Te jonge parkieten gekocht

Gestart door AnnieW, november 03, 2014, 13:44:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnnieW

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen zaterdag met mijn stomme kop 2 veels te jonge engelse grasparkieten gekocht.  :'(
Bij de fokker aangekomen werd verteld dat ze 4-5 weken oud waren en dat dat oud genoeg was om het nest te verlaten. Ze waren de dag ervoor uit het nest gegooid en konden al zelfstandig gegeten. Als wij ze niet zouden meenemen dan hadden ze ook niet teruggegaan naar het nest...dus geen probleem. Aldus de fokker...

Na wat gegoogle ben ik er achter gekomen dat 4-5 weken toch echt veels te jong is! Ze eten inderdaad wel zelfstandig (voornamelijk gierst) en vanochtend zat er een opeens op een stokje! De ander zit alleen nog maar op de grond, vaak in een hoekje.
Het zit me uiteraard allemaal niet lekker.

Heeft er hier misschien iemand tips hoe ik de twee parkieten het beste kan verzorgen?
Moet ik inderdaad maar onbeperkt gierst blijven geven? Of kan ik dat het beter weghalen zodat ze het andere voer gaan eten? Er staat een bakje met ei, jong vogelzaad, appel en brinta op de grond.
En hebben ze nog extra warmte of beschutting nodig?

Alvast bedankt.

Samm

Nja ben blij dat je alsnog onderzoek hebt gedaan, normaal word er aangeraden de vogels terug te brengen naar de fokker zodat de vogels nog een aantal weken bij de ouders kunnen doorbrengen.. Maar in jouw geval lijkt me dat niet handig omdat de fokker zelf al aangaf dat hij ze niet terug gaat plaatsen in het nest.
Teveel gierst is veelste vet, wat je kan doen is zaadjes kneuzen met een lepel zodat ze makkelijker te pellen zijn, hou goed in de gaten hoeveel ze binnen krijgen en dat ze op gewicht blijven andere een papje maken en met een spuitje bij voeren.
Je kan een doek onder in de kooi leggen dat ze toch wat geborgenheid kunnen opzoeken.

AnnieW

Super! Bedankt :)
Terugbrengen leek mij inderdaad ook geen optie. Het vertrouwen is daar helemaal weg.

Ik heb gepeld zaad meegekregen voor ze. Dus ze zouden het moeten kunnen eten. Denk gewoon dat het gierst veel lekkerder is en dat ze het andere daarom laten staan. Ik ga kijken of ik het voer iets aantrekkelijker kan maken.
En ik leg een warme doek neer!

Samm

Haha ja als ze hier de keuze krijgen dan gaan ze ook voor de gierst :), dat had inderdaad al een voor teken kunnen zijn dat die gepelde zaadjes mee geeft.. Normaal gesproken krijg je dit niet standaard mee.
Misschien toch een idee om zelf een papje te maken met gekneusde zaadjes, voer van die fokker lekker links laten liggen.

AnnieW

Ik heb de gierst een nachtje weggelaten en jawel....ze aten meteen van de zaadjes. Zelfs van de normale (volwassen) zaadjes!
Later op de dag met gierst in mijn hand de kooi in gegaan, en ze liepen zonder problemen mij hand op om ervan te eten.

Het lijkt allemaal goed te gaan komen  ;D ;D

Samm

Heel fijn om te horen, maar goed ook dat ze bij jouw terecht zijn gekomen!