Is dit bijten te stoppen?

Gestart door SamV, december 06, 2014, 21:13:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SamV

Hoi allemaal,

Ik heb overal op internet en dit forum al rondgespeurd met betrekking tot het volgende;
Mijn grasparkietje (mannetje) is al erg tam, vliegt graag naar me toe maar lijkt sinds de rui enorm te veranderen. Hij bijt enorm hard, wat erg pijnlijk is. Vooral op mijn knokkels/arm. Soms gaat het wel beter, maar met regelmaat begint hij meteen te bijten zodra hij bij me zit.
Ik heb inmiddels gelezen op dit forum dat het dan het beste is om boos te kijken, een vuist te maken en hem te negeren. Ondanks dat zitten inmiddels mijn handen onder de kleine wondjes en doet het zo'n pijn dat ik hem wel móet wegzetten op iets waar ik op dat moment zit/sta.
Wie heeft hier nog tips voor? Want zo is het echt niet leuk en ben er ook wel klaar mee.. Inmiddels vouw ik mijn trui over mijn handen, zodat hij niet in mijn handen kan bijten. Dit lijkt mij ook geen oplossing, want dan zoekt hij wel mijn nek/gezicht op.

Heeft er iemand nog tips? Is dit gedrag wat stopt na de rui en dus nog wel maanden kan duren?

Kleintjes

Ik weet niet hoe oud hij is, maar 't klinkt als puberen. Negeren is de enige manier. Wegzetten lijkt bij sommigen ook te helpen, echter moet je dan totaal niets zeggen of iets tegen de vogel, omdat 't dan ook aandacht is en versterkt 't ongewenste gedrag.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

grasParkiet2

Het wil ook wel eens helpen je hand nat te maken. Zodat die je vingers liktO in plaats van bijt.Of hem iets anders geven om in te bijten.

SamV

Bedankt voor jullie reacties!
Citaat van: Kleintjes op december 07, 2014, 04:30:27
Ik weet niet hoe oud hij is, maar 't klinkt als puberen. Negeren is de enige manier. Wegzetten lijkt bij sommigen ook te helpen, echter moet je dan totaal niets zeggen of iets tegen de vogel, omdat 't dan ook aandacht is en versterkt 't ongewenste gedrag.
Hij is van half augustus ongeveer, dus qua leeftijd zou het inderdaad puberen kunnen zijn. Bij mijn eerdere parkieten heb ik dit alleen niet zo heftig ervaren. Ik probeer hem inderdaad boos weg te zetten en vervolgens weg te lopen en mijn eigen ding te doen. Na een paar minuten loop ik dan weer terug en vaak gaat hij dan gewoon verder waar hij is gebleven. Best lastig, aangezien het echt behoorlijk pijnlijk is en mijn handen er op het moment niet uit zien daardoor....


Citaat van: grasParkiet2 op december 07, 2014, 09:05:25
Het wil ook wel eens helpen je hand nat te maken. Zodat die je vingers liktO in plaats van bijt.Of hem iets anders geven om in te bijten.
Thanks voor de tip van water. Ga het zeker proberen!
Hij is dol op trosgierst, dus dat biedt ik hem regelmatig aan op mijn hand. Alleen mag dat natuurlijk ook weer niet té veel. Hij speelt ook graag met zijn balletje in een kommetje van mijn handen, maar op een gegeven moment gaat hij in beide gevallen over tot bijten. Het lukt me nog niet goed om dit voor te zijn en hem eerder al iets anders aan te bieden / ergens anders neer te zetten. Kwestie van timing ook.

josva

Bij mij is het anders, ik negeer bijten juist niet.

Als hij bijt en hij wil dat ik niet in de buurt kom is het een ander verhaal (al is dat meestal pikken)

Ik heb er twee waarvan het mannetje nog welleens opzettelijk een beet geeft. Dan krijgt hij van mij negatieve aandacht door hem naar een andere plek van de kamer te brengen waarna ik weer verder ga waar ik mee bezigwas. Meestal gaat ie dan naar de ander en soms komt ie gelijk weer bij me terug. Het blijft dan bij een beet en het komt gelukkig ook wijnig voor.

De ander vind het leuk om mij te likken, me vingers, oor, ogen en waar ie maar bij kan. Die wil nog welleens van likken overgaan tot zachtjes bijten waardoor ik reageer door me hand weg te halen (of de parkiet) en haar een stukje van me vandaan neer te zetten. Ook zij komt terug, dus het word herhalen.

Al bijt de een heel zachtjes en de ander heel hard. Als je ze weg zet en ze komen terug om vervolgens weer weggezet te worden begrijpen ze de hint hier meestal wel.

Samm

Als je, je hand weghaalt dan stimuleer je dit gedrag juist :)

4 leaf clover

Als ik bij mij parkiet met de hand in de kooi kom, gaat ze ook bijten...mvaak laat ik haar bijten, doet (nog) niet echt pijn..is het dan goed wat ik doe?

SamV

Citaat van: josva op december 08, 2014, 17:42:22
Al bijt de een heel zachtjes en de ander heel hard. Als je ze weg zet en ze komen terug om vervolgens weer weggezet te worden begrijpen ze de hint hier meestal wel.

Grappig om te lezen hoe de juiste aanpak dus eigenlijk verschilt. Als ik de pijn niet meer kan verdragen (lees: continu een en het zelfde velletje pakken en er elke keer weer hard in bijten..) en ik zet hem weg heb ik niet het idee dat het indruk maakt.

Citaat van: 4 leaf clover op december 08, 2014, 21:21:49
Als ik bij mij parkiet met de hand in de kooi kom, gaat ze ook bijten...mvaak laat ik haar bijten, doet (nog) niet echt pijn..is het dan goed wat ik doe?
Ja, als je haar verder niet beloond met woorden/geluiden dan is dat goed.


Laatste dagen heb ik het geprobeerd met een natte hand, maar dat heeft weinig zin. Ik dwing hem in niets en hij komt bij me wanneer hij zin heeft. Kan moeilijk een uur met een natte hand rondlopen, dus heel succesvol bleek die aanpak niet.
Wel heb ik geprobeerd om hem elke keer iets aan te bieden áls hij op mijn hand zit (zaadjes, zijn bal, trosgierst) en ik laat hem voorlopig niet op mijn schouder. Hierdoor komt hij niet in de verleiding om te bijten en lijkt het even minder. Op het moment dat ik denk dat hij er klaar mee is, is hem naar een plek toebrengen dan een goede? Of ziet hij dit dan ook als 'straf'?

Sonja

Wat zeker zo belangrijk is als het negeren bij ongewenst gedrag (het bijten), is het uitvoerig belonen van gewenst gedrag (in dit geval als het parkietje niet bijt).

Parkietjes zijn gek op aandacht, en op den duur zal hij/zij dan leren dat het bijten niets oplevert, maar het niet-bijten des te meer.
Je hebt wel een lange adem nodig. ;)

josva

Citaat van: SamV op december 09, 2014, 20:56:45
Grappig om te lezen hoe de juiste aanpak dus eigenlijk verschilt. Als ik de pijn niet meer kan verdragen (lees: continu een en het zelfde velletje pakken en er elke keer weer hard in bijten..) en ik zet hem weg heb ik niet het idee dat het indruk maakt.
Ja, als je haar verder niet beloond met woorden/geluiden dan is dat goed.

Dat je een parkiet beloond voor goed gedrag en slecht gedrag negeerd is alleen maar een tip voor sommige, er bestaat geen perfecte aanpak. Elke parkiet is anders, zo ook is elk baasje anders. En als je het idee hebt dat het geen indruk maakt, omdat je hem weg blijft zetten en hem laat bijten, zou je kunnen denken dat je door het negeren van het gedrag niet laat blijken aan je parkietje dat je dit gevoel fijn vind?

Samm

Weg zetten heeft na mijn idee echt zin als de parkiet graag uit de kooi is en je hem dan voor straf in de kooi zet met het deurtje dicht..

Kleintjes

Citaat van: Samm op december 10, 2014, 13:16:25
Weg zetten heeft na mijn idee echt zin als de parkiet graag uit de kooi is en je hem dan voor straf in de kooi zet met het deurtje dicht..
Dus ga je eigenlijk je parkietje straffen als hij in 't kooitje moet omdat je weg moet. Dat is wat dan eigenlijk gebeurd. Daar al eens aan gedacht? Dan zou ik er ook liever uit zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

@SamV: Ik weet niet hoelang je de verschillende manieren uitgeprobeerd hebt?
Want het zal best een tijdje duren voordat het kwartje valt bij je parkiet.
Daarom is het belangrijk om het niet te snel op te geven, en ook om consequent te blijven.
Anders helpt het ook niet.

josva

Een parkiet wegzetten met het deurtje dicht voor straf is vragen om problemen

wegzetten op een plek waar ze graag zitten zodat ze hun aandacht kwijtraken. Als je ze in de kooi zet en ze houden van losvliegen gaan ze zich vervelen en valt het kwartje op de verkeerde manier na een paar keer. Dan vliegt hij zeker weg als hij naar de kooi moet omdat hij denkt dat ie straf krijgt.

Sonja

@Josva: Mijn antwoord was niet gericht op de reactie van Samm, hoor... ::)

Samm

Ja voor iedereen werkt het anders zoals sonja al zegt! Bij mij werkt het in de kooi zetten wel, en als ik weg ga wijs ik naar de kooi en roep ik kooi en dan gaan ze er in zonder tegen stibbelen..

Sonja

Nou vooruit, nog 1 keertje want ik geloof dat mijn laatste berichtje niet helemaal goed begrepen is. ;)

Ik schreef:
Citaat van: Sonja op december 10, 2014, 18:32:19
@SamV: Ik weet niet hoelang je de verschillende manieren uitgeprobeerd hebt?
Want het zal best een tijdje duren voordat het kwartje valt bij je parkiet.
Daarom is het belangrijk om het niet te snel op te geven, en ook om consequent te blijven.
Anders helpt het ook niet.

Dit was bedoeld als reactie op het berichtje van SamV, die schreef welke manieren ze al had uitgeprobeerd, maar het was me niet duidelijk hoelang ze deze manieren had volgehouden. Daarom vroeg ik aan haar daar wat meer informatie over.

josva geeft hierop deze reactie:
Citaat van: josva op december 10, 2014, 22:27:34
Een parkiet wegzetten met het deurtje dicht voor straf is vragen om problemen

wegzetten op een plek waar ze graag zitten zodat ze hun aandacht kwijtraken. Als je ze in de kooi zet en ze houden van losvliegen gaan ze zich vervelen en valt het kwartje op de verkeerde manier na een paar keer. Dan vliegt hij zeker weg als hij naar de kooi moet omdat hij denkt dat ie straf krijgt.

Vandaar mijn reactie daar weer op dat ik het daar niet over had. ;)


4 leaf clover

Citaat van: SamV op december 09, 2014, 20:56:45
Ja, als je haar verder niet beloond met woorden/geluiden dan is dat goed.


Meestal fluister ik een beetje tegen haar, maar als zij hard bijt dan zeg met me gewone stem: "Neeee...dat mag niet!" Ook goed of niet? Soms gaat ze dan weleens door met kluiven.

SamV

#18
Citaat van: Sonja op december 11, 2014, 00:15:20
Nou vooruit, nog 1 keertje want ik geloof dat mijn laatste berichtje niet helemaal goed begrepen is. ;)

Ik schreef:
Dit was bedoeld als reactie op het berichtje van SamV, die schreef welke manieren ze al had uitgeprobeerd, maar het was me niet duidelijk hoelang ze deze manieren had volgehouden. Daarom vroeg ik aan haar daar wat meer informatie over

Ik probeer hem nu 1,5 maand te negeren als hij bijt (en positief belonen als hij het niet doet). Pas op het moment dat de pijn te erg wordt zet ik hem weg op een willekeurige plaats, dus niet de kooi. De associatie kooi=straf wil ik voorkomen en negeer hem een paar minuten. Sinds een week probeer ik het bijten voor te zijn door hem te entertainen of op het goede moment bij bijv. zijn speelplek te zetten. Hierdoor komt hij niet in de verleiding om te bijten, doordat de zaadjes op zijn op mijn hand o.i.d. Dit gaat de laatste 2 dagen goed!

josva

Dat is al een goede vooruitgang! Maar goed, handen worden niet alleen gebruikt als hapvoorwerp. Kijk maar

Sonja

Da's mooi, SamV. :)
Volhouden maar, hopelijk gaat het zo steeds wat beter!

Groetjes
Sonja

Rel

Die 2 van mij bijten ook. Heb het idee dat het bij hen echt verkennen en spelen is. Ik vind het niet erg. Maar is dit slecht gedrag? Ze rennen over mijn hand en pakken alle vouwtjes vast en gaan zo mijn hele hand langs. Hebben in ieder geval de grootste lol ermee