Croky is ziek :-( ernstig ondergewicht, tips gevraagd om bij te komen

Gestart door Audrey, oktober 16, 2014, 01:22:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Onze oudste kapoen Croky is erg ziek.  :(

Even de situatie schetsen: al een tijdje zat hij vaak te slapen onderaan in zijn kooi onder een laddertje terwijl hij vroeger meestal zijn schommeltje opzocht 's nachts. Begin augustus viel dit voor het eerst erg op, zijn vogelarts was in vakantie, maar ik heb hem gemaild met enkele foto's bij. Er ook bij vermeld dat hij verder erg actief was, geen verschil met anders, had energie genoeg en at gewoon. De arts stelde me gerust en zei dat hij enkel wat nestwarmte opzocht.

Een tijdje later (half september ongeveer) viel me op dat er vaak wat in het onderste deel van zijn bekje bleef zitten en twijfelde of er een stukje zou afgebroken zijn. Wij dus een afspraak gemaakt met de arts, hij heeft het bekje onderzocht (en Croky dus vastgenomen) maar er was gelukkig niets mis mee. Hij adviseerde ons wel om de vogels over te zetten op pellets. Ik had dit al enkele keren geprobeerd, maar hij zei dat ik gerust wat strenger mocht zijn  ::) Na enkele dagen ging meneer inderdaad pellets eten, eerst nogal enthousiast zelfs, daarna met lichte tegenzin. (De twee jongere parkietjes, Toby en Sky, weigerden nog steeds trouwens. Ik zeg dit voor de volledigheid, maar dit topic is voor Croky bedoeld.) Toen ik hem na enkele pelletsdagen (met 's avonds nog een kleine portie zaadjes) woog, verscheen er 39 gram op de weegschaal. Zijn "normale" gewicht is rond de 42 gram. Ik vond dit niet abnormaal, maar besloot hem een dag terug zaadjes te geven om terug wat op krachten te komen en zijn buikje lekker rond te kunnen eten.

Croky pikte erg enthousiast in de zaadjes, maar het leek wel alsof hij vergeten was hoe hij zaadjes moest pellen. Hij pikte ze op en liet ze telkens vallen. Er lagen wel wat zaadpelletjes in het bakje, maar minder dan je zou verwachten. Na wat aanmodderen met het aanbieden van pellets en zaadjes, besloot ik zondagavond Croky te wegen. Ik schrok me een ongeluk  :o  Het diertje woog nog amper 28 gram, hij was dus heel wat lichaamsgewicht verloren zonder dat iemand van ons het gemerkt had.  :'(

Gelukkig mochten we de dag erna onmiddellijk langs bij de vogelarts. Waar ik al voor vreesde, werd bevestigd: hij vertelde me dat Croky een schimmelinfectie heeft in zijn maagje, megabacterie dus. Die schimmel zorgt er voor dat het eten dat hij opeet niet voldoende verteerd wordt (gelukkig zitten er geen volledig onverteerde zaadjes in zijn ploepjes, ik denk dat dit een positief teken is?).
De arts waarschuwde ons al dat de ziekte al veel van Croky's kleine vogellijfje gevraagd heeft, dat hij geen garanties kon geven en dat het moeilijk zou worden om onze lieve schat te genezen. Dat weet ik dus al, daarom vraag ik om hier niet al te veel op in te gaan. De tranen komen nu al in mijn ogen door dit te typen, en ik wil vooral positief denken.

De voorgeschreven behandeling:
2 maal daags een druppeltje Fungizone in zijn bekje, 10 dagen lang
Toby en Sky worden ook meebehandeld. Ik las echter wel, toen ik de ziekte en het medicijn opzocht, dat een preventieve kuur uit 10 dagen bestaat, maar een behandeling 21 dagen. Dus ik ben van plan om de arts op de 10de dag te bellen en te vragen of ik de kuur mag verder zetten voor Croky (hopelijk is hij dan wat aangekomen).

Geen schelpenzand
Om te voorkomen dat Croky teveel zijn maagje met zand vult ligt er nu gewoon papier op de bodem dat dagelijks ververst wordt. Omdat de brokjes in het zand net helpen voor de vertering, ben ik wel van plan hem om de drietal dagen wat zand te geven, een uurtje of twee voor het papier ververst wordt.

Warmte
Meneertje zit lekker onder de warmtelamp, dat kan hij wel gewoon worden denk ik  ;) De arts adviseerde 28 graden, ik probeer de lamp zo goed mogelijk op temperatuur te houden. Hij zit in ieder geval altijd tussen 26 en 30 graden.
Je merkt wel dat zijn lijfje er al aan gewoon is om zichzelf niet meer warm te houden, als hij even uit de kooi is, heeft hij onmiddellijk koude pootjes.

Licht
Ook 's nachts, het licht van de warmtelamp is voldoende. Zelf slaap ik niet zo goed, maar het is nu de derde nacht en na wat geëxperimenteer met verschillende warmtelampen en lakens kan ik het licht voor mezelf tot een minimum beperken terwijl ik toch Croky zijn warmte en licht geef. Ik zou hem natuurlijk in de woonkamer kunnen laten staan, maar dan vrees ik dat ik sowieso constant wil gaan kijken. Ik heb hem liever dicht bij me zodat ik 's nachts even kan kijken naar hem als ik wakker wordt en de temperatuur in zijn kooi kan checken.

Aankomen
Natuurlijk moet hij zo vlug mogelijk aankomen. Hij heeft natuurlijk zijn gewone voeder- en waterbakje. Verder staan er ook potjes (goedkope theelichthoudertjes van Ikea, supervondst!) met zaadjes, water en trosgierstzaadjes die ik van de stengel gehaald heb. Meneertje eet geen trosgierst, maar blijkbaar wel als hij enkel maar de zaadjes hoeft op te pikken.
Verder krijgt hij de ene dag een brintapapje (schepje brinta, 2 schepjes zaadjes, wat water en wat roosvicee) en de andere dag wat eivoer met wat water en roosvicee. Ook eet hij geweekte pellets als je ze hem 1 voor 1 voert op een lepeltje  ::)
Yoghurt mocht ook, maar uiteraard geen magere. Dus op zoek gegaan naar volle bioyoghurt, en hij lust het graag. Dat bied ik een drietal keren per dag aan op een lepeltje.
Sla en zo lust hij heel graag, hij doet een moord voor een blaadje witloof, maar ik denk dat het niet verstandig is nu veel groente en fruit te geven, aangezien hij hier niet zal van aankomen. Een stukje banaan ga ik morgen wel proberen.

Geen aangezuurd drinkwater?
Ik zei ook tegen de vogelarts dat zijn water aangezuurd wordt (1-2 dagen per week) met appelazijn (1ml op 100ml water). Dat raadde hij af omdat het gevaar zou bestaan dat hij hierdoor minder drinkt. Dit vond ik wel wat vreemd, gezien dit bij megabacterie toch vaak aangeraden wordt. Nu krijgt hij dus constant aangezuurd water, maar krijgt ook meerdere keren per dag kans op gewoon water te drinken. Van geen van de twee zie ik hem echt drinken.
Normaal zie ik hem wel enkele keren per dagen een slokje nemen, aangezuurd water of niet. Maar met de yoghurt, brintapap en eivoerpap zal hij ook wel wat vocht binnenkrijgen.


Zo, uiteindelijk is het een heel verhaal geworden, bedankt voor het lezen.  :)

Hebben jullie nog tips voor mij? Vooral wat het aankomen betreft?
En wat is jullie mening over het aanzuren van het drinkwater en het af en toe toch verstrekken van wat schelpenzand?

En vooral: duimen jullie mee voor een positieve afloop, zodat mijn maatje nog lang bij ons mag blijven?  :)

Iris7

Van trosgierst en snoepstokken komt een parkiet wel aan, maar ik denk niet dat het erg gezond is. Biedt Croky de hele dag eten aan, bijvoorbeeld zaad en groente/fruit.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Audrey

Snoepstokken geef ik sowieso niet, die vermeld ik ook niet geloof ik. Daar zit ook veel te veel suiker is, wat me helemaal niet goed lijkt bij een schimmel. Ik meen me te herinneren dat schimmels en gisten erg van suikers houden....

Trosgierst eet hij normaalgezien niet (heb ik wel in huis, Toby en Sky lusten het heel graag en krijgen 2-3 keer per week een snoepbakje met wat trosgiersttrosjes). Als ik bij uitzondering eens een langer stuk leg, wordt dit door Croky vakkundig genegeerd.  ;D
Blijkt dat meneertje het wel eet als het als zaadjes aangeboden wordt, ik wrijf de trosjes tussen twee vingers zodat de zaadjes loskomen, die gaan in een bakje en ik strooi 's avonds ook wat op de bodem van de kooi. Wat extra vet kan in dit geval zeker geen kwaad (ook de arts vond het zeker goed, liever dat hij nog trosgierst eet dan helemaal niets, prioriteit is nu aansterken) en bovendien kost trosgierst minder moeite om te pellen dan zaadjes.

Zoals ik al schreef, wordt er inderdaad de hele dag eten aangeboden. Sowieso voortdurend zaadjes, trosgierst en eivoer of brintapap. En een aantal keren wat yoghurt, stukje kaas,... Maar die kunnen niet in de kooi blijven ivm de warmtelamp.  ;)

Samm

Wat een naar verhaal zeg dit doet me zeker wat ik leef met je mee! Heel goed van je dat je alles voor hem doet! Hadden meer parkietjes maar zo'n mammie als jou!

Als je nou echte stukjes ei probeert ipv eivoer, misschien helpt dit met gewicht.
En je kan ook proberen sinaasappels te persen en hem dit te laten drinken dit vinden ze denk ik lekkerder dan water en zitten ook nog vitamientjes in.
Paar stukjes gekookte rijst mag ook,  denk alleen niet dat ze hier van aankomen.
Verder vind ik het erg lastig je tips te geven want je bent al goed bezig en hebt overal al over nagedacht!

Audrey

Bedankt voor de lieve, bemoedigende woorden Samm  :)

De tips van het ei en vers sinaasappelsap ga ik zeker proberen. Straks even naar de winkel  :)
Gisteren hadden we Griekse pasta, normaalgezien eet hij graag een stukje volkoren pasta maar hier keek hij niet naar om. Ook aardappelen probeert hij altijd te pakken te krijgen (gekookt of als puree), mss moet ik hem ook wat aanbieden. Subtiel dan, want ik schat de kans hoog in dat hij het niet wil eten als het voor hem gezet wordt. Lekker eigenwijs, die Croky  ;)
Maar ik ben er ook niet echt zeker van of (volkoren) rijst en pasta, aardappelen en brood erg helpen bij het aankomen.

Zijn gewicht blijft nu trouwens al 5 dagen stabiel. Hij valt dus gelukkig niet meer af, maar komt ook nog niet bij...

Samm

Dat die niet afvalt is heel positief! Als de medicijnen aanslaan dan word die vast wel weer zwaarder!

Loeky

Wat naar zeg! :'( Heel veel sterkte, verwen hem maar lekker nu het nog kan! Ik zou hem gewoon witlof geven als hij dat zo lekker vindt! Verder denk ik dat je al heel goed bezig bent met het bijvoeren. Hier wordt geduimd voor Croky en we denken aan je.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Audrey

Bedankt Loeky en Samm, doet deugd om te horen. Gisteren had ik een heel positief gevoel, maar vandaag even een dipje. Jullie woorden zorgen terug voor wat moed om er tegenaan te gaan :-)

Het viel me op dat ik hem niet meer zag drinken. Ik weet dat grasparkieten over het algemeen niet veel drinken, maar normaal zie ik Croky toch enkele keren op een dag een slokje nemen (of een duik in ons glas  ;) ) en met die warmtelamp ben ik bang dat hij dan uitdroogt. Daarnet dus met een heel fijn pipetje enkele minidruppeltjes in zijn bekje gedruppeld na het medicijn. En meteen daarna dronk hij een grote slok uit het bakje op de bodem van z'n kooi  :D

Het verse sinaasappelsap keek hij niet naar om. Normaal is hij ook dol op een slokje appelsap, dus als er morgen terug zo weinig wordt gedronken ga ik dat ook even proberen.

De eitjes waren wél een succes. Bio eitjes gehaald, hard gekookt en heel fijn gehakt. Daar een bakje mee gevuld en hij heeft er toch enkele keren van geproefd.
Vroeger gewoon eivoer geprobeerd, eivoer met fruitdingetjes in, zelf eitjes geprakt met beschuit,... maar meneer lustte het niet. Hij is zeker fan van de pure keuken  ;D

Waar ik net nog aan dacht: mogen ze pindakaas zonder toegevoegd zout? Of is dat toch nog te zout of plakt dat te veel? Pindakaas bevat namelijk ook veel calorieën en (goede) vetten.

Samm

Zou ik niet doen, dat kan blijven plakken in de krop, honing word ook afgeraden dus ik denk dat pindakaas dezelfde werking heeft :) misschien dat het met een gezond parkietje wel kan dat weet ik niet, maar in jou geval zal ik het niet doen!

Audrey

Voor de zekerheid vanmorgen terug enkele minidruppeltjes water in zijn bekje gedruppeld, maar ik zag hem vandaag zelf al drinken.

Medicijn is al voor 3/4 op, vanavond mag ik nog een flesje halen en ondertussen ga ik vragen of de behandeling voor Croky mag stoppen na 10 dagen of of ik hem langer het medicijn mag geven.

En, klein feestje,  hij weegt sinds vandaag 29 gram!  ;D


Sonja

Heel veel sterkte met Croky, Audrey.

Aan jouw goede en liefdevolle zorgen zal het zeker niet liggen!
Goed om te horen dat hij weer iets is aangekomen in gewicht. :)

Audrey

Bedankt Sonja  :)

Weten jullie wat ik mag verwachten qua aankomen? Zondag heb ik dus gemerkt dat hij 28 gram woog, hij is tot en met donderdag (5 dagen dus) stabiel gebleven en vandaag een gram aangekomen. Ik hoop dat dat een teken is dat de medicijnen aanslaan. Om de hoeveel dagen zou hij een gram moeten bijkomen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Om even makkelijk te rekenen, vergelijk ik even een parkietje van 40 gram met een mens van 80 kilo. Die komt ook niet zomaar dagelijks 2 kilo bij als hij door ziekte 27 kilo is afgevallen.

En ik merk ook dat zijn ploepjes wat waterig zijn, terwijl hij wel drinkt maar niet superveel, vooral zaadjes en trosgierst eet en wat hij ernaast krijgt is ook niet superwaterig (yoghurt, gehakt eitje, eivoer, sliertje spaghetti, stukje kaas). Hopelijk is dat geen slecht teken. Morgenochtend toch even navragen bij de arts als ik de tweede portie medicijnen haal (ging ik normaalgezien vanavond doen maar hij was weggeroepen voor een noodgeval).

Audrey

Vanmorgen naar de vogelarts geweest om een nieuwe portie Fungizone. Hij was aangenaam verrast toen hij hoorde dat Croky niet meer afgevallen was sinds ons bezoek en zelfs al een gram is bijgekomen. De arts gaf toe dat hij dit maandag niet verwacht had en betwijfelde of Croky nog een dag te leven had. Gelukkig had hij ons dit niet gezegd, hij had ons wel gewaarschuwd dat de toestand van Croky kritiek was.

De waterige ploepjes zijn blijkbaar normaal, iets met afvalstoffen die naar buiten moeten en voedingspatroon dat terug verandert is omdat zijn eten langzaamaan beter verteerd wordt.
En de arts vond het wel amusant om te horen dat Croky yoghurt en geweekte pellets eet van een lepeltje.  ;D  Hij denkt waarschijnlijk 'Die verwende pluimenbol heeft het daar goed voor mekaar'.  8)

Het medicijn moet 10 dagen gegeven worden (na wat gegoogle dacht ik dat hij 21 dagen moest), maar ik denk dat ik op de 10de dag (woensdag) sowieso terug ga.

Net terug op de weegschaal gezet, meneertje had vandaag niet veel zin om even stil te staan, maar het is toch gelukt. Hij weegt nog steeds 29 gram.  :)

Samm

Fijn om te horen en leuk dat je ons op de hoogte houd, moest stiekem lachen om dat stukje van pluizebol :p.
Lust hij ook kiwi? Dit is heel gezond voor grasjes, veel vitamine :)

Audrey

Hij eet zo'n beetje alles, als wij het ook maar in onze mond stoppen. Kiwi valt te proberen!

Zaadjes wil hij heel graag eten, maar ik heb het idee dat hij er te veel honger voor heeft. Hij kan het geduld niet opbrengen om ze te pellen. Er gaan altijd wel een paar zaadjes naar binnen, maar trosgierst gaat beter (vraagt ook minder moeite om te pellen).
Dus ik geef hem nu zoveel mogelijk eten waar hij geen moeite voor moet doen. Straks gaan we nog maar es gezellig een potje yoghurt delen ;-)

Audrey

Mogen parkietjes met MB eigenlijk wel fruit hebben ivm de fruitsuikers die er in zitten?

Ik had het me nog niet eerder bedacht, maar dan zou de sinaasappelsap en roosvicee ook niet mogen...

Loeky

Ja hoor mogen ze hebben. Onder voeding met zoekfunctie groente en fruit kun je precies lezen wat ze mogen hebben.
Roosvicee is geen fruit trouwens maar siroop en dat zou ik persoonlijk niet geven.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Audrey

Ik weet dat ze fruit mogen hebben, maar geldt dat ook voor parkietjes met MB?
En Roosvicee geef ik niet standaard, maar in een brintapapje omdat hij dat vroeger graag lustte en ik dacht dat het kon helpen om aan te sterken.

Ik ga straks gekookt zaad proberen. Hij pelt wel trosgierstzaadjes maar bijna geen gewoon zaad. Ik las dat het makkelijker te eten is als je het 10 minuten kookt en dan goed laat drogen. Dus nu heb ik de drie theezeefjes hier in huis gevuld met zaadjes en water opgezet.

Sara

Je kan misschien hier eens kijken: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php?topic=22099.10;wap2
of hier: http://www.rickcoumans.nl/sites/sieske.com/PDF/Megabacterie%20%20Coing%20Licht%20Disease.pdf
of hier: http://vogelverenigingaves.wordpress.com/belangrijke-info-2/megabacterie/
Ik vraag me af of je vogelarts wel gelijk heeft over de appelazijn. Ik lees echt op elke site die ik google dat het aanzuren van het drinkwater met appelazijn net één van de belangrijkste stappen is in het tegengaan van de "megabacterie".

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes