houten stokken

Gestart door 4 leaf clover, november 21, 2014, 21:56:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

4 leaf clover

Hoi!!

Mijn parkiet Suzie heeft 2 houten stokken van straat in haar kooi. Nou heb ik gisteren hout gesprokkeld om een speeltuintje te maken voor haar.
Wat Suzie ook doet met een houten stok in haar kooi is dat ze haar snavel ermee schraapt en daardoor een hap uit de stok.

Nou hoorde ik van collega's dat houten stokken uit het bos gevaarlijk kan zijn vanwege splinter die (eventueel) in haar darmpjes kan komen. Klopt dit? als het wel klopt...kan ik dan beter houten stokken uit de dierenwinkel halen?

JudithO

Naar mijn mening is dit onzin. Alle houten stokken geven splinters, dus zeker ook die uit de dierenwinkel.

Samm

Mijn stokken uut de dierenwinkels hebben nog nooit gesplintert hoor, met schoonmaken voel ik ze altijd even na altijd en altijd goed!

4 leaf clover

Dus ik kan met gerust hart stokken uit het bos geven?

Samm

Nee niet alles is goed voor ze, en de stokken moeten bacterie vrij zijn.. Hoe maak je ze schoon dan voor je ze in de kooi doet? En welke bomen? Gebruik anders even de zoekfunctie er is al het 1 en ander over geschreven.

4 leaf clover

Er zijn beuk-bomen in het bos en ik heb die takken niet schoongemaakt.

Beuk-bomen zijn toch niet giftig voor parkieten hé?

grasParkiet2

Nee zijn niet giftig voor vogels. Maar wel schoonmaken. Zodat er geen mosjes en schimmels op zitten en de vogelpoep van buiten vogels is ook niet goed.

4 leaf clover

oke gelukkig maar!!

Ik zal straks schoonmaken....nieuwe stokken geven....en een speeltuin voor haar bouwen :) Oh ja en ook even trainen met beetje tam maken...poeh druk dagje!  :P

Puckie

Ik zou het nu met de vogegriep echt niet doen.Van onze dierenarts kregen we daar zelfs een waarschuwing over via facebook.

Parkieten-Freak

Citaat van: Puckie op november 23, 2014, 16:28:24
Ik zou het nu met de vogegriep echt niet doen.Van onze dierenarts kregen we daar zelfs een waarschuwing over via facebook.

Mee eens, het is verstandig om even terughoudend te zijn.
ls het echt niet anders kan, schrob de stokken dan eerst heel goed af met een warm sopje en laat ze goed drogen voordat je ze aan de vogels geeft.


4 leaf clover

Ik heb ze inderdaad al afgewassen met heet water...sop durfde ik niet zo goed aan.

Iris7

Sop kan wel, maar spoel ze zo goed mogelijk af en maak ze helemaal droog (bv. een nacht laten liggen).
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

JudithO

Met de huidige vogelgriep zou ik het zeker niet doen, nee.
Het virus wordt ook door wilde vogels meegedragen, het zit heus niet alleen bij de kippen.
Als je nu dringend stokken nodig hebt, zou ik ze voor de veiligheid deze keer maar even bij de dierenspeciaalzaak halen.

RobV

Citaat van: 4 leaf clover op november 21, 2014, 21:56:47
Hoi!!

Mijn parkiet Suzie heeft 2 houten stokken van straat in haar kooi. Nou heb ik gisteren hout gesprokkeld om een speeltuintje te maken voor haar.
Wat Suzie ook doet met een houten stok in haar kooi is dat ze haar snavel ermee schraapt en daardoor een hap uit de stok.

Nou hoorde ik van collega's dat houten stokken uit het bos gevaarlijk kan zijn vanwege splinter die (eventueel) in haar darmpjes kan komen. Klopt dit? als het wel klopt...kan ik dan beter houten stokken uit de dierenwinkel halen?

Ik zou niet zo snel takjes uit het bos meenemen voor in de parkietenkooi ivm de mogelijke aanwezigheid van schimmels en parasieten.
Uitkoken zal parasieten wel doden maar op vochtig hout gaan altijd schimmels groeien, ik weet daarom niet of dat uitkoken wel altijd veilig is.
En hout uit het bos is altijd door en door vochtig.

4 leaf clover

Ik heb inmiddels houten stokken uit de dierenwinkel :)

RobV

Citaat van: 4 leaf clover op december 14, 2014, 16:58:02
Ik heb inmiddels houten stokken uit de dierenwinkel :)
Mooi!

Wanneer je speeltuintje af is, gaan we dan foto's ervan zien?
Misschien word ik nog geïnspireerd voor mijn project 'klim- & klauterboom'.  ;)

4 leaf clover

Citaat van: RobV op december 14, 2014, 21:27:46
Mooi!

Wanneer je speeltuintje af is, gaan we dan foto's ervan zien?
Misschien word ik nog geïnspireerd voor mijn project 'klim- & klauterboom'.  ;)

Speeltuin heb ik uit voorzorg gesloopt omdat ik takken uit het bos gebruikte en dat is niet zo slim vanwege de vogelgriep :(

RobV

Citaat van: 4 leaf clover op december 15, 2014, 20:45:11
Speeltuin heb ik uit voorzorg gesloopt omdat ik takken uit het bos gebruikte en dat is niet zo slim vanwege de vogelgriep :(

Ja jammer maar toch een verstandige keuze om dat te doen - lijkt me.
En die speeltuin komt er vast wel, misschien wordt die nog wel mooier dan het vorige exemplaar!
Het is toch ook leuk om zo'n apparaat te bedenken en in elkaar te zetten?
Aan de andere kant snap ik best dat je bijna niet kunt wachten tot jij je parkietje in je zelfgebouwde speeltuin ziet spelen.

Succes!