bruine dop

Gestart door nenemooscha, augustus 13, 2014, 16:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nenemooscha

Hallo allemaal
Ik ben Dushy en ben naar de vogeldoker geweest, mijn bruine neusdop werd steeds groter. Mijn vrouwtje heeft hierover al eens geschreven, maar inmiddels werd die neus steeds groter en groeide zo dat mijn vrouwtje me even liet nakijken. Nou, de dokter heeft me gepakt met een papiertje om me heen en heeft me helemaal nagekeken, nou ik kreeg een goedje in me keel waar ik van moest kokhalzen, en vertelde dat of het mijt was of... ja hoor te veel eenzijdig voedsel, en.. ik was in goede gezondheid maar iets te dik.
Nu moet ik a.s Maandag weer voor herhaling van dat vieze goedje, bah bah,maar even afwachten jullie horen nog van mij, of je komt even gezellig op mijn blog kijken.
Groetjes Nenemooscha zie vorig berichtje (warm)
Lieve groetjes van Nene

nenemooscha

Nou het is inmiddels vrijdag en is onze Dushy weer bij de dokter geweest en weer een vies drankje in zijn keel gedaan, ja de neus is totaal niets verandert hoor,maar volgens de dokter is het geen mijt,dus.... Ra ra wat is het dan  het zal wel bij Dusty horen dan,het is net een zonneklep vinden wij,of zal het dan toch te eenzijdig voedsel zijn.groetjes ook van Dushy

Lieve groetjes van Nene

2BFielicious

Citaat van: nenemooscha op augustus 22, 2014, 20:47:41
Nou het is inmiddels vrijdag en is onze Dushy weer bij de dokter geweest en weer een vies drankje in zijn keel gedaan, ja de neus is totaal niets verandert hoor,maar volgens de dokter is het geen mijt,dus.... Ra ra wat is het dan  het zal wel bij Dusty horen dan,het is net een zonneklep vinden wij,of zal het dan toch te eenzijdig voedsel zijn.groetjes ook van Dushy

Hallo nenemooscha,

Mijn parkietje kreeg ook een verdikte neusdop. En bruinig. Dit bleek ook te zijn door eenzijdige voeding. Overgezet op Harrisonbirdfood high potency fine en binnen no time werd de dop weer aardig normaal.
Dus misschien heb je er wat aan. Op de site van de Dierenkliniek van mij raden ze dus die pellets aan of dat je zelf een heel goed zaadmengsel samensteld van verschillende zaden, al blijft het in het laatste geval wel zo dat ze dan alsnog alleen de lekkere er uit kunnen snacken en nog steeds niet alle vitamines binnenkrijgen. Bij veel parkietjes gaat het gewoon goed, maar als je een ik-pik-alleen-de-lekkere-er-uit-snacken hebt zoals ik, dankunnen pellets juist een goede keuze zijn.

Ik heb een foto erbij gedaan. Before&After. Met enkele weken tussentijd. Ene daarna is het nogbeter geworden.

Succes! Groetjes, Sophie

dapje

Mijn parkietje ziet er ook zo uit! Ik ben bij de dierenarts geweest en die zei schurftmijt!
Ik ga straks ook pellets halen! Ik meng het eerst maar met het oude voer. Ik heb niet zo'n goede ervaring met het overzetten op pellets.
Ze wou het niet en ging in hongerstaking.

2BFielicious

Heb je een goede vogelarts?
Want bij die van mij was het echt geen mijt. En zoals je kunt zien duidelijk verschil tussen het een en ander.

Er zijn geloof ik een aantal pellets goed het de verf gekomen. Harrison is er 1 van, maar ook nutribird schijnt goed uit de test te zijn gekomen. Al heb ik zelf minder goede ervaringen daarmee. De poep ging enorm stinken.

Heb het even opgezocht wat zij adviseren: http://www.vetsenpets.nl/diereninfo/vogels/huisvesting-verzorging-en-voeding

Overzetten js niet makkelijk. Mijnes ging ook in hongerstaking. En elke keer als ik keek korreltje voor korreltje uit het bakje gooien.
Ik heb het schema van nutribird aangehouden toen ik de Harrison pellets ging doen. Misschien ook wat voor jou. En volhouden. Naguurlijk niet je parkietje dood laten gaan. Maar volgens mijn vogelarts zijn vogels vaak slimmer dan honden en kunnen ze goed manipuleren. Die van min kwam ik continue kusjes geven en ging dan voor de kast tsjilpen waar haar oude voer stond... Hoe slim!! En manipulatief. Dus na heel wat gehannes met zelf voordoen, zien dat het eerbaar is, verpakken met lekkere dingen, fijnprakken, aanlengen met roosvicee, mengen met oud zaad... Uiteindelijk gewoon cold turkey omgezet en toen ze echt honer kreeg begon ze gewoon te eten. En nu wilt ze geen zaadjes meer (behalve die pitjes op aardbeitjes) en laat ze die juist links liggen als ze de keus krijgt.

Ik ben niet zo'n voorstander van pellets dat ik zeg dat het altijd beter is dan zaad. Absoluut niet. Er zijn hier genoeg topics over hoe je goede zaadmengsels kan maken en waarom het pellen bv goed is voor een vogeltje. Maar ik denk wel zoals ik al zei dag het in sommige situaties wel beter is. En zoals je kunt zien is het voor mijn vogeltje haar redding geweest. Ze is nu weer mooi op gewicht daardoor ook. En d'r neusgat is weer open. En niet verdikt. En haar verenkleed ziet er veel beter uit. En ze spuugt niet meer.

Veel succes. Maar laat je goed voorlichten door een goede vogelarts, die jou ook advies kan geven over hoe je het het beste aan kan maken of dat je tussendoor telefonisch contact hebt als je twijfelt. Beestjes mag natuurlijk niet doodgaan van de honger, maar te snel toegeven onthouden ze heeeeeeel goed.

jasmon

Weet niet wat voor vogelarts zegt dat dit mijt of schurft is maar dat is het helemaal niet. Zoals gezegd kan de neus veranderen door hormoonschommelingen/broedsheid en dit zakt wel weer af als ze uit broedstemming is. Ik zou haar gewoon een goed zaadmengsel geven dan komt het vanzelf weer goed.

Simone

2BFielicious

Citaat van: jasmon op augustus 28, 2014, 11:16:44
Weet niet wat voor vogelarts zegt dat dit mijt of schurft is maar dat is het helemaal niet. Zoals gezegd kan de neus veranderen door hormoonschommelingen/broedsheid en dit zakt wel weer af als ze uit broedstemming is. Ik zou haar gewoon een goed zaadmengsel geven dan komt het vanzelf weer goed.

Simone

In mijn geval, zoals het parkietje op de foto dus, was het wel echt door tekort aan bepaalde vitamines en niet door hormonen. Want het werd alleen maar erger en dikker en begon een neusgat af te sluiten. Na het omzetten op pellets zag je het verdwijnen als sneeuw voor de zon. En nu mijn parkietje broeds en zwanger is geweest is bij haar overigens de neusdop nooit veranderd geweest. Dus kennelijk reageert haar neusdop niet op hormonale schommelingen tot nu toe.

Elk parkietje is anders... Daarom hoop ik dat er een goede arts naar kijkt en samen met jou kijkt wat het beste is voor jouw parkietje Neeneemooscha! Succes hoor!