Mogelijke kleurslagen

Gestart door KiwiKiki, november 02, 2014, 17:24:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KiwiKiki

Hallo allemaal,

Moet me nog voorstellen maar voordat ik dat doe heb ik toch al een vraag.

Momenteel studeer ik dierhouderij en ben dus ook van plan hier wat mee te doen.
Nou gaat mijn interesse uit naar vogels en reptielen.

Ik heb dus sinds kort 2 jonge grasparkietjes en wil hier dus eventueel volgend jaar (als dat al kan?) mee gaan kweken.
Ja, ik weet wat er bij komt kijken. Daar studeer ik momenteel voor, besef me maar al te goed wat er mis kan gaan en wat er voorbereid moet zijn (eens per jaar ook jonge koningspythons).

Nou heb ik dus een man en pop.
Waarbij de pop Albino is, waarvan ik weet dat de vader hemelsblauw recessief bont is en de moeder albino.

De man is groen dominant bont (EF), behalve!  Een deel van zijn staart (heel donkergroen overlopen in een donker tot zwartblauwe staartveer).
Van de man weet ik dat de ouders de volgende kleuren hadden; de vader was groen dominant bont (DF) en de moeder was violet (EF).

Mijn vragen zijn nu: Overheerst het blauw in de jonge uit deze vogels, aangezien blauw in beide vogels voorkomt. En wat voor kleurslagen kan ik anders verwachten

Tijd bezig geweest met de vererving maar ben hier niet uitgekomen.

Alvast Bedankt!
Bart


Samm

Dat kan, maar dat kan je van te voren nooit voorspellen, kan ook best zijn dat er regenboogjes van komen!
En of volgend jaar te vroeg is ligt aan hun leeftijd.

neline

Ikzelf weet nog niet zoveel van vererving, maar heb je de genetische rekenmachine wel eens geprobeerd? Leuk om even mee te spelen  ;) http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0Budg

Zo kun je zien welke jongen je kunt verwachten. Maar dan nog kun je verassingen tegenkomen, want je vogels kunnen zomaar split zijn voor een mutatie waarvan je dat helemaal niet wist  ;)

KiwiKiki

Bedankt, ik ga het nu gelijk even bekijken!

@Samm ze kwamen uit twee verschillende nestjes (en van verschillende kwekers). Het mannetje was op 6 oktober 11 weken oud dus nu rond de 15 weken oud.
Het popje was op 13 oktober 11 weken oud en nu dus ongeveer 14 weken oud.

Vraag het omdat ik verschillende adviezen heb gehad en hoop dat mensen me hier wat meer duidelijkheid kunnen geven, wil zeker niet te vroeg beginnen (liever veel later dan dat het al kan).

Het zou mooi zijn als het volgend jaar al kan, is dit niet verstandig wacht ik hier ook zeker mee, wil geen schade (is en blijven levende wezens).