in de rui?

Gestart door 4 leaf clover, december 23, 2014, 20:05:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

4 leaf clover

Ik heb sinds 1 november 2014 een parkiet, Suzie. Ze was 6-8 weken oud toen ik haar kreeg.
Nu verliest ze veel veertjes, maar ze plukt gelukkig niet!

Zijn er bepaalde leeftijden dat de parkieten in de rui zijn of krijgt ze nu een winter-vacht?

grasParkiet2

Dit kan inderdaad kokmen door de kortere dagen. Je kan zien of ze plukt als de veren niet heel zijn maar meer 'geknipt'

4 leaf clover

Citaat van: grasParkiet2 op december 23, 2014, 20:12:19
Dit kan inderdaad kokmen door de kortere dagen. Je kan zien of ze plukt als de veren niet heel zijn maar meer 'geknipt'

Heb je daar een foto-voorbeeld van? Van een hele en geknipte veer?

Kleintjes

Jonge parkietjes gaan, als ze ongeveer 2-3 maanden zijn, in de 'jeugd rui'.
Je zult dan best wat veren vinden. Deze zijn niet kapot / vernield. Bij vogels die plukken, zie je wel vaak kapotte of beschadigde veren.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

4 leaf clover

Citaat van: Kleintjes op december 24, 2014, 00:39:27
Jonge parkietjes gaan, als ze ongeveer 2-3 maanden zijn, in de 'jeugd rui'.
Je zult dan best wat veren vinden. Deze zijn niet kapot / vernield. Bij vogels die plukken, zie je wel vaak kapotte of beschadigde veren.

dan is ze in de jeugd-rui! haha!! Echt joh...je zuigt de veren op, je zet de zuiger weg....mevrouw fladdert en er ligt weer een halve parkieten-vacht op de grond! Dan denk ik, laat dat maar liggen! haha

Kleintjes

Je hebt 't nog makkelijk met 1 parkietje ;)
Heb er hier 7, meestal ruien ze tegelijk, of vlak na elkaar. Ik stofzuig niet meer elke dag, is gewoon zinloos. Om de paar dagen is zat en als iemand zich er aan stoort: Stofzuiger staat naast de kooien.

De jeugdrui is in 't begin even onwennig voor 't baasje, maar komt goed :) Is trouwens leuk om foto's te maken. Sommige parkietjes verkleuren tijdens / na de rui. De volwassen kleuren zijn soms anders dan de 'baby kleuren'.

Zolang er geen kapotte veren te vinden zijn (alsof ze aangevreten zijn) is er niets aan de hand :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

4 leaf clover

Volgende keer als er weer een halve parkiet op de grond ligt, maak ik inderdaad even een foto ervan! Ik stofzuig ook niet zo vaak 1-2 keer in de week, meer dan genoeg!
Suzie was sinds 1e kerstochtend alleen thuis geweest en eind deze ochtend ben ik thuis gekomen. Zo blij om haar zielig op een stok te zien i.p.v. met de pootjes omhoog!! Ik was echt bang dat ze zou verhongeren. Nu vliegt ze lekker los en eet ze haar buikje weer vol.

Ik had gisteren een broertje van haar ontmoet: Zorro, een mooie blauw-wit exemplaar. Want de fokster is een zus van een tante van mij en daar waren we (me moeder en ik) er gisteren. Ook te horen gekregen dat een broer/zus van Suzie helaas is overleden en dat een andere broer/zus buiten de stad woont.

4 leaf clover

Ik ben al een paar dagen niet online geweest, maar ik heb wel een foto kunnen maken van de verloren veren. Geen idee of er beschadigde veren tussen zit, maar ik zie haar ook niet echt plukken wel in haar borstkas wroeten (misschien om de onnodige veren los te maken)

Vlak na de foto ben ik met stofzuiger in de weer gegaan.


4 leaf clover

Ik zag net ook een turquoise streep over de groene vacht op de buik...even wat foto's ervan gemaakt...met en zonder flits

Kleintjes

Wat ik kan zien (zover mogelijk) zijn gewone veertjes op de grond. Dat 'wroeten' is inderdaad 't poetsen en onderhouden van 't verenpak (geen vacht ;) ).

Sommige parkietjes krijgen na de rui pas hun echte kleuren. Goed mogelijk dat jouw schatje 'n turquoise streep / vlek krijgt.  Ikzelf heb ook van die 'toverballetjes'; 1 mannetje was blauw, na de rui werd hij groen. 1 popje had mooie, lei grijze vlekjes op haar buik en die zijn nu ook groen. :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses