Tweede parkietje, eerste ineens niet meer tam

Gestart door Milo_en_Binky, juli 02, 2014, 19:14:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo_en_Binky

Hallo allemaal!

Drie en halve week geleden hebben wij ons eerste parkietje, Milo, gekocht (toen 6 tot 8 weken oud). De eerste twee dagen hebben we hem in zijn kooitje laten wennen en daarna zijn we hem tam gaan maken, zoals in alle adviezen en filmpjes wordt beschreven. Na een aantal dagen ging hij al op onze hand zitten en konden we over zijn borst aaien. Na twee weken hebben we hem uit zijn kooi gelaten. Hij vloog wat rond maar bleef ook veel bij ons zitten. Tijdens het afwassen bleef hij op mijn schouder zitten en ik kon hem zelfs 'kusjes' geven.

Na drie weken (nu een aantal dagen geleden) besloten we het tweede parkietje (Binky) te kopen omdat het al goed ging met Milo en zodat hij niet al te dominant zou zijn omdat het 'zijn' kooi was. Binky is wat forser dan de eerste, maar ook pas een week of 8 oud.

Voordat we Binky in de kooi zette hadden we Milo eruit gehaald en de kooi veranderd. In tegenstelling tot wat wij verwachtte, was het juist Binky die Milo begon te pikken en tegen hem begon te krijsen. Milo bleef echter wel telkens naar Binky toe gaan. Wat wij dachtten was dat Binky het er niet mee eens was dat hij uit zijn vertrouwde omgeving was weggehaald en dat Milo juist blij was na drie weken weer een soortgenootje te zien. Ze vallen elkaar niet aan, maar ik weet niet of hoe ze met elkaar gaan nu ruzie of vriendschappelijk stoeien is.

Maar het probleem is nu, dat Milo (de eerste) totaal niet meer tam is. Als een van ons nu onze hand in de kooi doet begint hij te bijten (dat deed hij voorheen nooit!). Als we hem uit de kooi proberen te halen. (m.b.v. trosgierst komt hij nog op je hand zitten) dan wil hij zo snel mogelijk weer terug naar de kooi) Als hij aandacht zoekt bij Binky begint deze soms zijn snavel te pikken. Als Milo (in de kooi) wel uit onze hand eet krijgt hij een snauw van Binky.

Is dit normaal? Wordt Milo weer de oude Milo als hij wat gewend is aan de nieuwe situatie? We mochten Binky terugbrengen naar de kweker als het niet goed ging tussen de twee, maar ik heb het idee dat zij nog wel aan elkaar wennen. Ik vind het alleen niet fijn dat onze tamme vogel ons ineens wil bijten, maar ik weet niet of dit door Binky komt of uberhaupt door de aanwezigheid van een soortgenootje.

Kan iemand mij hierbij adviseren?