2 parkietjes kan er een 3e bij

Gestart door meertje, september 05, 2014, 13:47:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

meertje

Goededag ik heb een vraagje.

Ik heb een kooi van een meter hoog, 50 cm breed en 35 cm diep. Ik heb er al 2 popjes inzitten, maar mijn vriendin had ook twee parkietjes waarvan het popje is dood gegaan en dat overblijvende manetje is nu zo alleen en erg onrustig.
Ze vroeg dus of ik het mannetje wou hebben.
Maar kan dat wel zo samen?

Alvast bedankt, groetjes myrthe

Leestekens toegevoegd en tekst leesbaarder gemaakt, groetjes Sara.

Usya

2 popjes mogen nooit alleen worden gehouden, dit kan namelijk tot ruzies leiden en meestal ook tot de dood. Dus ik zou er maar zo snel mogelijk TWEE mannetjes bijdoen. Want met 2 popjes en 1 mannetje zullen ze nog steeds ruzie maken.

Iris7

Parkieten leven in paren, dus houd even aantallen aan.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

karin v h

Het is niet zo dat popjes 'nooit' met zijn tweetjes bij elkaar kunnen. Soms kopen mensen een paartje en dan na een paar maanden blijken het toch 2 popjes te zijn. Maar je moet hier niet 1 man bijzetten want dan krijg je zeker oorlog!
Je kunt het aankijken hoe ze zich met elkaar ontwikkelen of er anders 2 mannetjes bijzetten.
Bij kleine aantallen moet je inderdaad een even aantal proberen aan te houden.

meertje

#4
Ik heb de popjes al ruim een jaar bij elkaar, gaat heel goed.
Ze vinden het zo prima, zo met zijn 2tjes. Spelen graag met hun speelgoed en vechten nooit over het eten of met elkaar, ja heel soms bekken ze elkaar af
maar gaat nooit naar vechten.
Ik dacht eerst dat het een setje was maar de neusdop van mijn parkiet werd bruin en bleef bruin.

Als ik goed begrijp is het beter dat ik er mannetjes bij doe omdat popjes kunnen vechten.
Maar als ik het doe moet ik 2 mannetjes bij doen, zodat de rust in evenwicht blijft.

Maar past het wel 4 parkieten in mijn kooi? De afmetingen staan in mijn eerste bericht

gr myrthe

(Leesbaarheid aangepast)

karin v h

Nee Meertje jouw kooi is inderdaad te klein voor 4 parkietjes.
Als het zo al een jaar goed gaat dan lekker houden zo. :)
Als ze niet met elkaar vechten dan is er niets aan de hand, dan hadden ze het al eerder gedaan. Ze zijn nu aan elkaar gewend. Meestal als je 2 vrouwtjes bij elkaar zet dan vechten ze meteen al.
Mocht je er ooit iets bij gaan zetten dan moet je er wel 2 mannetjes bij zetten, geen vrouwtjes meer tenzij je meer dan 4 gaat nemen natuurlijk.

EliseAvi

Mijn popjes gingen ook ongeveer anderhalf jaar goed met elkaar om. Van de een op de andere dag niet meer. Nu heb ik er twee mannen bij en gaat alles weer helemaal prima. Hou er dus wel rekening mee dat er een kans bestaat dat ze toch gaan vechten. Je kunt er al voor kiezen een grotere kooi te nemen, het mannetje van je vriendin te adopteren en er nog een nieuw mannetje bij te zetten, of wachten tot de popjes elkaar de kooi uitvechten en dan pas twee mannen erbij te zetten (uiteraard wel in een grotere kooi)

meertje

#7
Aaah, dacht ik al dat mijn kooi te klein is. 
Zo lang het goed gaat hou ik het nog voorlopig zo, dan neem ik dat manetje niet van mijn vriendin.
Ik kan helaas geen grotere kooi nemen omdat ik anders erg krap word in mijn kamer.

Allemaal bedankt voor de info.
Ik kom weer een stuk veder met mijn parkietjes.

gr meertje

Hoofdletters en leestekens toegevoegd. Gr. Sara