Moos wil steeds ontsnappen

Gestart door moos14, september 26, 2014, 19:11:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

moos14

Hallo allemaal,
wij hebben Moos vandaag precies een week. Ik weet niet zeker of het een mannetje is hoor! Hij komt uit een voliere met ca 8 andere parkieten en kon net zelfstandig eten toen wij hem mochten ophalen. De eerste dag probeerde hij steeds onder het opstapje van zijn voerbakje door te kruipen wat hem een wondje op zijn rug bezorgde. We hebben de opstapjes direct verwijderd. Het wondje is inmiddels en gelukkig snel genezen. Ook is hij overdag steeds maar bezig met ontsnappen. Hij probeert steeds zijn kopje door de tralies te wringen en duikelt door zijn pootjes om zijn as. Hij hopt steeds heen en weer van de ene stok naar de andere. Daarvan wordt hij natuurlijk moe! Hij laat zich wanneer hij rustig is wel aaien en komt ook op mijn vinger zitten. 1x per  dag of om de dag neem ik hem helemaal in mijn hand maar dat vindt hij uiteraard nog eng. Hij heeft een spiegel, een belletje, gierst, sisaltouw en kralentouw in zijn kooi. We praten regelmatig tegen hem. Is dit normaal gedrag wat hij vertoont? Moet hij gewoon nog wennen? Ben ik te ongeduldig en zie ik beren op de weg? Ik dacht zelf om te wachten met hem uit de kooi te laten tot hij dat rusteloze gevoel een beetje kwijt is en begrijpt dat hij er echt niet uit kan zonder dat wij hem eruit laten. Heeft iemand advies voor mij?

Samm

Ga je aub eerst inlezen voor je aan parkietjes begint, als.je parkietje net zelfstandig kon eten dan betekent dat, dat hij z'n hele opvoeding gemist heeft, misschien een idee om hemnog even een paar weken terug te brengen? En waarompak je hem vast? Dit alleen doen als het echt niet anders kan met bijvoorbeeld medicijnen toedienen. En aaien ook niet doen.

Ayurveda

Ik denk dat hij niet zo lekker in zijn vel zit. Ik weet niet hoe oud die is maar na het uitvliegen leert vooral papa nog een hoop hoe die zich moet gedragen als parkiet!

Daarbij is die nu ook nog eens helemaal alleen. Is het geen optie om er nog eentje bij te zetten?

moos14

Beste Sam,
ik heb mij goed ingelezen. Ook alles over tam maken op de site van parkietenfreak. Ons nieuwe vriendje is iid nog jong maar heeft na het uitvliegen nog ca 2 weken bij de ouders gezeten en heeft daar zelfstandig leren eten. Hij zal niet veel jonger zijn dan wanneer we hem in een dierenwinkel gekocht hadden. De kweker gaf mij de tip om hem vast te houden maar dat zal ik dan niet meer doen. Ik zal hem een aantal dagen met rust laten en niet iedere dag oefenen zoals op de site vermeld staat. Misschien helpt een nepvogeltje? Een 2e erbij is nu even geen optie.

karin v h

Kijk Moos is bij zijn ouders en vriendjes weggehaald en zit nu ineens alleen bij jullie in een kooi. Dat is een hele grote overgang.
Veel jonge parkietjes willen in het zaadbakje zitten, dat zien ze toch als een soort van broedblokje wat ze ineens missen. Misschien in hij iets te vroeg weggedaan! Ik zou er zeker geen nepvogel bij zetten dan zou ik er een tweede vriendje bijzetten. Ik weet niet wat de reden is dat jullie dat niet willen en dat hoef ik niet te weten maar weet wel 'een parkiet is een groepsdier'.
Zijn de tralies niet te groot, staan ze niet te ver van elkaar af als hij zijn koppie daar tussen wil wringen? Wel héél gevaarlijk, hou dit echt goed in de gaten. Zijn de tralies horizontaal of verticaal?
Ik weet niet hoelang je hem hebt maar ik zou hem persoonlijk eerst een 2 weken in de kooi laten om te wennen en ga met je hand in de kooi maar als hij er al uit is kun je dit niet terugdraaien.
Veel plezier met Moos. ;)

Samm

Een nepvogeltje of spiegeltje kan 'gestoord' gedrag veroorzaken, je parkietje wil dat nep ding of spiegelbeeld voeren en ermee kroelen maar krijgt geen reactie dus dit is heel frustrerend.. Het is echt aan te raden een 2e te nemen dan is vaak de ontsnappings drang een stuk minder of helemaal weg :).

moos14

Dank jullie voor de reacties  :). Ik heb nog navraag gedaan bij de kweker en hij is niet te vroeg weggegaan. We beginnen gewoon bij het begin en ik laat hem lekker met rust. Zal het met de hand in de kooi langzaam opbouwen naar ca 6x per dag. Verder is hij gelukkig wel lekker aan het kwetteren en zit hij ook regelmatig lekker te genieten met zo'n zacht eigen praatje. Hij is heel geinteresseerd in wat wij allemaal doen, het komt vast best goed. Ik zal nadenken over een tweede er bij  :D. Groeten van Danielle