is dit bloedluis/bloedmijt?

Gestart door elyon88, juni 24, 2014, 07:57:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elyon88

Hallo,

Een collega van mij heeft bij zijn kippen bloedluis/bloedmijt, en ik zal op de muur een paar kleine beestjes lopen.
Ik weet echter niet zeker of het bloedluis is, aangezien ze zich niet gedragen zoals ik hier lees dat je ze kan herkennen en ze niet op de afbeeldingen die op goog bij bloedluis/bloedmijt krijg.

Ik heb 's nachts een doek over de kooi gedaan, en wit papier op de bodem gelegd. De volgende morgen is er geen enkel beestje op te vinden.
Op de muur lopen overdag een paar beestjes, maar als ik 's nachts ga controleren, is er niks te vinden.

Ze zijn doorzichtig, met een klein zwart puntje in het achterlijf. Ze lijken eigenlijk niet op plaatjes die ik op internet kan vinden. Ze lijken eigenlijk nog het meest op een plaatje van een hoofdluis dat ik op internet zag.
Degenen die ik zie geven ook geen bloed wanneer ik ze platdruk, dus die hebben nog geen bloed gedronken.
Ik heb een foto toegevoegd, misschien kunnen kunnen jullie zien op het bloedluis is, of misschien toch iets anders

Ik heb nu met homeshield de bodem van de kooi bedekt (tussen de beukensnippers) en heb ook homeshield op de stokken waar ze slapen gedaan waar ze bevestigd zijn aan de kooi. Verder heb ik ook homeshield gedaan op de rand van de muur met de vloer.
Verder heb ik Anti-parasiet van beaphar (met ivermective) in huis, maar ben een beetje huiverig dat te gebruiken gezien de mogelijke bijwerkingen en dat mijn parkietjes nu in de jeugdrui zitten. Daarbij heb ik ook nog geen signalen gezien dat er bloed gedronken wordt bij mijn parkietjes (geen onrust 's nachts voor zover ik dat kan controleren, geen luizen met bloed gevonden)

Mijn vraag is, is dit bloedluis of iets anders? en kan ik nog iets meer doen?

Alvast heel erg bedankt!

Loeky

Hallo,

Voor de zekerheid zou ik ook de vogelarts bellen voor advies.
Zie jij je parkieten krabben? Open plekjes of zich anders gedragen?

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

elyon88

Mijn parkieten gedragen zich niet anders dan normaal.
Ze zitten ook niet te krabben.
Het is vandaag ook gelukt onder de vleugels te kijken wanneer ze ze toevallig omhoog doen, en zag daar geen rode puntjes (ik had gelezen dat je die kan zien als ze gebeten zijn)




elyon88

Ik heb er net nog 1 zien lopen, weer een doorzichtige. (niks roods te zien, dus die heeft in ieder geval nog geen bloed op)
Deze heb ik levend op een stukje keukenrol gekregen. Ik wilde een duidelijke foto om op internet te kunnen zoeken, en evt aan de vogelarts te sturen.

Het beestje was de hele tijd aan het springen. Ik dacht dat bloedluizen niet konden springen, of heb ik dit verkeerd?


LydiaM

Wat je bij hebt gevoegd als foto's lijken inderdaad niet op rode bloedluizen. Wij hebben hier twee jaar terug een invasie gehad, echt vreselijk. Wat goed werkt is een klein schijfje knoflook in de puntjes van het hok of bijv. aan het begin van de stokjes. Daar rennen ze echt van weg. Zorg dat je je kooi nooit op hout hebt staan, rode bloedluizen verstoppen zich daar in.