6 jarig popje ineens kaal

Gestart door 4pietjes, oktober 14, 2014, 21:03:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

4pietjes

Ons popje Kala is ineens zichzelf kaal aan het plukken. Het begon met kleine plekjes (de rui dacht ik eerst) maar ze maakt het steeds erger. Nu heeft ze net onder haar kopje al 2 grote kale plekken.

De parkieten hebben de afgelopen twee jaar pellets gegeten. Nu hebben ze de laatste 3 weken weer zaad gehad. Misschien dat het hiermee te maken heeft? Heb al wel weer twee zakken pellets besteld.

Heeft het zin om naar de dierenarts te gaan?

Groetjes, Caroline

grasParkiet2

#1
Hoi, daar kan het inderdaad aan liggen. De mijne ging zich plukken omdat die juist allergisch was voor de pellets. Maar als dat het enige is wat is veranderd dan kan dit de reden zijn.
Let goed op dat de andere vogels haar niet plukken. En ze niet ziek is, bol zit.

En pellets zijn sowieso beter dan zaad dus je bent goed bezig.

Loeky

Ik zou als ik jou was maar naar de vogelarts gaan want dat ziet er niet goed uit!

Ik denk niet dat dit te maken heeft met het voer want de andere parkieten hebben
het toch ook niet?

Zelf ben ik geen voorstander van pellets omdat dit geen natuurlijk voedsel is ,maar
daar gaat dit topic nu niet over.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Samm

#3
Dit kan een allergische reactie zijn inderdaad, kijk even hoe het gaat met de pallets en neem voor de zekerheid contact op met een vogelarts.

Mocht het niet iets medisch zijn en ze zichzelf gewoon plukt, kan dat ook meerdere redenen hebben.. Verveling dus verander een keer de indeling van de kooi met nieuw speelgoed en hou haar goed in de gaten dat je haar afleiding als ze plukt.. Plukken kan ook verslaving zijn; de pennen zijn namelijk zoet en dit vinden ze lekker.
Mijn parkieten pakken pennen van de bodem en knagen hier op, het is lekkernij en bezigheid therapie, maar zolang ze zichzelf niet  plukken vind ik het prima.
Let wel op dat je dit niet gelijk gaat doen, als ze wel ziek is dan kan verandering de verkeerde werking hebben.

Kleintjes

@Samm: Eigenlijk is 't laten knabbelen aan pennen geen goed idee; je geeft zelf al de reden aan.

@4pietjes: Ik zou 't liever eens laten nakijken bij de dieren arts / vogel arts. Beter 1 keer voor niets, dan 1 keer te laat.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

4pietjes

Nog even een update: er was toch sprake van een parasiet. Ze hebben alle 4 een druppel medicijn op de huid gehad en Kala ook iets tegen de jeuk. Nu weer afwachten tot de veertjes terug groeien. 

Groetjes Caroline