(engelse) grasparkiet kan slecht vliegen / heel veel pennen verloren.

Gestart door kaspermax, december 18, 2014, 15:58:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaspermax

Hallo forumleden,

Ik heb een grasparkiet van 3 jaar oud. Het is een popje met de naam Kasper. Sinds ik haar de laatste paar keren liet vliegen,was het een groot rampscenario. Ze stort meteen neer, na een metertje vliegen al. Ze is nooit heel goed geweest met vliegen, omdat het een forse vogel is. Maar de laatste tijd is het wel heel ernstig. ze kan echt niet vliegen.

Kasper is altijd fors geweest, al sinds ik haar heb.  Ik kan haar borstbeen nog wel voelen, maar ze is gewoon groot en veeeeel zwaarder dan haar kooigenootje. Ze heeft wel een grote borstkas, wat ook wel duidelijk te zien is op de foto.  Ook vanwege haar karakter denk ik dat het een engelse grasparkiet is, omdat ze ook niet erg lijkt op haar kooigenootje,ook een grasparkiet.

Ze is al een tijdje aan het ruien, en ik zie ontzettend veel pennen op de bodem van de kooi liggen. Toen ze was neergestort heb ik haar vleugels gecheckt. Ze heeft kale plekjes op de boog van haar vleugel. Ik heb niet het idee dat ze ze er doelbewust uitplukt.

Ik weet niet wat ik ermee moet. Ik geef hun eten nu afgewogen, 10 gram per dag per parkiet. Voor de rui geef ik ruimix en een beetje eivoer. Ligt het gewoon aan de rui of heeft ze iets anders? heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Iris7

Zou het kunnen zijn dat ze een kruiper aan het worden is? Laat haar even nakijken bij een vogelarts voor de zekerheid.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

kaspermax


grasParkiet2

Het kan als ze zwaarder is en al moeilijk vloog en ze nu vleugelpennen mist dat ze inderdaad niet omhoog komt.

Mij popje leek ook dikker maar dat kwam door een verzakte krop omdat ze in het begin teveel had gegeten. Als je dus zeker wil weten zou ik naar een VA gaan. En de vogels wegen of ze op gewicht zijn.

kaspermax

Ik zie wat nieuwe veerhulsjes, onder haar oksel zeg maar. Onder haar vleugel zit een beetje een bloederig plekje. Ze is wel een stuk actiever aan het worden, zit de hele dag al te spelen en te kroelen. Ik kijk eerst even aan hoe het is nadat haar pennen weer zijn aangegroeid en ze misschien wat is afgevallen. Dankje voor jullie advies