Jonge, uitgevlogen parkietjes bij vader of apart houden?

Gestart door fietsmiep64, augustus 19, 2014, 09:15:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fietsmiep64

Hallo, Ik heb 5 prachtige jonge parkietjes, zijn nu ca. 2 maanden oud, zie foto. Ik kan het nog niet goed zien maar ik denk dat het in ieder geval 3 mannen zijn, misschien zelfs 4. Ze zitten samen met papa in een kamervolière die buiten staat. Helaas is kort na het uitvliegen van de jongen de moeder ontsnapt (vakantieoppas heeft haar helaas laten ontsnappen). Ze is niet meer teruggekomen. Heel jammer, want het was een erg mooie vogel. De oorspronkelijke bedoeling was om voor de jongen een goed tehuis te zoeken en volgend jaar weer een nestje te kweken met de ouders. Maar nu de moeder weg is kan dat niet. En ik moet zeggen dat het erg gezellig in de kooi is. Ze hebben met z'n 6-en veel plezier zodat ik er over denk de jongen te houden. Maar hoe moet ik dan volgend jaar een nest kweken? Dat kan niet met Pa en één van z'n kinderen. Als ik er nu een nieuw popje bij koop, zou dat goed gaan? Zij kan dan eventueel ook een paartje vormen met één van de jonge mannen. Als ik dat stelletje dan volgend jaar in het voorjaar apart in een andere kooi zet, kan ik daar het broekhokje aan hangen en kijken of het wat wordt. Of kan ik het broekhokje gewoon aan de kamervolière hangen en gaat dat wel goed? Kan ik überhaupt die 6 (plus eventueel nieuw popje) nu wel bij elkaar laten? Of moet ik mannen en popjes scheiden om inteelt/ruzie te voorkomen. Ik weet niet goed wat verstandig is nu. Ik hoop op reacties waar ik verder mee kan.

Sara

#1
Als er een gelijk aantal of meer mannetjes dan popjes zijn, moet dit normaal goed zijn. Echter zie ik als ik op je foto kijk 4 popjes (zeker 3 maar ik denk dat de vierde die minder duidelijk te zien is ook een popje is). In dat geval kan je er toch best voor kiezen om een goede thuis te zoeken voor bijvoorbeeld twee popjes, of voor één popje en er weer een mannetje bijvoegen (zo houd je even aantallen). Een broedblok ophangen in deze kooi gaat natuurlijk niet, want als je een broedblok ophangt spoor je je parkieten aan om een nestje te hebben en dat mag hier in geen geval omdat ze verwant zijn. Je kan in ieder geval best eerst uitzoeken wat de geslachten zijn, maar ik vrees dat je nu al meer popjes dan mannetjes hebt en dit kan problemen geven in de toekomst. Je zal dus eerst ervoor moeten zorgen dat er meer of evenveel mannetjes dan popjes zijn en dat kan pas nadat je weet welk geslacht ze hebben. Misschien kan je hier duidelijke foto's posten van de neusdoppen zodat we exact kunnen zeggen welke geslachten ze hebben, maar op de foto zie ik er al 3 of 4 met een witbeige en lichtblauwe neusdop en dit wil zeggen dat het jonge popjes zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes