Is Sara ziek?

Gestart door MenMenM+, september 09, 2014, 16:17:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenMenM+

Hoi,

We hebben 2 parkieten: Sara (vrouwtje) en Mees (mannetje) van 11 maanden oud. Ik twijfel of het wel goed gaat met Sara. Ik heb de site bekeken op de symptomen en wat ik opmerk:
- ze eet en drinkt WEL
- ze zit met opgezette veren op 2 pootjes
- ik weet niet of ze ook slaapt op twee pootjes, dutten in ieder geval wel
- ze praat/kwettert niet echt veel meer
- ontlasting lijkt normaal
- geen staartwippen
- geen kop met slijm
- geen evenwichtsstoornissen
- bevedering ziet er prima uit
- snavel/neusdop ziet er ook onveranderd goed uit
- slaapt zeker meer dan normaal
- heeft verminderd interesse voor haar omgeving, al zie ik wel af en toe contact met Mees en wordt ze door hem bv. gevoerd
Nu zijn ze allebei aan het ruien, dus ik vermoed eerlijk gezegd dat Sara daar gewoon vermoeider van is dan Mees. Maar toch, als ik niet zo twijfelen, zou ik jullie niet opzoeken..
Sara is niet geheel inactief, ze bezoekt ook wel de speeltuin.
Ander idee: zou het kunnen dat ze zwanger is? Ze zijn als echte pubers regelmatig aan het 'oefenen', maar ik weet niet hoe een zwangere parkiet zich gedraagt. Ik kan me voorstellen dat je dan ook meer behoefte hebt aan slaap?
Nu hebben we ze in de woonkamer staan en we hebben 's avonds tot laat ook nog wel licht aan en de tv. Sinds gisteren zetten we de kooi voor de nacht op de kamer van een van de kinderen als zij ook naar bed gaan (ca. 20:30), hopelijk komen ze dan meer aan rust toe?

Enfin, heel verhaal. Ik heb drie foto's toegevoegd, Sara is de groene parkiet. Ik hou me aanbevolen voor jullie reacties!
O ja, in geen van de beschreven ziektebeelden herken ik Sara haar situatie.

groeten,
Monique

Sara

Bol zitten is sowieso een goede reden om aan de alarmbel te trekken en dus naar een vogelarts te gaan. Als ze eitjes zou verwachten, zou ze waarschijnlijk aan het scharrelen zijn op de bodem of een ander plaatsje aan het voorbereiden zijn voor de eitjes en eerder in de weer zijn, maar zeker niet bol zitten. Als je tot laat tv kijkt is het slim om 's avonds een doek over de kooi te hangen zodat de parkietjes geen last hebben van de lichtflitsen. Het is sowieso niet zo goed dat parkietjes direct zicht hebben op de tv vanuit hun kooi omdat het voor hen enkel flitsende beelden zijn. Ik zou de kooi ook niet elke avond verhuizen, maar gewoon zorgen dat ze doorgaans een rustig plaatsje hebben zonder zicht op de tv en 's avonds een doek over de kooi leggen die je er 's morgens weer afhaalt. Daarnaast natuurlijk nog de raad om met Sara naar een vogelarts te gaan. Laat je weten hoe het verlopen is?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

dapje

vind haar er wel ziek uitzien nu ze zo bol zit. Ik heb ook een parkietje gehad die vaak bol zat. Ze at en dronk nog wel en af en toe was ze actief met haar maatje. Maar uiteindelijk bleek ze een tumortje bij haar lever te hebben en is overleden. Ik zou haar even laten bekijken en niet te lang wachten!

MenMenM+

Beste Sara en Dapje,

Dank jullie wel voor je reactie! En het spijt me voor wat jouw parkiet is overkomen Dapje.
Als een wonder lijkt Sara er bovenop te komen, wat het ook was waar ze zo moe van was: ze heeft gisteren werkelijk gebunkerd, van zowel eivoer als zaadvoer en ze liet weer van zich horen. Ook voor Mees begon ze weer meer interesse te tonen. Vandaag zijn ze weer samen in de speeltuin te vinden en zijn samen aan het spelen. Ik vind het nogal wat om al die stress in te gaan van een bezoek aan de vogelarts, die voor ons bepaald niet om de hoek is, dus gezien de omstandigheden nu besluiten we dit niet te doen. Uiteraard houden we haar goed in de gaten. En de signalen die ze afgeeft zijn bemoedigend!

Nogmaals heel hartelijk bedankt!
Hartelijke groet,
Monique