PARKIET VERWEND??

Gestart door mellovesbirds, september 04, 2014, 07:27:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mellovesbirds

hallo allen,
ik heb een vraagje over mijn Chippie 16 dagen in bezit. is al goed tam komt (zonder trosgierst) 100 keer op mijn hand huppen als ik die in de kooi stop. dit weekend is hij nonstop eruit geweest en is ook bij ons (man, dochter,ik) komen zitten.
nu zit ie alleen maar te graven en te gillen om eruit te willen. ik heb nu vaste tijden ingesteld. 's ochtends een uur 's avonds een uur en als ik niet hoef te werken tussen de middag een uur. nu vraag ik mij af of je een parkiet ook teveel eruit kan laten, verwennen dus? want als ie de hele dag eruit mag komt ie veel minder naar ons. of klopt dit niet?
en dan moet ik hem steeds van zijn favo plekje afhalen als ie los is of moet ie zelf de keuze maken om naar ons toe te komen? duurt het echt maanden voordat hij deband met iemand heeft, dat ie het liefst altijd bij iemand (mij) zit?
ik ben bang dat ik hem verpest als ie altijd boven op de kroonluchter slaapt en zit
groetjes melanie

jasmon

Grasparkieten zijn groepsdiertjes dus dit gedrag heeft niet zozeer met verwennen/losvliegen te maken maar met een vriend/vriendinntje missen. Chippie zoekt jullie op bij gebrek aan een soortjegenootje. Mensen kunnen nooit een soortjgenootje vervangen. Dus, een maatje erbij. Als Chippie een mannetje kan zowel een mannetje als popje erbij, als het een popje is alleen mannetje. Als je het geslacht van Chippie niet weet, plaats dan even een foto.

En of 1 á 2 uurtjes losvliegen genoeg is,  ligt ook aan de grote van de kooi maar het kan natuurlijk nooit teveel zijn. Dus hoe vaker hoe beter.

Simone

mellovesbirds

bedankt maar ik ga er geen maatje bij plaatsen. daar heb ik bij dwergpapegaaien zeer slechte ervaringen mee. hopelijk heeft iemand nog tips voor onze huidige situatie?
groetjes

jasmon

#3
Een parkiet is geen dwergpapegaai. Ik denk dat je je beter vantevoren had kunnen informeren over wat een graspakiet nodig heeft en dat is toch echt een maatje. En ja, wat jammer, over een paar weken moet het parkietje weg want het voldoet niet aan de verwachtingen :-\

Simone

mellovesbirds

o wat gemeen om zo te antwoorden. ik doe noooooit dieren weg!!!

jasmon

Sorry als het gemeen overkomt maar volgens mij zij je verwachtingen van je parkietje niet helemaal reëel. En helaas gebeurd het dan maar al te vaak dat het dier weg moet.  Er staat hier genoeg geschreven over tam maken dus misschien eerst daar maar eens gaan lezen.

Succes met je parkietje.

Simone

Mayke en Iep

Simone, ik lees op heel veel sites dat parkietjes ook jou als maatje kunnen hebben. Je gaf mij ook net de tip dat ik er eentje bij moest nemen, maar dan wordt het nooit mijn maatje! Als ze met zijn tweeen zijn worden ze veel minder snel tam, en dan is de kans dat ze nooit meer mijn maatjes worden veel groter.

jasmon

#7
Ook als ze met zijn tweeën zijn, of juist dan, kunnen ze tam worden. Maar een mens kan nooit een soortgenootje vervangen. En wat bedoel je precies met maatje? Een vogeltje wat de hele dag op je schouder zit lijkt gezellig maar wat als je een keer weg moet of op vakantie gaat? En op welke sites lees je dat?

Simoine

Mayke en Iep

Waar lees je dat een mens nooit een soortgenootje kan vervangen? Het lijkt me leuk als de parkiet als ik thuis ben op mijn schouder zit, en lekker tegen me kwebbelt, en als ik weg ben gewoon in zijn kooitje zit? Ik geloof dat veel mensen 1 parkietje hebben. Honden hoeven toch ook niet met zijn tweeen te zijn?

jasmon

#9
Wat is er leuker dan 1 parkiet op je schouder? Juist 2 parkieten en dat kan echt. En een hond is niet hetzelfde als een parkiet en zijn ook niet graag alleen. Het kan wel zijn dat er veel mensen 1 parkietje hebben maar als je weet dat parkieten in de vrije natuur in grote groepen begrijp je misschien dat ze alleen in een kooitje zitten niet leuk vinden.
Daarbij hoe zijn jij het vinden om alleen met parkieten in een huis te wonen en geen andere mensen te zien of te spreken?

Simone

Parkieten-Freak

Het lijkt me zinvol om inhoudelijk op de vraag in te gaan en niet te gaan speculeren over hoeveel parkieten iemand zou moeten nemen.

Een parkiet is graag veel uit de kooi, maar kan ook heel goed op vaste tijden losgelaten worden. Je vogeltje kan daar gewoon aan wennen en dat lijkt me zeker in een gezinssituatie, aan te bevelen. Huisgenootjes weten dan ook wanneer de parkiet los is en kunnen daar rekening mee houden.
Een parkiet op vaste tijden loslaten wil overigens niet zeggen dat de vogel dan aanhankelijker wordt. Vogels gaan zitten waar ze willen, de ene keer op je schouder, en ja, de andere keer op de kroonluchter.
Wel is het verstandig om je parkiet ook aandacht te geven als hij in zijn kooitje zit. Praat tegen hem, geef hem wat speelgoed en stop hem af en toe iets lekkers toe.



mellovesbirds

ik ben heel blij met het laatste nuttige antwoord. mijn dank hiervoor.
groetjes melanie

jasmon

#12
Jammer dat ik hier mijn mening niet mag geven


Natuurlijk mag jij hier je mening geven maar ik vind het niet handig om in dit topic vooruit te gaan lopen op zaken die totaal niet aan de orde zijn.
Gr, PF.

Ayurveda

Lekker veel los laten! Daar wordt die niet minder tam van hoor

Hij zal zelf kiezen of die bij jullie komt of niet.

Maar! Ook zeker oefenen met in de kooi als je weg moet, hier heb ik er een die gewoon niet als als ze de kooi in moest, ze wilde per se met mij mee. Nu kan ze ook bijna altijd mee maar was toch handig geweest als ik haar ietsjes meer aan een kooi had laten wennen (maar ze is nog jong!)  (nu slaapt ze er alleen in)

succes