Grasparkiet + valkparkiet

Gestart door Els, juli 26, 2014, 16:36:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Els

Hallo allemaal,

Ik weet dat er meerder topics hiervan zijn, maar elke situatie is weer anders dus wilde mijn vraag in een nieuwe stellen.

Ik heb een tamme grasparkiet (mannetje) van twee jaar oud, nu heb ik een half jaar geleden daar een popje (bij dezelfde kweker vandaan) bij gehad om te kijken of het leuk zou zijn een maatje voor hem. Maar zij was helemaal niet lief en joeg hem de hele kooi door terwijl hij toenadering zocht. Dus na twee tot drie maanden snauwen heb ik haar weer terug gebracht. Nu wil ik een kamer voilliere aanschaffen en kijken of een valkparkiet een leuk maatje voor hem zou kunnen zijn aangezien hun wat zachter zijn.

Nu is mijn vraag doe ik hier wijs aan en moet dat dan een mannetje of vrouwtje zijn en moet ik dan een jonkie nemen of wat ouder?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes,

Els.

Sara

Een grasparkietenmaatje voor je mannetje blijft nog steeds de beste keuze. Zo te lezen stelde hij het gezelschap van het popje ook enorm op prijs en dan zou ik hem dat zeker geven. Het is nu eenmaal in de meeste gevallen zo dat het popje dominanter en snauweriger is dan het mannetje. Ook kan het gewoon zo zijn dat het niet klikt tussen twee dieren, zoals het ook niet klikt tussen alle mensen. Heb je het popje toen eerst een tijdje in een aparte kooi naast de kooi van je mannetje gezet of de inrichting van de kooi veranderd voordat je het popje bij het mannetje voegde? Ik zou zeker voor een nieuw grasparkietenvriendje - of vriendinnetje gaan en het nogmaals proberen. Je doet een grasparkiet veel meer plezier met een soortgenootje, net als een valkparkiet liever een valkparkiet als maatje zou hebben.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Els

Bedankt voor je reactie Sara,

Ja het leek ons leuk om een ander soort vogel erbij te hebben, maar deze keuze moeten we nog goed afwegen.

Ik vond het zo zielig dat dat vrouwtje zo gemeen deed tegen hem, en toen ik van iemand hoorde dat om dezelfde reden hun mannetje door de stress overleden was durfde ik het niet meer aan.

Maar is een vrouwtje een beter maatje voor hem? Ik heb gehoord dat mannetjes samen ook lief voor elkaar kunnen zijn.
Ik heb niet het doel om ermee te kweken, puur voor gezeldschap.

Kleintjes

Mannetje of popje, dat maakt voor 'n mannetje niet uit.
De heren hier vinden elkaar super lief, net als de meisjes ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Els

Ik denk dat ik toch voor een grasje erbij ga, want ik vind het zielig als ze niks aan mekaar hebben als verschillende soorten.

Twijfel nu wel heel erg aan een mannetje of popje. Een popje heb ik natuurlijk geprobeerd maar zij was net paar maandjes ouder. Misschien is een jonkie net uitgevlogen beter? Dan koop ik eerst deze kamervoiliere http://www.wohi.nl/dieren/papegaaien/vogelkooien/houten-voliere?utm_source=beslist&utm_medium=cpc&utm_campaign=17&utm_content=default1

dan kan hij daar rustig wennen. En zij in hem kooi ernaast. En dan later bij hem erbij.

Loeky

Hoi,

Dat is een mooi huis voor je parkiet (en ). De leeftijd van de parkiet die je erbij zet maakt niet uit.
Bij mij is de oudste nu 5 en de jongste 2 en de andere twee zitten er tussen in. Kijk gewoon welk
parkietjes je aanspreekt als je het bij een kweker koopt. Of het dan een mannetje of vrouwtje is
maakt niet uit. Ze zijn allemaal even lief en ieder parkietje heeft weer een ander karakter. Ik heb
ze van brutaal tot verlegen! Succes en post even wat foto's als je het jonkie hebt :)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Els

Hallo allemaal,

Nou daar is zijn nieuwe vriendje/vriendinnetje. Vermoedelijk een popje maar dat is nog even afwachten.
hun eerste ontmoeting (nog in de  oude kooi, ik ga morgen de voiliere ophalen) ging goed beetje snavelen en hij kriebelde t vachtje van de nieuweling.
Het is een rustig parkietje en heb hem/haar wolkje genoemd. Parkietje was net een paar dagen uitgevlogen en maakte een rustige indruk. Schrok niet snel ergens van dus dacht dat wordt em!
Nu in de kooi gaat het vrij rustig. Het eten is inmiddels ook ontdekt. Vaak zitten ze ieder op zich rustig te kijken of te spelen.
Ik heb voor het nieuwe vogeltje een bakje wat hogerop gehangen, maar merk nu dat mijn mannetje vanavond al 8x naar beide bakjes is gegaan om te eten. Dit terwijl hij dat normaal niet zovaak doet. Hij zou wolkje toch niet willen 'uithongeren' ofzo?

Als wolkje vliegt schrikt hij soms wel en fladderen ze even een paar seconde druk door elkaar. Andersom is wolkje niet onder de indruk als hij een move maakt en blijft rustig zitten.

Nu zitten ze alletwee lief te slapen. wolkje bovenin en hij onderin met zijn kop in zijn vacht. Ze hebben elkaar vandaag voor zover ik gezien heb niet meer opgezocht. Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Wat zijn jullie ervaringen met het wennen van een nieuw soort genootje? Ik hoop dat hij zich niet gaat overeten om wolkjes voer af te pakken.

Groetjes Els.

Sara

Wat een mooi parkietje heb je gehaald! Ben er heel blij om dat je de beslissing genomen hebt om een grasparkietenvriendje/-vriendinnetje te halen.  :)
Over dat eetbakje; je kan er best voor zorgen dat je van alle "belangrijke" dingen, twee stuks hebt. Dus twee eetbakjes, twee schommeltjes op dezelfde hoogte of één die zeker groot genoeg is voor twee, ...
Mijn ervaring met een nieuw parkietje introduceren, is dat er in het begin wel eens naar elkaar gehapt kan worden, maar bij mij waren ze na een paar weken al onafscheidelijk en werd er uitgebreid met mekaar gespeeld en elkaars veren gepoetst. Voor het nieuwe vogeltje zal het de komende week sowieso wat wennen zijn aan de nieuwe omgeving.

Ohja, als je een duidelijkere foto post van de neusdop van het nieuwe parkietje, kunnen we eens kijken welk geslacht we denken dat het is.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Els

Het was een hele klus met in elkaar zetten maar dit is hun nieuwe huisvesting. Ze zijn nu lekker aan het ontdekken en zitten vrolijk te fluiten

Els

Hier een foto van de neusdop van nieuweling Wolkje

Loeky

Wolkje is denk ik een vrouwtje maar de foto is niet al te duidelijk.
Wel kan ik zien dat ze erg mooi is. Veel plezier met Wolkje!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Els

Hier nog een foto vanuit de voiliere waar ik ze vandaan heb.

Els

#12
Waar het eerst goed leek te gaan gaat het nu toch fout.

De 2 dagen dat de parkieten bij elkaar waren zochten ze elkaar echt op. Nu later is t mannetje bang van haar. Zodra zij naar hem komt raakt hij in paniek en zit angstig in een hoekje.

Ik dacht dat er een mooie vriendschap ontstond, maar ze nemen steeds meer afstand van elkaar.

Wat gaat er fout en wat kan ik hieraan doen?

Daarnaast is hij ook ineens agressief  naar mij geworden. Als ik mijn hand in de buurt houd bijt hij er op een hele venijnige manier naar

Berichten samengevoegd,
Gr. PF

Sara

Ik was dit topic even uit het oog verloren. Hoe gaat het intussen? Is er dan een voorval geweest dat hij hang heeft? Heb je ze in die nieuwe kamervolière gezet?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes