partkiet castreren?

Gestart door jessicabloemink, oktober 25, 2014, 12:16:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jessicabloemink

hallo allemaal!
voor mijn opleiding (dierenartsassistente) moet ik een verslag maken over voortplanting.
nu komt er ook een kopje castratie in voor en ik kon er niks over vinden.
nu ben ik zelf ook wel erg nieuwsgierig geworden..
kun je een grasparkiet laten castreren?
zo ja, vanaf welke leeftijd? en hoe doen ze dit?
en welke adviezen krijg je voor en na die tijd? bv nuchter zijn voor de operatie en medicatie na de operatie e.d.
ik ben echt heel benieuwd! ik hoop ook dat deze vraag mag en hier goed staat?
alvast bedankt!
groetjes jessica

Sara

Ik heb nog nooit iemand een grasparkieten weten castreren. Of dit kan, weet ik dus niet.
In ieder geval wordt dit gewoon niet gedaan omdat grasparkietjes zich meestal niet voortplanten als er geen broedgelegenheid (broedblok) verstrekt wordt. Dus in tegenstelling tot bij konijnen, honden, fretten, ... kun je een grasparkietenkoppel gewoon samen laten wonen zonder dat er kleintjes van komen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Iris7

Ik denk dat dieren kleiner dan een muis niet kunnen worden gecastreerd.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Samm

Nog nooit van gehoord.. Parkietjes zijn ook fragiele beestjes dus dit zou nog wel eens een veel te zware ingreep zijn.

josva

Ik heb wel gelezen ergens dat vrouwtjes kunnen worden behandeld, maar mannetjes geen idee sinds vogels anders zijn als zoogdieren

jessicabloemink

zelfs dierenartsen die ik gebeld had wisten het niet en daar moet ik dan een verslag over maken ;D

Samm

Nja ik denk als je erin verwerkt dat je artsen en forums met liefhebbers enz hebt benaderd dat ze toch zien dat je er genoeg aan gedaan hebt.
Misschien is het een idee je vraag met een aantal reacties uit te printen voor extra opvulling, en erbij vertellen welke artsen je hebt geraadpleegd :)

Kleintjes

Parkieten, andere papegaai-achtigen en de meeste vogels in 't algemeen, worden niet gecastreerd omdat de 'balletjes' inwendig zitten en je de vogel dus eerst moet open maken.
Aangezien de meeste vogels dit zeer slecht verdragen, worden vogels hormonaal behandeld om bv overvloedig mannelijk gedrag tegen te gaan, of constant leggen bij poppen.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

jessicabloemink

had ook gemaild naar hedwig en heb net reactie terug. helaas te laat want heb mijn verslag al ingeleverd.
maar het is dus zelfs verboden om ze te laten castreren.. nooit geweten! vind het toch wel interessant dat ik het nu wel weet :D