Schreeuwen

Gestart door Usya, oktober 18, 2014, 10:52:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Usya

Hoi iedereen,
Het is me de laatste tijden veel opgevallen dat mijn 2 grasjes veel schreeuwen, vooral Blu tegen Daisy maar Daisy schreeuwt ook wel terug en dan hoort heel het huis hun geschreeuw. Ik hoor ze meer schreeuwen dan fluiten! Ook schreeuwt Blu als er muziek op is. Hij fluit niet mee maar hij schreeuwt mee. :(
Blu zit nu in de jeugdrui en Daisy in de puberteit, misschien dat het hier wat mee te maken heeft? Zo niet, waarom wel? En kan ik hier iets tegen doen?
Ps: ze doen niet aggresief tegen elkaar of mij, ze schreeuwen alleen maar.

josva

Schreeuwen doen die van mij als ze geirriteerd zijn naar iets of ergens niet mee eens zijn.

Of aandacht trekken.kan heel gemakkelijk opgelost worden door een nieuw speeltje in de kooi.

er moet een rede zijn waarom ze schreeuwen en dat zou je moeten achterhalen waarom er geschreeuwd word en dat kan ik uit je verhaal niet opmaken

De een kan schreeuwen om dominantie (door bijv. De pubertijd dus het kan ermee te maken hebben zijn/haar maatje zit in de jeugdrui dus het is goed mogelijk)
het kan ook zijn dat ze te veel in de kooi zitten en dat de kooi te klein is voor ze.

Hoop dat je er wat mee kan

Usya

Hey josva dankje voor deze reactie.
Ze hebben net een nieuw speeltje gekregen, dus ik denk niet dat dit met aandacht te maken heeft. Wel kan het dominantie zijn, want Daisy is echt dominant geloof me maar haha. :)
Ze zijn nog niet uit de kooi geweest, omdat ze nog niet helemaal handtam zijn, maar dat komt nog wel. ;)
Ook is de kooi niet te klein dus het is dus dominantie?
Gaat dit na Daisy haar puberteit dan stoppen of gaan ze nog steeds verder doen, het irriteert mij niet zo veel, maar het is wel erg vervelend als er bezoek is, dan schreeuwen ze tegen de gasten. :)
Dankje nog voor je reactie!

ps: ze zitten nu eindelijk stil met hun speeltjes te spelen en te fluiten (ik hebvogelgeluidjes opgezet
xd)

josva

Kijk het een paar dagen aan, een speeltje is niet intressant omdat het nieuw is voor ze. Soms zijn ze gelijk geintresseert om te kijken wat ze er mee kunnen en soms word het pas na een week of twee uitgetest

Maar ja het kan dat dominantie de factor is bij daisy en dat de een de ander in geluid wil overtreffen. Verveling kan ook mogelijk zijn.

Je vogels hoeven niet volledig handtam te zijn voor de eerste vlucht. Opstappen op de vinger is voldoende (zonder trosgierst als beloning) ze begrijpen dan heel goed dat als je je vinger voorhoud dat ze op moeten stappen (wel grappig gezicht als ze naast elkaar zitten en je hebt ze geleerd dat "stao op" en je vinger voorhoud  dat ze bijde tegelijk opstappen).


Samm

Dit is puur teveel energie, parkieten hebben 3 uur per dag vlieg beweging nodig en dat is minimaal, ze schreeuwen in jouw geval uit frustratie, als ik s'ochtends te lang in bed lig krijg ik ook geschreeuw van 4 man sterk omdat in hun ogen de kooi wel wat eerder open mag.. En ze schreeuwen hier als het wat of voer op is (erg handig btw).. Dit heeft niks met dominantie te maken, als 1 van de 2 dominanter wil zijn doen ze dit met pikken en lichaamshouding zoals groot maken en borst vooruit.

josva

Ah oke dan begrijp ik ook waarom 1tje van mij schreeuwt tegen de ander

Usya

Oke dankje voor jullie reacties.
Teveel energie dus. Ik zou ze heel graag rond willen laten vliegen dat was ik ook al van plan. Maar ze stappen nog niet goed op zonder trosgierst, met stappen ze zonder twijfel op, maar zonder momenteel nog niet. Dus wat moet ik nu doen, wachten tot ze zonder twijfel opstappen of gewoon meteen laten rondvliegen?
groetjes van mij en de hyperactieve vogeltjes! ;)

josva

Naja ik zou ze gewoon rond laten vliegen ligt eraan hoelang je ze hebt en hoe ze reageren als je hand in de kooi komt

Als ze wegvliegen is het geen goed teken te rustig blijven zitten gaat wel goed al kan dat ook uit angst, buiten de kooi worden ze ook sneller tam, omdat ze samen met jou in een ruimte zitten

dat is mijn mening

Usya

#8
Heey!
Ik heb besloten de vogels morgen vrij rond te laten vliegen aangezien ik morgen geen school en dus veel vrije tijd heb.
Maar ik heb nu een probleempje, ik heb 2 vitrages en daar zit lood in waarvan ik heb gehoord dat dit giftig voor ze is. Ik kan de vitrages wel weghalen, maar dan is het raam niet bedekt en er is dan veel kans dat ze tegen het raam aanbotsen, dus wat nu?

Klopt het wel dat daar lood in zit eigenlijk, ik had het ergens gelezen maar er staat nergens anders dat er lood bij zit? oepsie xd

Samm

Als je parkieten houd dan moet je kamer wel parkiet proof zijn, alles wat je niet vertrouwd afdekken!

Audrey

Bedoel je met vitrages van die overgordijnen? Daar kan inderdaad onderaan een blokje lood (kan ook een ander zwaar metaal zijn) inzitten zodat ze goed doorhangen. Meestal zijn die ingenaaid, en dus overal bedekt met stof. Zolang je parkietje de gordijnen onderaan niet kapotknaagt (wat je sowieso niet zou toelaten veronderstel ik  ;) ) en dus niet aan het lood kan, kan het volgens mij geen kwaad.

Usya

Oke dankje! :)
Ik verheug me al op morgen en ik zal dan ook laten horen hoe het gaat! :D

Samm

Ze raken alles aan met de snavel om het te ontdekken :)

Usya

De kooi is nu open, maar ze komen er niet uit. -,-

josva

Gewoon laten zitten, dat komt vanzelf

Je zou ze af en toe op je vinger proberen te laten stappen en er uit kunnen halen, maar zo te horen heb je de parkieten nog niet zo heel lang ?

Usya

Ik heb ze al 2 maanden, maar als ik ze met mijn vinger dichtbij het deurtje breng vliegen ze weg xd

Usya

Daisy was er bijna uitgekomen door haar te lokken met trosgierst, maar nu toont ze daar geen interesse meer in. :(

Samm

Dat lokken zou ik over een paar dagen pas doen, eerst zelf.even de mogelijkheid geven :)

Usya

Dit gaat nog lang duren, en ik verheugde me zoveel op deze dag! :'( :'( :'(

josva

2 maanden en nog niet gevlogen is voor mijn weten een vrij lange tijd dus het is begrijpelijk dat ze in de kooi blijven waar het vertrouwd is.

Muziek van grasparkieten werkt ook. Happy budgies op youtube. werkt beter dan trosgierst.


Samm

Zou ik ook niet doen, ze gaan dan vaak wanhopig op zoek naar soort genootjes, en de eerste keer vliegen is zoiezo al spannend.
Gewoon laten gaan niet forceren anders kan het tam worden heel erg lang duren.

josva

Ben het daar niet mee eens

heb er nu 2 die het tegendeel zelfs kunnen bewijzen. De kleintjes zitten al 2 maanden in een kooi, willen de kooi niet uit. Dat komt puur door angst en gewend zijn aan de kooi. Een vogel die jong is en nog nooit gevlogen heeft word ook door de ouders het nest uitgeduwd voor de eerste vlucht. Met andere woorden een zetje geven bij een parkiet is helemaal niet zo erg en werkt soms zelfs in het voordeel. Kan zijn dat het bij iemand anders, anders is.

zeker, het is lastig om bij een andere parkiet hetzelfde te doen om hem/haar tam te krijgen omdat iedere parkiet anders is en iedereen gaat er anders mee om. Waar de ene parkiet juist tammer word kan bij de ander averechts werken.  Geduld hebben is ook goed om de parkiet te kunnen observeren en zelf kunnen nagaan wat het beste is. Inlevingsvermogen bij de vogel werkt sneller dan het belonen met trosgierst en niet weten waar je mee bezig bent.

Samm

Niet weten waar je mee bezig bent is precies de reden dat ik dit advies geef, uit haar verhaal kan ik opmaken dat dit de eerste keer is datzelfde parkietjes heeft.. En daarom zeg ik niet forceren en laat de diertjes zelf beslissen wanneer ze eraan toe zijn :)

Usya

Hey,
Helaas is het vandaag niet gelukt hen uit de kooi te krijgen,ookal stond die al heel de dag open. Ik heb hun niet geforceerd ofzo en ik heb hen zelf de keuze gegeven, ze zijn niet gekomen en dat snap ik wel, dit is de eerste keer en ze zijn natuurlijk bang. Ikzelf denk niet dat een yt filmpje met parkietengeluidjes zo slim is, omdat ze dan inderdaad wanhopig op zoek gaan vanwaar het geluid komt en dat wil ik ze niet aandoen. Dus ik zal het later wel nog een keertje proberen, ik weet niet of ik morgen genoeg tijd zal hebben, aangezien ik naar school moet. Het positieve is dat ik volgend week vakantie heb, maar we zullen wel zien wanneer we het doen! Maar ik zal jullie wel op de hoogte houdens, en wanneer ze r uiteindelijk uitkomen natuurlijk een prachtige foto maken! ;)
Groetjes van mij en de vogels! :D

pat84ricia

Ik ben benieuwd of ze stoppen met schreeuwen wanneer ze buiten gevlogen hebben. Bij mij heb ik er één die ondanks het feit dat de kooi de hele dag open staat, altijd luidruchtig aanwezig is. Hij wordt altijd weggejaagd door de anderen omdat zij rust willen hebben.

josva

Ik zou er op letten waarom is ie zo luidruchtig aanwezig

klinkt gek maar die van mij schreeuwd als zij zijn plaats inpikt (duwt hem er meestal weg) en als ze gaat eten protesteerd hij (ze is nog nieuw dus ik kan het begrijpen dat delen moeilijk word als je 4 maanden niet had hoeven delen)

Voor de rest balanceren ze elkaar goed af met de speeltjes, de een vind de ander zijn speeltjes niet leuk dus ieder zijn ding. Buiten de kooi word samen gevlogen en zitten ze ook samen tenzij er een bij mij zit en de ander wil spelen gaat er een schreeuwen (mannetje dan, popje zegt niet veel die doet gewoon in plaats van schreeuwen.. gewoon aan de kant duwen)

Kan zijn dat dit ook het geval is bij jou parkietje

Kleintjes

Geduld hebben is de sleutel. Als je parkietjes er niet uit willen, dan willen ze niet. Dwingen is taboe, je gaat ze dan negatieve ervaringen geven in hun VEILIGE huisje, is de bedoeling dat hun huisje de veilige haven is waar ze rust hebben en geen enge dingen gebeuren.

Ik heb 7 parkietjes, en de 5 die in de kamervoliere zitten komen ze er  nauwelijks nog uit. Nou ja, dat is hun keuze en ik vind 't prima zo.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Pam

Ik heb sinds eind juni twee nieuwe vriendjes. En schreeuwen dat ze doen  :-[ Dat was ik helemaal niet gewend van mijn vorige vriendjes. Maar goed de een is de andere niet. Ik heb deze twee nog niet tam. Als ik de vinger voor ze hou dan gaan ze de andere kant op. Maar dat zal tzt vast wel goed komen. Ik laat ze al wel los vliegen in de kamer. Ze komen vanzelf weer terug in de kooi maar schreeuwen doen ze dan toch nog wel. Dat doen ze niet altijd na een vliegbeurt want soms zijn ze zo moe dat ze gaan slapen.
Wat mij opvalt is als ze schreeuwen (in de kooi) en ik leg een handdoek over de kooi, zeg maar als een soort dak, dus de zijkanten zijn wel open, dan zijn ze redelijk rustig. Ze proberen dan aan de handdoek te pikken, is natuurlijk een leuk spelletje. En als het helemaal te gek wordt dan gaat er een grote handdoek over de kooi zodat ze even helemaal niets zien. Na een kwartiertje of zo gaat de doek dan weer een klein eindje omhoog en langzamerhand er weer af. En als ze dan weer beginnen........... dan wordt het hele riedeltje van de handdoek weer herhaald...... Ik blijf volhouden !!!! Net zolang totdat ze niet meer schreeuwen  :o
Toedels Pam en Willem

Usya

Vandaag is Daisy uit de kooi gekomen.
Ik weet niet of ze dit bewust of perongeluk deed aangezien ze heel bang was toen ze er uitkwam. Ze heeft niet gevlogen maar klom wel aan de buitenkant en op de kooi, ook.probeerde ze de deurtjes terug te vinden om binnen tegaan (is niet gelukt). Dit kwam waarschijnlijk omdat Blu nog in de kooi was. Op een moment stopte ze met klimmen en ze stond gewoon stil aan de tralies zonder te bewegen. Uiteindelijk hebben we haar toch met het badje moeten vangen ,ze vloog veel en we hebben het badje snel weer terug aan de kooi gehangen (het badje was leeg, sorry voor rare uitleg). Daarna hebben we beide gewoon met rust gelaten.
En nu heb ik een vraagje, ik ben van plan Daisy en Blu er zondag weer uit te laten gaan, maar is dit wel een goed idee, en zullen ze er deze keer wel beide uitkomen en de deurtjes wel terugvinden?

Audrey

Sky en Toby zijn niet handtam, maar vliegen overdag wel en kruipen 's avonds als het donker wordt zelf in hun kooi. Soms, als ik iets vroeger dan gewoonlijk ga slapen, zit Sky al in de kooi maar Toby niet. Op mijn hand stappen doet hij niet, maar als ik een stok voor hem houd blijft hij daarop zitten en kan ik zo de kooi in de krijgen, hij springt dan zelf op een stok in de kooi.

Ik denk dat je ze moet de kans geven om los te vliegen als je er zelf ook tijd voor hebt. Dus niet, over 2u moet ik ergens zijn, ik zet gauw de kooi nog even open. Bij parkietjes die dit gewend zijn, kan dat wel, maar de eerste keren moet je ze echt de kans geven alles zelf in "handen" te nemen. Eventueel lok je terug met een stukje trosgierst, of je houdt de kooi (de deuropening dan) voor hen als ze ergens zitten en zich niet meer durven verroeren.

En vooral: relax! Zet de kooi open en houd ze uiteraard wel in de gaten maar doe gewoon wat je anders zou doen. Ze worden vanzelf nieuwsgierig en zullen elkaar misschien wel aanmoedigen om een rondvlucht te maken. Leg iets lekkers (blaadje witloof, sla, stukje fruit,...) op een plaats die ze goed kunnen zien of ga zelf lekker een appeltje eten.
En misschien is een parkietenspeeltuin naast de kooi ook een leuk idee?

Usya

Ik had hun ook de tijd gegeven, wel 6 uur lang! Maar toen zei mijn broer, dit is genoeg, het is al laat en ze zal er zelf niet ingaan.Lokken met trosgierst deed ik, maar ze had  daar geen interesse voor. :( Wel goed idee dat met die stok, dit zal ik de volgende keer proberen! ;) De kooi voor haar houden was geen optie, aangezien ze aan de kooi hing. Ze zocht de eerste 10 minuten de deurtjes wel terug om binnen te gaan, uiteindelijk gaf ze op en ging buiten aan de tralies hangen in de buurt van Blu die doodsbang was, eerst stond hij wel samen met Daisy op het deurtje, maar toen Daisy wegklom ging Blu gewoon terug naar binnen. Het goeie is wel dat ik bijna geen vertrouwen van Daisy heb verloren want na een uurtje was ze weer zoals alle andere dagen. :D

josva

Ik moet zeggen dat ik ook een kooiparkiet heb. Sunny komt er bijna nooit uit en als ze er uit komt is het maar voor een half uurtje, even hoi zeggen spelen en als ze er genoeg van heeft vliegt ze even rond en gaat de kooi weer in. Ik kan heel erg merken dat ze moeite heeft met vliegen en omdat ze erg verlegen is en wijnig vliegervaring heeft zit ze liever bovenop de kooi of op haar favoriete zitstok.

het ligt echt aan haar conditie, dat is echt te merken met het rondvliegen en dan landen wat het mannetje rechtstreeks zou doen. Ik train bijde vogels bij het vliegen waar zij moeite heeft bij het opstijgen en soms te hard land terwijl hij gewoon even stil in de lucht kan blijven hangen (is erg zeldzaam maar best lastig als ik aan het eten ben)

dit is bij jou vogels zoieso ook het geval, ze komen er vanzelf wel achter hoe alles werkt en als je je vogel duidelijk maakt dat iets niet mag (bijv. Eten van de planten) zal ie het niet opzoeken en weten dat het niet mag. Al kan dat wel een half jaar duren, omdat ze heel erg ondeugend kunnen zijn. Als een parkiet blijft volhouden en toch blijft zitten op een voorwerp waar hij niet op mag zitten haal dit voorwerp 3 weken uit het zicht van de parkiet zodat hij er niet bij kan.

hopelijk heb je er wat aan

groetjes

Usya

Heey dankjullie voor het reageren,
Daisy is nu weer buiten de kooi, ze was de eerste minuutjes aan het rondvliegen en nu zit ze op de kooi bij Blu (die helaas nog steeds niet uit de kooi is gekomen, maar dat zal wel komen). Ik heb heel de dag de tijd maar als ze na vele uren nog steeds niet in de kooi komt zal ik haar proberen te lokken of een stok voor haar houden. Als dat niet lukt, geen idee wat ik dan moet doen :p
Groetjes van mij en de twee gekkies xd

Usya

Hieronder nog een foto.
Ps: tips zijn altijd welkom! ;)

Usya

Wow een stok en wat trosgierst doet echt wonderen!
Daarmee heb ik Daisy in slechts 2 minuten terug in de kooi gekregen, ze was nieteens bang, GEWELDIG!
Dankje voor die tip Audrey, ik en Daisy zijn daar zeer blij mee!
Nu nog Blu uit de kooi krijgen, maar dat zal wel lukken! :D
Groetjes van de gelukkige Usya! ;)

Audrey

Super dat het gelukt is!  :)

Usya

#36
Vandaag weer de kooi geopend en wow wat een gefladder!
Ze waren er beiden uitgegaan en ze vlogen er op los, ja jullie lezen het goed, Blu is er ook uitgekomen! ;)
Ze zijn wel vaak gevallen en ook gebotst tegen de muur, plafond, etc.
Maar ik denk dat dit wel normaal is bij de eerste vlucht? Na heel wat vliegen was Blu best wel moe en we hebben hem makkelijk terug de kooi in gekregen. Maar Daisy, die wou er niet in en klom gewoon op de kooi,na heel wat proberen hebben we haar uiteindelijk ook de kooi in gekregen, en samen begonnen ze lekker te eten en drinken!! :)
Nu doen ze beiden een lekker dutje! :)
Ps: ik heb hen trouwens de laatste dagen bijna nooit horen schreeuwen! :D

Ohh nog een vraagje, is een rechthoekige kooi waarvan het dak open gaat gemakkelijker met bv. in en uit de kooi komen, schoonmaken....?

josva

Dat lijkt mij alleen maar lastig, vooral omdat de vogels van bovenaf niet kunnen landen in de kooi

een kooi die van voren open gaat met tralies die trapsgewijs lopen is een stuk makkelijker

vogeltjes die nog niet veel gevlogen hebben landen af en toe nog welleens te hard en ongelukkig (heb welleens een parkietje achter de verwarming gehad, gelukkig was alles oke)

Ik merk ook dat ze af en toe nog even een rondje maken als ze weten dat ze te hard vliegen en ongelukkig gaan landen dus stel je voor dat ze een gat in moeten

Usya

Hey,
vandaag is alweer heel goed gegaan.
De vogels hebben veel gevlogen zonder ongelukjes en ze waren hier ook heel blij mee.
Daisy is (tot mijn verbazing) zelf terug de kooi in gegaan met behulp van een beetje trosgierst die in de kooi zat.
Blu zat op zijn nieuwe favoriete plaats (een lege vaas waar hij makkelijk in en uit kan) en we hebben hem gemakkelijk de kooi in gekregen door de vaas naast het deurtje te zetten. ;)
Momenteel zijn ze met hun speeltjes en met elkaar aan het spelen en hoor ik zeniet meer schreeuwen! :D

josva

Dat kan nog komen als ze er uit willen :p maar fijn dat het opgelost is

Rel

Nog even een tip tegen het schreeuwen: bij die van mij is het inderdaad vaak verveling. Wat ze hier super vinden en gelijk helpt voor iid bezoek is om in de kooi een wilgentak te zetten. Peuteren ze gelijk helemaal kaal. Zijn zij weer lekker bezig en hebben wij wat rust en gelijk iets om te lachen. Zijn nml erg fanatiek dan. Speetjes moeten ze vaak aan wennen en vaak duur en dit is gratis

Usya

Oke dankje voor de tip, ze schreeuwen al heel wat minder maar ik zal ze zeker wat takjes geven! ;)

Samm

Sommige takken/planten zijn giftig hé, niet alles kan :)

Usya

Ja dat weet ik, ik had al door het lijstje rondgeneusd, maar toch bedankt voor je info! ;)