Bruine veertjes boven de neusgaten (met foto's)

Gestart door GillesDS, juli 08, 2014, 20:39:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GillesDS

Dag parkietenliefhebbers

Onze parkiet Charlie is inmiddels 1 jaar oud en hij is echt een schat van een vogel.
Hij zit momenteel in de rui en verliest een aantal veertjes.

Sinds eergisteren zien we echter dat de veertjes boven zijn neusgaten bruin worden (zie foto). De veertjes zijn niet echt nat, maar ook niet helemaal droog droog.
Hij doet eigenlijk heel normaal, aan zijn gedrag zien we niks abnormaals. Hij eet goed, zijn stoelgang is in orde, hij fluit, vliegt en speelt met zijn speelgoedjes. Hij reageert ook perfect normaal op menselijk gedrag, zoals gewoonlijk. Enkel die bruine veertjes maken ons dus ongerust. Aan de snavel zelf is niks, het zijn dus enkel de veertjes BOVEN de snavel (en de neusgaten)

Het moet wel gezegd worden dat hij af en toe eens niest (rui?) en zijn spiegeltjes (en soms mij ook) voedert. Ik heb ook nog geen slijm gezien rond de neusgaten.
Zijn kooitje en zijn speelgoedjes zijn allemaal nieuw aangeschaft vorig jaar, dus het is praktisch onmogelijk dat hij met 'roest' in contact komt. We hebben ook geen bruine vloeistof op zijn stokken aangetroffen!

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Even afwachten tot de rui gedaan is? Of is er toch iets meer aan de hand?

Alvast bedankt voor de reacties!

GillesDS

Hier is nog een tweede foto, vanuit een andere hoek. (Poseren kan hij wel  ;D)

GillesDS

Nog vergeten zeggen: hij wrijft wel regelmatig met zijn kopje over zijn stokken. En niezen doet hij ook soms, maar dat zei ik al.

Sorry voor deze post, maar ik vind de bewerkknop niet..