Mannetje vervelend naar nieuw vrouwtje

Gestart door bart176, juli 01, 2014, 10:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bart176

Hallo Parkiet experts,

tijdens het zoeken op Internet kwam ik dit forum tegen dus ik gooi gelijk mijn probleem maar in de groep (heb gezocht maar kon dit specifieke probleem niet echt vinden. Sorry als het toch al ergens staat.)
Ongeveer 7 maanden geleden hebben we een grasparkietje (mannetje) gekocht genaamd Henk. Henk is een leuk beest, niet echt bang voor je hand maar erop gaan zitten durft hij toch net niet. Tijdens het zoeken naar tips over het tam maken las ik ook vaak dat het beter is voor parkietjes om met een maatje te zijn dus gisteren hebben we de stap gezet en een leuk jong vrouwtje erbij gekocht (Truus). We hoopten dat ze in de kooi van Henk gewoon erbij kon, wel hebben we op aanraden van de verkoper de kooi eerst verschoond en alle spulletjes en speeltjes in de kooi een andere plaats gegeven. Vervolgens hebben we Truus in de kooi gezet, Henk zat hierbij al die tijd al op 'zijn' plekje in het raamkozijn. Hij had echter prima door dat er wat in zijn kooi zat want hij heeft de hele middag zitten fluiten in het raamkozijn, en vloog af en toe een verkenningsrondje over zijn kooi heen (deed hij anders nooit). Toen we Truus even uit de kooi haalden was Henk er als de kippen bij en vloog direct terug naar zijn kooi. Truus hebben we er toen weer ingezet. Eerst heeft Henk Truus nog even zitten observeren vanaf de bovenkant, maar langzaam maar zeker durfde hij naar binnen en begon met zijn snavel tegen die van Truus te duwen (leek op kusjes geven) en door haar veren te kroelen. Dat gaat goed, dachten we. Even later echter, en nu komt het, begon hij ook aan haar pootjes te knagen (af en toe hangen) en aan haar staart te knagen. Truus ging er niet tegenin maar vond het blijkbaar niet leuk want ze bleef wel weglopen en wegklimmen. Dit hebben we een half uurtje aangekeken en uiteindelijk hebben we ze uit elkaar gehaald, waarbij Henk buiten de kooi verbleef en Truus in de kooi. Dat lijkt de enige manier waarop Truus wat rust krijgt. Ook vannacht heeft Henk buiten de kooi geslapen en Truus in de kooi. Zo nu en dan klimt Henk de kooi op en probeert dan om bij Truus te komen, Truus op haar beurt neemt geen enkel initiatief naar Henk toe en reageert nauwelijks op hem. Wel zitten ze af en toe naar elkaar te fluiten. Ook vanochtend hebben we ze weer bij elkaar gezet maar hetzelfde gebeurde, Henk zit constant achter Truus aan om aan haar pootje te knagen en hangen. Ze beet nu wel iets meer van haar af d.m.v. bijt bewegingen en kwetteren maar Henk lijkt daar niet van onder de indruk te zijn.

Nu hoop ik dus op tips over hoe dit op te lossen. Zou een nieuwe kooi de oplossing kunnen zijn (ga ik strakjes sowieso kopen) of gaat dit niet goedkomen? Iemand?

Groeten,

Bart

PS. we hebben ze ook allebei buiten (op) de kooi gehad maar eigenlijk gebeurde daar hetzelfde. Henk bleef maar achter Truus aanlopen en aan haar pootjes te knagen.

Marc1209

Hoi Bart,

Wat er bij jou gebeurt is normaal. Truus is nog een beetje beduusd van wat er allemaal met haar is gebeurd (reis, nieuwe kooi, een vriendje) dus zij kijkt nog even de kat uit de boom.

Daarnaast bepalen Henk en Truus nu de rangorde, er moet immers iemand de baas zijn. Dit is normaal gedrag, echter als ze naar elkaar gaan bijten tot bloedens toe moet je ze uit elkaar halen.

Probeer als je 's avonds gaat slapen ze beide in de kooi te doen en het licht zachter te zetten, meestal gaan ze in "slaapstand" en laten ze elkaar met rust.

De oplossing is tijd. Als de rangorde is bepaald zullen ze niet continue achter elkaar aan zitten.

Veel succes!

karin v h

Waar steeds op wordt gehamerd is dat als je er een tweede parkietje bij neemt dat je ALTIJD de indeling van de kooi moet veranderen.
Zo is het voor beide parkietjes een nieuwe kooi en ga je niet zo gauw rangordes krijgen.
Hang de etensbakjes/drinkbakjes, stokjes, speeltjes op andere plaatsen dat is hetgeen wat aangeraden wordt als er een nieuw parkietje bijkomt!
Desnoods laat je de parkietjes 2 dagen in de kooi zodat ze elkaar af kunnen tasten en daarna laat je ze losvliegen.
Ze moeten aan elkaar wennen en dat heeft tijd nodig maar op deze manier lukt dat niet. ;)
Succes.

bart176

Hoi Marc en Karin,

dankjewel voor jullie snelle antwoord. Voor mij als leek zag het best zielig uit, dat getrek en gehang aan dat pootje. Maar het lijkt er inderdaad op dat we geduld moeten hebben. Truus wordt wat beweeglijker door de kooi heen en Henk heeft zijn pogingen voorlopig opgegeven lijkt het (edit: hij hangt inmidels weer aan de kooi :P). Hij scharrelde net wat rond de kooi, speelde af en toe met een balletje en Truus leek hem wat geïnteresseerder te volgen. Ik zal ze strakjes weer bij elkaar zetten en erbij blijven. En dan maar kijken wat er vanavond gebeurt.

@Karin: we hebben de kooi verschoond en inderdaad alles een andere plek gegeven, voordat beide parkieten bij elkaar kwamen. Maar een hele nieuwe kooi is wellicht een goed idee om alles uit te sluiten.

Groetjes,

Bart

karin v h

Bart in principe is een nieuwe kooi niet nodig.
Het zou van de gekke zijn als iedereen die een 2 e parkietje erbij kocht ook een nieuwe kooi moest kopen, tenzij hij heel klein is en ze normaal geen vlieg 'uren' hebben. ;)
Ze moeten aan elkaar wennen, ze moeten de tijd hebben.
Vergeet niet dat er voor beide parkietjes veel veranderd is.
De een is een tijd alleen geweest en krijg een maatje erbij en de andere komt ineens in een hele andere omgeving.
Dus voor je de nieuwe kooi gaat aanschaffen - tenzij je dat heel graag wilt natuurlijk - ik hou je niet tegen, zou ik het eerst eens eventjes een paar weekjes aankijken. Er kan echt veel gebeuren.
Ze moeten elkaar gaan accepteren elkaar gaan vinden en dat heeft tijd nodig - gun ze die tijd want weer een nieuwe kooi kan ook weer stress geven.
Je hebt nu de kooi omgegooid en dat is al heel goed.
Je hebt een mannetje en een vrouwtje, weet je ook de leeftijd? Kan ook nog zijn dat ze aan het puberen zijn. ;)
Succes. :D

bart176

Hoi Karin,

ik ben toch voor de nieuwe kooi gegaan, maar dat had mede als reden dat ik de oude kooi wat klein vond voor 2 parkietjes. De gedragsverandering was echter wel gelijk merkbaar (of het was natuurlijk puur toeval). Nu we een paar dagen verder zijn is het helemaal goed gekomen. Het hangen aan de pootjes en de staart is eigenlijk helemaal verdwenen. Het mannetje was daarnaast al behoorlijk wat vrijheid gewend en mag vrij rondvliegen in de kamer. Het vrouwtje wil hem daar nu het liefste al in volgen merken we. Ook 'kroelt' het mannetje regelmatig in de nek van het vrouwtje wat ze af en toe toelaat. De leeftijd vind ik een goede vraag, het mannetje hebben we nu een maand of 7 in huis en was jong toen we hem kochten. Helaas weet ik niet hoe oud ze precies zijn  :-[. Alleen het terugvinden van de ingang van de nieuwe kooi lijkt nog een probleem bij het mannetje, of meneer heeft gewoon geen zin om weer naar binnen te gaan ;).

Al met al gaat het volgens mij de goede kant op. Het vrouwtje is nu al een stuk tammer dan het mannetje. We kunnen haar probleemloos pakken en ze vind het niet eng om op een hand of vinger te zitten. Het mannetje was altijd wat argwanend naar handen toe, trosgierst eet hij wel uit de hand maar zodra er op de hand gestapt moest worden deed hij een paar passen achteruit en begon de hand argwanend te bekijken. Vandaag heeft mijn zoontje het vrouwtje trosgierst gevoerd terwijl zij op zijn hand zat. Het mannetje zat op een kleine afstand toe te kijken en durfde uiteindelijk ook op de hand te stappen om zo wat trosgierst te eten (dit was mij in het verleden ook al een paar keer gelukt maar niet zo snel). Hopelijk neemt het mannetje dit gedrag over van het vrouwtje en gaat dat niet andersom ::).

In ieder geval weer bedankt voor je reactie en advies.

Groeten,

Bart

karin v h

Hallo Bart,
Fijn om een reactie terug te horen. Meestal hoor je niets meer en dan denk ik waarom reageer ik eigenlijk nog komt voor mij onvriendelijk over als ik er ook energie insteek -dit terzijde want ik doe het graag ;D

Fijn dat het goed gaat met de twee.
Over de leeftijd hoef je niet in te zitten. Bij mij zit een parkietje van 15 jaar die volop geknuffeld wordt door 2 parkietjes van 1 en 1 1/2 jaar. Als ze gek op elkaar zijn dan maakt dat niets uit.
Het gaat pas parten spelen bij het popje als je jonkies wilt hebben dan is het een ander verhaal!
Heeft het parkietje geen ring waaraan je kunt terughalen hoe oud ze is!

Als de een eenmaal op je hand komt zitten, volgt de ander vaak uit nieuwsgierigheid ook wel! Het heeft allemaal tijd nodig en wij willen vaak sneller dan de parkietjes!

Momenteel zijn er veel paardebloembladen te vinden (geen bloemen-giftig) probeer die eens te geven, bij mij vechten ze erom. Ik leg ze in een deksel van een ovenschaal in water op de kooi dan badderen ze en eten ze lekker paardenbloemblad, zit vol vitaminen etc. wel even goed afwassen! Of witlof in het schaaltje ook heerlijk.  Dit is zomaar een tipje. ;)

Heel veel plezier met de 2 parkietjes, geniet ervan. :)

bart176

Hallo Karin,

tja, ik vind het wel zo fatsoenlijk om even te laten weten hoe het verder gaat. Ik zie inderdaad ook veel op forums dat mensen hun probleem neergooien om het door een ander op te laten lossen en dan kan er geen eens een bedankje af.
Momenteel kan er echter wel eens een dag of twee tussen mijn reacties zitten, ik zit namelijk deze hele week in de nachtdienst dus overdag is het hoofdzakelijk slapen.

Maar ik zal eens op zoek gaan naar paardebloem-bladeren. Bedankt voor de tip!

Bart

bart176

En om het onderwerp definitief af te sluiten: het is vanzelf  helemaal goed gekomen tussen die twee. Het nieuwe, handtamme vrouwtje heeft zelfs kennelijk zo'n positieve uitwerking op het mannetje dat die inmiddels ook zelf naar je toe komt of vliegt en op je hand of schouder komt zitten. Hij heeft dat helemaal uit zichzelf gedaan, op een gegeven moment zag ik dat hij op de kooi zat en zich 'lang' maakte om te gaan vliegen in mijn richting. Ik hield toen mijn hand in de buurt van de kooi en daar ging hij gelijk op zitten, en dat tot wel 3 keer toe dus het was geen toevalstreffer. Nu, een paar dagen later, reageert hij zelfs duidelijk op aanmoedigingen om naar je toe te komen en vanochtend ging hij ineens spontaan op mijn schouder zitten. Ik had nooit verwacht dat ik een parkietje zo leuk zou gaan vinden!