Nieuwe parkietjes willen niet eten en drinken

Gestart door Velda01, augustus 13, 2014, 08:20:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Velda01

Ik heb sinds kort twee Engelse Grasparkietjes.
Echter willen ze niet eten of drinken.

Hoe lang duurt het voordat ze wel gaan eten?

Ze zitten alleen wat op een zitstok en schuifelen soms wat heen en weer.
Zo nu en dan kwetteren ze een beetje.
Ze zijn niet super wild, als ik langs loop blijven ze aandachtig kijken, maar houden me wel in de gaten.
Blijven gewoon zitten.

Ze zijn NB2014, groene vaste voetring.

Waar ik ze weg heb, aten ze wel goed.
Heb ze een tijdje staan observeren omdat ik het zo moeilijk vond er twee uit te kiezen.

azalaia

Maak je geen zorgen. Ik had dit ook met mijn 2 grasparkietjes. Pas na 3 dagen gingen ze eten en drinken.  Hang verschillende bakjes aan de kooi met gevarieerd voedsel, dus niet alles  in 1 bakje doen. Hang dit in de buurt van zitstokken zodat ze er makkelijk bij kunnen en zo hoog mogelijk in de kooi. In het begin komen ze al helemaal niet op de grond. Ik heb zoveel mogelijk waterbakjes met voer erin aan de buitenkant van de kooi hangen. Ook het grit en maagkiezel in een kleiner bakje doen. Je hebt van die groene bakjes, half rond die je makkelijk om de spijlen aan de binnenkant van de kooi kan buigen zodat het goed vast zit. Water moet wel in een grote waterbak ook hangend aan een opening van een luikje. Trosgierst hang je met een knijper ook op.  Sepia en mineraalsteen ook. Vooral niet elke keer gaan kijken van dichtbiij , laat ze lekker hun gang gaan en zet ze op een rustige plek waar niet elke keer langs gelopen hoeft te worden. Het komt helemaal goed  :D

Velda01

Ik heb het ook precies zo gedaan zoals je zegt :)

Moet goed komen dus  :)


azalaia

#3
Dit komt goed want parkieten zijn verzot op eten. Ik heb net een gewassen andijvie blad opgehangen en ze gaat helemaal los met eten en ook speelt ze ermee  :D

Ze moeten eerst acclimatiseren, maar zodra ze zich veilig voelen, gaan ze in de rondte kijken en zoeken of er ook nog iets te eten is.... ;D

Berichtjes samengevoegd, je kan ze nog aanpassen tot 5 minuten na het posten. :) Groetjes, Sara

Velda01

Eentje zit nu te eten, de andere nog niet.
Die kijkt alleen.
Hopelijk gaat hij straks ook eten.

azalaia

Juist door het kijken en afkijken wat die ander doet zal die kat-uit-de-boomkijker ook  binnenkort gaan eten... :D

Iris7

Vaak eten nieuwe parkieten liever als er niemand kijkt, dat heb ik met Lotje laatst ook ervaren.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Velda01

Wat ik merk is dat als ik kijk naar ze, ze ophouden waar ze mee bezig zijn.
Ze rusten/slapen veel.

Zo nu en dan hoor ik een tsjirp-geluidje en als ik dan kijk ( vanaf een afstandje), zie ik ze elkaar poetsen.
Met name elkaars snaveltje poetsen.

Trosgierst was vanmorgen zo goed als op en heb ze al bij het voerbakje gezien.
Toch eten ze nu nog het liefste als ik er niet ben, of als het helemaal rustig is in huis.

Drinken heb ik ze nog niet zien doen.
Maar dat zal ook wel eens komen dan, want ik heb begrepen dat ze niet zo vaak drinken.


azalaia

Parkieten drinken niet zoveel, een paar slokjes in 1 keer. Sommige parkieten houden niet van pottekijkers en eten het liefst als er niemand op let. Dus jij kan stiekum kijken... :D