken dus..  De laatste foto is een lange veer die we regelmatig hebben gevonden. Maar het gekke is dus dat binnen een paar uur alle lange weg zijn, gisteren was dit nog niet.

AngelaNijbroek

De foto's zijn even te groot om te plaatsen, ik probeer ze te verkleinen

AngelaNijbroek

Bij deze kleine foto's.
Het gaat dus om de gele parkiet.
Inmiddels is het hem wel gelukt om weer een beetje hoger te vliegen, hij kan nu op een hoge lamp landen. Maar het kost veel moeite.

josva

Het kan zijn dat het door de rui komt, maar het kan ook een ongelukje geweest zijn waar hij vast is komen te zitten met de vleugels waardoor hij dus er zo bij is komen te zitten. Vooral jonge parkieten komen af en toe nog welleens ongelukkig terecht zover ik dit heb meegemaakt met mijn parkieten. (Denk maar aan een bange parkiet in de gordijnen) of hij land verkeerd op een stokje waardoor ie naar beneden valt.

maar goed dat ligt er helemaal aan waar de parkiet zich bevond toen het gebeurde en waar hij met zijn veertjes vast is komen te zitten

heb je ook een foto van de plek waar je de veertjes vond?

AngelaNijbroek

Dankjewel voor je reactie.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het door een ongelukje komt, maar wie weet wat er gebeurd is vannacht.
Toen ik naar boven ging gisterenavond, ging Bowie ook slapen zag ik. En daarvoor had hij nog gevlogen.
Wie weet is hij inderdaad vast komen te zitten vanavond. Ja, of toch teveel grote veren verloren. Ik weet het niet.

Maar groeit het nog terug?

AngelaNijbroek

Net strekte hij zich weer uit en toen zag ik een beetje lichtrood bij zijn vleugels. Op deze foto kun je het een klein beetje zien. Misschien heeft het gebloed? Ik durf hem niet zo goed vast te pakken om de vleugels echt goed te bekijken.

Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

josva

Dit komt wel terug, ze ziet er normaal uit maar het kan een paar weken duren.

het lijkt mij het beste om de andere vleugel ook korter te maken zodat hij later geen problemen krijgt met vliegen. Al ben ik geen expert ik denk dat dit op lange termijn wel beter voor hem is om dat wel te doen

Kleintjes

Citaat van: josva op december 27, 2014, 20:54:25
het lijkt mij het beste om de andere vleugel ook korter te maken zodat hij later geen problemen krijgt met vliegen. Al ben ik geen expert ik denk dat dit op lange termijn wel beter voor hem is om dat wel te doen
juist niet, nu kan hij / zij zich nog 'bijsturen en opvangen'. Als beide vleugels gekort zijn kan dat niet meer en als hij dan springt of valt als hij wil vliegen, valt hij als 'n baksteen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

AngelaNijbroek

Bedankt allemaal voor de reacties!

De vleugel is inderdaad na een week of 2 weer helemaal terug gegroeid! Super fijn, hij kan nu weer lekker vliegen.

Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).