Nieuwe huisgenoot(jes).

Gestart door RobV, december 19, 2014, 15:09:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobV

Beste mensen,

Ik heb hier op het forum al enkele berichten gepost en sommige parkietenliefhebbers onder jullie zullen mij al een beetje kennen.

Ik ben een man en ik zoek een gezellig en sociaal huisdier dat ik in mijn bescheiden appartement een leuk thuis kan geven samen met veel aandacht.

Mijn keus is gevallen op een grasparkiet omdat ik daar vroeger ook al vele jaren plezier aan heb beleefd en omdat het gezellige en sociale dieren zijn die niet zo veel zorg en huisvestingseisen met zich meebrengen als bijvoorbeeld een hond.

Waarschijnlijk begin ik met één parkiet maar dat staat nog niet vast.
Vandaag ben ik op koopjesjacht gegaan om al alvast de basisbenodigdheden in huis te hebben, te beginnen natuurljk met een geschikte kooi.

Ik heb er nu één op het oog die ruim genoeg is voor twee of drie parkieten, maar ik twijfel nog omdat niet alle spijltjes horizontaal lopen.
De spijltjes aan de grootste wanden van de kooi lopen wel horizontaal (zeg maar de voor- en achterzijde) maar de zijkanten hebben verticale spijltjes.
De kooi is ook ruim genoeg voor een paar redelijk grote klimtakken plus speeltjes en een badje.
Wanneer het geen probleem is met die verticale spijlen aan de zijkanten neem ik die kooi, kan iemand mij hierover een advies geven?

In de betreffende dierenwinkel hadden ze ook zes parkietjes van 8 weken oud staan.
Ze waren echt heel schattig en lief, en maakten op mij een gezonde indruk omdat ze lekker actief met elkaar bezig waren en er verder gewoon goed uitzagen, de verleiding om er meteen één of twee van te kopen was dan ook erg groot.
Maar ik wil geen impulsaankoop doen, hoewel het dat natuurlijk ook niet helemaal is omdat ik al maanden geleden heb besloten om te kijken naar een leuke grasparkiet voor in huis.

Nu is het trouwens zo dat ivm de vogelgriep hier geen vogels aan klanten mogen worden meegegeven dus dat komt ook mooi uit.
Ik zit er daarom aan te denken om eventueel een optie te nemen voor de duur van het vervoersverbod, ook hierover zou ik graag jullie mening horen.

Volgens de medewerkster van de dierenwinkel zou je een nieuwe parkiet zo snel mogelijk uit de kooi moeten kunnen laten vliegen, het liefst al na een dag.
Ik heb daar een heel andere mening over, mijn idee is dat de nieuwe parkiet eerst maar eens aan zijn nieuwe onderkomen en aan mij moet wennen voor hij klaar is voor een volgende stap.
Misschien ben ik wel te voorzichtig, maar zo heb ik dat in het verleden ook altijd gedaan en dat is prima bevallen.

Hebben jullie tips voor mij?
Ik lees ze graag.

Groet,
Rob

grasParkiet2

Hi ik weer :p
De kooi is goed hoor. Het gaat er inderdaad om dat er 2 wanden horizontaal zijn. Mijn vogels kunnen ookde verticale spijlen omhoog klimmen. En na wat oefenen glijden ze de spijlen naar beneden. (Echt heel grappig om te zien)
Verder kan je het beste kijken hoe de vogel op alles reageerdA.Als die al lekker druk is kan je hem eruit halen meteen, anders even wachten. (Naar mijn mening)

Succes ermee. (En sommige winkels zeggen maar een leeftijd, soms zzijn ze al ouder maar mensen willen vaak een jonge vogel. Iets ouder is ook niets mis mee hoor.)

RobV

Citaat van: grasParkiet2 op december 19, 2014, 19:27:43
Hi ik weer :p
De kooi is goed hoor. Het gaat er inderdaad om dat er 2 wanden horizontaal zijn. Mijn vogels kunnen ookde verticale spijlen omhoog klimmen. En na wat oefenen glijden ze de spijlen naar beneden. (Echt heel grappig om te zien)
Verder kan je het beste kijken hoe de vogel op alles reageerdA.Als die al lekker druk is kan je hem eruit halen meteen, anders even wachten. (Naar mijn mening)

Succes ermee. (En sommige winkels zeggen maar een leeftijd, soms zzijn ze al ouder maar mensen willen vaak een jonge vogel. Iets ouder is ook niets mis mee hoor.)

Ha jij weer..  ;D

Ik heb niet de indruk dat de parkietjes veel ouder zullen zijn dan een week of acht.
Ze hebben nog heel korte staartjes en hun ogen zijn nog zwart.
Maar ze zijn al lekker actief, vooral met elkaar.
Ze zitten constant aan elkaar te frunniken en zijn erg affectief naar elkaar, je zou ze daarom het liefst alle zes meenemen!
Mogelijk zijn ze zo affectief naar elkaar omdat ze uit één nestje komen?

Ééntje heeft een snavel waarvan het einde heel donker is, enig idee wat dat kan zijn?
Hij/zij/het was in ieder geval erg druk bezig met de andere parkietjes, en maakte daarbij de bekende lieve geluidjes.
Wel was die wat kleiner dan de rest van het nestje, maar daarmee niet minder levenslustig.

Je begrijpt tussen de regels door waarschijnlijk wel dat ik serieus overweeg om dit parkietje te kopen...
Ik vind het sowieso aantrekkelijk om één van de parkieten uit dit nestje te kiezen vanwege hun gedrag.

Ze tonen lekker actief maar vooral hun onderlinge sociale gedrag spreekt mij erg aan.
Je hoopt dan natuurlijk dat zo'n diertje eenmaal hier ook de behoefte zal hebben om een sociale band met je te willen aangaan.

Jammer dat je nog niet kunt zien of het mannen of poppen zijn, alleen twee mannen namelijk zijn voor mij een optie om er meteen twee uit dit nestje te kiezen.
De kans op twee poppen vind ik niets en ook een pop en een man zie ik niet direct zitten ivm inteelt.

Ik hoorde dat het vervoersverbod op vogels wat hier geldt op z'n vroegst aan het einde van dit jaar wordt opgeheven.
Ik kan best wachten daar gaat het niet om.
Maar ik zou niet graag met al dat geknal en die kruitdampen met een vogel over straat gaan.
Er wordt hier elk jaar veel geknald en zelfs van de winkel naar mijn auto en van mijn auto naar mijn huis vind ik al tricky.
Zo'n beestje is toch al gestrest door het transport en dan komt dat idiote geknal en al die kruitdamp daar nog eens bij (sorry eventuele vuurwerkliefhebbers).

Leuk je feedback, bedankt!
Rob

grasParkiet2

hihi

Als de snavel donker is dan zijn ze nog jong. Verkleurd zelf.

Je kan met een goed oog ook als ze jong zijn zien of het een pop of man is. Je kan op de site kijken hoe je dat kan zien. Kijk anders ook een bij mensen die een vraag hebben van 'man of pop?' dan zie je een foto's, uitleg en antwoord en leer je zelf hoe je het goed kan zien.

RobV

Citaat van: grasParkiet2 op december 19, 2014, 21:52:22
hihi

Als de snavel donker is dan zijn ze nog jong. Verkleurd zelf.

Je kan met een goed oog ook als ze jong zijn zien of het een pop of man is. Je kan op de site kijken hoe je dat kan zien. Kijk anders ook een bij mensen die een vraag hebben van 'man of pop?' dan zie je een foto's, uitleg en antwoord en leer je zelf hoe je het goed kan zien.

Dus dat donkere stukje snavel komt nog omdat hij/zij/het nog heel jong is?
Mooi.  :)
Ik krijg toch een beetje de indruk dat deze goedbedoelende verkoopmedewerkers die echt hun best doen, dat zeker, over niet al te veel kennis beschikken hoor.

Ja ik heb uiteraard gezocht en gelezen in de vele topics die dit forum rijk is over geslachtsbepaling, maar ik vind die foto's en kleuren niet altijd even duidelijk, dat kan goed aan mijn ogen liggen trouwens want ik ben ook wel een beetje kleurenblind.
Erg leuk met bordspellen als Risk trouwens (..dan word je zomaar beschuldigd van valsspelen) maar dat terzijde.  :P

Nou, ik heb de kooi helemaal schoongemaakt, er zat een soort van spinrag in en veel stof en nog wat ondefinieerbaar spul (raar hoor) morgen ga ik de bodem voor de zekerheid nog maar een keer flink schoonmaken met chloor en dan goed naspoelen.
We krijgen morgen geloof ik slecht weer, een goede gelegenheid lijkt me om de plaatselijke bouwmarkten en tuincentra hier af te gaan struinen op zoek naar leuk materiaal om een geschikte klauter-boom mee in elkaar te knutselen.

Zoals ik al zei, alle voorbereidingen geven ook al een boel voorpret.

Kleintjes

Citaat van: RobV op december 19, 2014, 18:21:47
Ik heb vanmiddag nog wat rondgekeken bij winkels, oa Intratuin en diverse online-shops voor dierenbenodigdheden bekeken en ik denk dat ik een aardige parkietenkooi in huis heb gehaald.
Inderdaad, ik heb hem net bij de dierenwinkel opgehaald.

Morgen ga ik het ding grondig schoonmaken en op zijn plek zetten en als ik tevreden ben zal ik er een fotootje van maken en hier plaatsen.
Post heb ik hier voor je geplaatst, dubbele topics opegruimd ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

RobV

Citaat van: Kleintjes op december 20, 2014, 01:11:12
Post heb ik hier voor je geplaatst, dubbele topics opegruimd ;)
Dank je wel.  :)

RobV

De kooi is helemaal schoon en tip-top in orde.
Van speeltjes en bouwmateriaal zoeken is nog niet zoveel gekomen, dat komt de komende dagen nog, evenals bodembedekker en goed voer.
Ivm de vogelgriep mogen hier trouwens toch nog geen vogels vervoerd worden.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een grasparkiet maar valkparkietjes zijn ook mooi en hebben iets meer 'body'.
Maar de valkjes die ik tot nu toe heb gezien maken op mij een wat passieve indruk, zijn ook niet zo met elkaar bezig zoals je dat vaak wel bij grasparkietjes ziet.
Misschien zijn het maar momentopnamen, of hoort dat echt bij valkjes, dat passieve en soms zelfs een beetje timide gedrag?
Eigenlijk zijn het ook geen echte parkieten maar kaketoes toch?
Ik vind dat grasparkietjes ondanks hun kleinere formaat wat 'feller' zijn, assertiever.

Maar misschien is dat mijn invulling hoor.

grasParkiet2

Grasparkieten zijn feller ja. Zijn  de baas over de  hier gewwestvalkjesr valkjesgewwestvalkjesG leuk dingen leren fluiten en houden normaal wel vaan hoofd kietelen.Grasjes zijn de  hele dag aan het brabbelen en houden niet zo van knuffelen.
Mijn vader vind het brabbelen de hele dag vervelend maar als de valkjes eens riepen was het hard.

karin v h

Rob wat heb je voor kooi omdat je zowel over een valkparkiet praat als over een grasparkiet. Een valkparkiet moet wel een grotere ruimte hebben.

Heb je de kooi ook echt ontsmet?

Wat ga je op de bodem leggen heb jij je daar al inverdiept? Houtsnippers?geven weinig troep, schelpenzand stuift enorm.

Ik heb 6 grasparkietjes, ze kunnen behoorlijk assertief zijn. Eentje is nu ruim 15 jaar en kan ineens niet meer vliegen maar ze wil nog niet dood. De anderen zitten bij haar en voeren haar ze eet zelf ook, zit te plukken aan haar veren en kwettert lekker maar soms hoor ik een plop, ligt ze onder in de kooi. Als de anderen hier rondvliegen gaan ze bij haar zitten op een kleiner kooitje! :)

RobV

Citaat van: karin v h op december 21, 2014, 23:07:19
Rob wat heb je voor kooi omdat je zowel over een valkparkiet praat als over een grasparkiet. Een valkparkiet moet wel een grotere ruimte hebben.

Heb je de kooi ook echt ontsmet?

Wat ga je op de bodem leggen heb jij je daar al inverdiept? Houtsnippers?geven weinig troep, schelpenzand stuift enorm.

Ik heb 6 grasparkietjes, ze kunnen behoorlijk assertief zijn. Eentje is nu ruim 15 jaar en kan ineens niet meer vliegen maar ze wil nog niet dood. De anderen zitten bij haar en voeren haar ze eet zelf ook, zit te plukken aan haar veren en kwettert lekker maar soms hoor ik een plop, ligt ze onder in de kooi. Als de anderen hier rondvliegen gaan ze bij haar zitten op een kleiner kooitje! :)

Hoi Karin,

Volgens de verkoopmedewerkers was de kooi ook geschikt voor een valkparkiet maar ondertussen is mijn vertrouwen in de dames daar wel wat geslonken.
Ik zal mij dus eens wat breder informeren en eventueel de kooi omruilen wanneer ik een valkje in huis haal.
Maar de kans daarop is niet zo groot, het is door het wachten dat ik mij nog even iets breder oriënteer maar met grasjes heb ik zulke goede en leuke ervaringen....
Ik heb gewoon het gevoel ze goed bij me passen, en ik bij hun.

Wat heb ik aan de kooi gedaan?
In de douche gezet en bijna een hele fles dikke bleek erover gemieterd en een uurtje zo laten staan, in de douche en slaapkamer hing toen een zware chloorlucht.
Daarna zeker een half uur uitgespoeld met heet water en alles nog nabehandeling met dettol.

De stokken ook met dettol behandeld en goed nagespoeld met kokend water.
Mijn vingers trouwens ook.
Ik hoop dat het zo voldoende is?
Anders hoor ik het wel.

Mijn voorkeur voor bodembedekking gaat ook uit naar houtsnippers.
Ik heb daar geen ervaring mee maar er zoveel positieve verhalen over gehoord dat ik het graag wil proberen.
In het begin is het toch een beetje uitproberen wat je als prettig ervaart.

Ik kijk er zo naar uit, naar de komst van een lieve kromsnavel.
Er alvast mee bezig zijn en er naar toe werken geeft dan ook een heel goed gevoel!

Wat een geweldig verhaal over je oude grasparkiet en hoe de rest zich om haar bekommert!
Dat sociale gedrag van parkieten spreekt mij dus enorm aan.
Ik herken ook de levenswil van de oude dame die jij beschrijft.

Ooit ben ik aan een parkiet gekomen met een, je gelooft het niet, halve snavel.
De onderste (of de bovenste) helft was helemaal weg!
Het is al zo lang geleden en ik heb op het gebied van afgedankte huisdieren al zoveel meegemaakt, maar het maakt ook niet uit verder.
Ze had in ieder geval maar een halve snavel waarmee zij niet kon eten.
Ik dacht dat wordt niks meer ik kan het diertje maar het beste naar de dierenarts brengen om het in te laten slapen.
Leek mij beter dan het dood te laten hongeren.

Nou de dierenarts ging te keer tegen me alsof ik een moord wou gaan plegen.
De man was helemaal emotioneel en ik werd dat ook van hem.
Gelukkig kon ik mijn kalmte nog bewaren, zij het met enige moeite.
Later bleek dat hij dacht dat het mijn eigen parkiet was, maar een van mijn dochters had hem van de straat meegenomen.
Die meiden van me hebben er trouwens een talent voor om zielige dieren te vinden... en wie mocht er dan voor zorgen?  :P

Maar goed, de dierenarts had eigenlijk ook geen pasklare oplossing en tenslotte bedachten we het plan om papegaaienvoer fijn te malen en tot pap te koken en de parkiet daarmee met de hand proberen te voeren.
Het beestje toonde nog genoeg levenskracht om het te accepteren en zo hebben we haar maandenlang gevoerd tot ze het onder de knie begon te krijgen om met die halve snavel zelf te eten.

Kijk, daar die je het voor.
Het beestje heeft nog jaren geleefd tussen onze andere parkietjes.  :)
Ik vraag mij nog steeds wel eens af hoe een parkiet een halve snavel kwijt kan raken, misschien heeft iemand hier ervaring daarmee?

Groet,
Rob


gugakip

#11
Mooi verhaal heb je daar Rob! Zo krijg je dus meteen een goede band met je vogel als hij je echt nodig heeft. Hier zijn onze parkieten handtam, en nu probeer ik ze te leren van eerst op de hand te komen en dan trosgierst te krijgen, en niet pas vanaf dat er trosgierst is op de hand.

Ik zat wel met een vraagje: een van beide parkieten zijn snavel en nagels moeten om de zoveel tijd eens ingekort worden. We moeten de parkiet dan vangen in de kooi. Ik doe dit met een latex handschoen (zo'n heel dun ding) zodat ik niet met zweethanden de veren compleet door elkaar haal. Dit vangen... dat duurt wel minuten soms. Ik heb namelijk geen zin om heel hard te grijpen, zo groot zijn grasparkietjes nu ook niet... het is altijd gewoon wachten tot hij een foutje maakt en waardoor ik er even goed bij kan.

Is dit vangen schadelijk voor de band met je vogel? Tot nu toe komt de parkiet nog steeds op de hand, ookal heb ik hem gevangen, maar vraag me soms af of dit zo blijft en of de parkiet niet stilaan schrik gaat krijgen. Begrijpt zo'n vogeltje dat je hem vangt om hem te helpen?

*Graag eigen topic starten als je vragen hebt. Geen topics van anderen overnemen, wordt 't alleen rommelig van*

Samm

Dit snapt die niet nee, en dit geeft enorm veel stress! Heb je slijtstokken in de kooi? Heb er 2 en die hangen boven in de kooi, parkieten zitten namelijk graag hoog dus zitten het meeste op deze stokken waardoor hun nagels kort blijven.. Ze slijpen hun snavel hier ook aan dit doen ze zelf.
Heb nog nooit de nagels of snavel hoeven bij knippen.

gugakip

Het vreemde is dat de andere vogel er helemaal geen last van heeft. Ik denk dus dat dit een erfelijke aandoening is? (Ik ken de ouders van deze grasparkieten niet dus nagaan is niet mogelijk).

Het probleem met alle stokken is dat de parkieten schrik hebben van alles... we kochten een slijtstok, maar na die 2 weken erin te hangen, vlogen ze nog steeds weg en ontweken ze het nog steeds. Zelfde verhaal met speeltjes die er ooit ingehangen werden.

Daarom hangen er nu stokken van een krulhazelaar in. Die blijken niet giftig, en ze vinden het geweldig. Alles wat afgeknaagd kan worden, wordt afgeknaagd. En ze zitten er hele dagen op, liever dan op de vrij gladde stokken die er eerder waren.

RobV

Citaat van: gugakip op december 22, 2014, 13:43:05
Daarom hangen er nu stokken van een krulhazelaar in. Die blijken niet giftig, en ze vinden het geweldig. Alles wat afgeknaagd kan worden, wordt afgeknaagd. En ze zitten er hele dagen op, liever dan op de vrij gladde stokken die er eerder waren.

Ja, de ene parkiet moet soms wel bijgeknipt terwijl dat voor andere parkieten nooit nodig is.
Mijn ex-vrouw knipte altijd de nageltjes van één van onze parkieten.

Heb je dat met die krulhazelaar zelf uitgeprobeerd of die giftig is?
Of heb je uit een betrouwbare bron dat krulhazelaar veilig is voor parkietjes?

Als je het zelf hebt uitgeprobeerd zegt het voor mijn gevoel namelijk nog niets, soms is iets wel giftig maar is de uitwerking niet onmiddellijk merkbaar bij kleine hoeveelheden.
Maar wanneer de parkietjes ervan blijven knagen en het is toch schadelijk, dan heb je kans dat ze alsnog een keer ziek van worden of erger.

gugakip

Na wat opzoekwerk op internet gevonden dat het geen kwaad kan. En dat hazelaar mag vind je zelfs meteen, dus dit leek geen kwaad te kunnen.

Ze hebben al 3jaar dit soort stokken, dus lijkt me sterk moest daardoor iets verkeerd lopen :) Wilgen stokjes haalden we eens in de dierenwinkel. Ook die vonden ze wel oke, maar die waren zo kort dat je ze enkel in de hoek van de kooi schuin kon hangen. Was niet gezellig voor hen als ze met twee naast elkaar willen zitten!

Iris7

Kijk wel uit met takken van buiten vanwege de vogelgriep.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

RobV

Citaat van: Iris7 op december 22, 2014, 18:09:35
Kijk wel uit met takken van buiten vanwege de vogelgriep.

Inderdaad!

Het is ook dank zij de vogelgriep dat ik de laatste stap nog even niet kan zetten helaas.
Ik kan best wachten wanneer ik dat mezelf opleg omdat ik ergens nog niet helemaal over uit ben, maar ik zou het fijn vinden om tot aankoop over te kunnen gaan op het moment dat ik er wel uit ben.
Toen ik vanavond thuis kwam en die lege kooi zo zag staan stelde ik me voor hoe het zou zijn wanneer ik bij thuiskomst begroet zou worden door een gezellig kromsnaveltje.
En voorlopig moet het nog even bij dat voorstellen blijven - denk ik.

De verwachting is nu dat het op z'n vroegst in het nieuwe jaar wordt dat het vervoersverbod wordt opgeheven.
Maar gisteren zag ik op tv dat er vlak over de grens met Duitsland weer nieuwe gevallen van vogelgriep zijn opgedoken.
Het zou gaan om een zeer besmettelijke variant.
Maar wanneer de deskundigen gelijk hebben wanneer ze zeggen dat de vogelgriep door trekvogels hier naar toe wordt gebracht zijn we dus voorlopig nog niet klaar denk ik?

RobV

Ik ben vandaag weer in de dierenwinkel gaan kijken naar het parkietje waar ik zo'n goed gevoel bij kreeg en dat was vandaag nog steeds hetzelfde.
Al moet ik zeggen dat al die parkietjes uit dat nest het heel goed doen in mijn ogen.
Ze zijn allemaal heel levendig en sociaal naar elkaar en zien er ook heel gezond uit.

Toen mij dan ook verteld werd dat het verbod op vervoer was opgeheven heb ik de knoop maar eens doorgehakt en nu zit ik hier met mijn nieuwe huisgenootje lekker thuis.
Toch nog voor de kerstdagen!

Thuisgekomen heb ik het doosje met daarin de parkiet geopend in de kooi gezet en ben ik verder mijn eigen gang maar gegaan.
Binnen het kwartier zat de parkiet midden in de kooi op een stokje zonder tekenen van stress of angst.
Wanneer ik langs de kooi loop volgt hij mij wel alert maar kruipt niet angstig weg in een ver hoekje.
Ik heb nu een paar keer naast de kooi gezeten en rustig tegen hem gepraat en hij bleef alert maar verder wel kalm zitten.

Even heb ik hem horen roepen, zo'n typische roep om aandacht.
Ik denk dat hij zijn vroegere nestgenootjes riep, zo klonk het althans voor mij.
Het is natuurlijk ook niet niks om zo maar bij je nestgenootjes te worden weggehaald om in een totaal vreemde omgeving weer uit je kleine gevangenis te worden losgelaten.

Voor het moment heb ik wel met hem te doen, maar de wetenschap dat hij hier naar mijn idee wel snel zal gaan wennen is een fijne gedachte.

Wordt nog vervolgd.  :)

gugakip

Proficiat! :)

Klinkt mooi! Is hij ook al wat gaan eten/drinken? Dat duurt soms even dus daarom vraag ik maar even.

Missen grasparkieten hun vroegere nestgenootjes echt heel erg als ze weggenomen worden? Of is het niet zo een erge gebeurtenis voor ze? Ik neem aan van wel, maar misschien dat enkele ervaren mensen er meer over weten?