Kruipersziekte, hoe te herkennen?

Gestart door janineketting, juni 16, 2014, 03:21:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janineketting

Na het acute overlijden van mijn parkiet Mickey heb ik inmiddels een nieuw huisgenootje, wederom "Mickey".
Hij komt bij een fokker vandaan en is enkele weken geleden "uitgevlogen", dus nog zeer jong (de foto is pakweg 2,5 à 3 weken geleden gemaakt)
Het viel mij op dat hij geen slagpennen heeft aan beide vleugels en ook de staartpen ontbreekt. Mickey kan nog niet vliegen, hij probeert het wel steeds, maar hij krijgt niet genoeg lift. Aanvankelijk dacht ik dat het kwam doordat hij nog zo jong is, maar door enige twijfel ben ik wat gaan rondneuzen op internet. Daar kwam ik de symptomen tegen van kruipersziekte.
Ik las over uitvallende veren waaraan een roodbruine substantie kan zitten. Die zie ik soms in zijn kooitje liggen.
Helaas kan ik de veren (ik bedoel de schacht) niet nader inspecteren, omdat het mij niet lukt om zijn vleugels uit te spreiden met de hand.
Hoe groot is de kans dat het daadwerkelijk kruipersziekte is? Of bestaat er een kans dat zijn verenpak nog niet volgroeid is en dat hij de slagpennen nog moet krijgen?
Mijn vraag is: hoe kan ik definitief vaststellen of het om kruipersziekte gaat?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Sara

Dit is inderdaad een parkietje met kruipersziekte. Zelfs bij nog jongere parkietjes hoor je de vleugel- en staartpennen al allemaal te zien zitten, of deze nu volgroeid zijn of niet. Bij jouw parkietje ontbreken ze duidelijk volledig.
Je kan aan een parkietje met kruipersziekte evenwel een tof huisgenootje hebben. Het is het meest aangenaam dat je enkele aanpassingen doet zodat hij genoeg klautermogelijkheden heeft om overal bij te geraken.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

janineketting

Sara, bedankt voor je reactie.
Het is erg jammer dat hij nooit zal kunnen vliegen, desondanks blijft het een leuk huisgenootje!
Ik zal mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat hij het naar zijn zin krijgt.

Dan heb ik nog een vraagje over de omgang met andere vogels.
Als mijn ouders over twee weken op vakantie gaan, komt hun parkiet bij mij logeren. Die is al volwassen (pakweg 5 jaar).
Is het nou zo, dat ze niet met elkaar in aanraking mogen komen? Of maakt het niet uit?

Sara

Het kan zijn dat een parkietje met kruipersziekte wel ooit zal kunnen vliegen, omdat het verenpakje na een rui soms volledig terugkomt, maar dat valt dus af te wachten.
Als je een parkietje met kruipersziekte bij een volwassen parkietje zet, zal dit volwassen parkietje drager worden. De ziekte zal hierbij dan niet uitbreken, maar er mag wel nooit met dit (drager) parkietje gekweekt worden omdat bij de jongen de ziekte wel zou uitbreken. Aangezien het parkietje zo'n 5 jaar is, heeft het ook de leeftijd niet meer om mee te kweken dus volgens mij is het geen probleem om ze samen te plaatsen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Ayarea

Ik heb zelf ook twee kruipertjes. En heb eens gelezen over soja- en boekweitmeel en de aminozuren die daar inzitten. IPV daarvan heb ik nu spirulina die dezelfde zuren bevat (al is het wel wat duur 12,50 voor 125gram). Ze hebben het nu net een weekje en ze hebben wel nieuwe pennetjes die doorkomen, maar het is nog afwachten tot ze blijven zitten. Wellicht ook een idee? Het is van het merk Avian. Succes!