Vliegen

Gestart door Snappie, juni 17, 2014, 22:08:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snappie

Hallo allemaal,

Het is heel lang geleden dat ik op Parkieten-Freak zat door omstandigheden, maar heb nu toch echt een vraag:
Wij hebben twee prachtige, grappige, super lieve maar helaas niet tamme grasparkieten; een mannetje en een vrouwtje.
We hebben ze nu twee jaar.
Ze hebben een hele grote kooi en ook die staat meer open dan dicht. Daarnaast hebben ze bijna elke dag een lopend buffet van zaad, eivoer, grid, water en verse groenten. Snoep niet eens elke week een half staafje.
Volgens mij doe ik dit goed, toch ?

In het begin kon het vrouwtje drie rondjes door de huiskamer vliegen en het mannetje net niet. Bij twee-en-een-half stortte hij neer zeg maar. Ook maakte hij daarbij een vreemd geluidje als hij wat langer vloog. Naarmate hij ouder wordt (ik schat hem nu drie jaar omdat hij even oud zou zijn als het vrouwtje en haar neusdopjes zijn twee jaar geleden verkleurd), kan hij steeds minder lang vliegen. Nu haalt hij het eerste rondje niet eens.  :'(

Ik vind het echt heel zielig. Is hij toch te dik ? (Soms noemen we hem gekscherend papegaai, maar volgens mij valt het mee als hij zich erg dun maakt) Of heeft hij een longprobleem ?

Naar de dierenarts durf ik niet, ze zijn niet tam. Ik denk dat hij het niet eens overleeft zoals ie laatst deed toen we hem wilden redden na zijn val.

Wie kan mij helpen ?

Snappie

Zojuist Hedwig vd Horst te pakken gekregen. Het is een mogelijkheid om de ontlasting op te vangen en op te sturen.
Wie weet hoe lang het duurt voor we hiervan uitslag krijgen als ze het op kweek zet ?
Want als het een paar dagen duurt kan ik beter maandag met Rio in een bus naar haar toe gaan. Met kooi en al op z'n kant. Want stel dat hij iets aan zijn darmen heeft dan moet ik allebei de vogels 10 dagen antibiotica geven.....
Hoe ga ik dat doen ? Dus misschien kan ze ze dan voor een keer kortwieken. Of is dat zielig ? Wat vinden jullie ?

Sara

Hoe lang dat duurt weet ik niet, volgens mij zijn er wel forumleden die er ervaring mee hebben.
Hoe lang zal de busrit dan duren? Waarom wil je precies kortwieken? Dit is voor een parkietje nog veel stresserender dan dat je ze gewoon zou vangen en in een reiskooitje zetten. Je kan de reiskooi best afdekken met een doek zodat de kalmte bij de parkietjes bewaard blijft.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Snappie

De busrit duurt niet lang en het kortwieken zou zijn om de antibiotica 10 dagen te geven. Maar dat is niet alles dan ?
Ik ben bang dat als er iets met zijn hartje is, hij de stress van het vangen niet overleeft.

Sara

Als hij gekortwiekt is zal je hem nog steeds moeten vangen. Hij kan dan wel niet door de kooi vliegen maar wel springen, dus ik denk niet dat dit voor hem minder stresserend is. Vroeger werd hier aangeraden om parkietjes te vangen met een theedoek, zodat je niet al te veel achter je parkietje moest jagen maar gewoon de theedoek erover kon gooien en klaar.  Achter je parkietjes jagen lijkt me in ieder geval het slechtst. Een andere manier is om je parkietjes te vangen als het schemert, dit zou ook gemakkelijker gaan omdat parkietjes dan niet goed zien. Misschien over deze vangmethodes even de reacties van anderen afwachten, vindt het moeilijk in te schatten welke vangmethode nu nog als best bevonden wordt.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Snappie

Ok, kortwieken lijkt me niks dan. Ik heb vandaag wel een vogelnet gekocht voor het geval dat niks zou lukken. Ik was ook bang dat als ik een theedoek over het parkietje zou leggen, de parkiet dan alsnog zou proberen weg te vliegen en zich zou bezeren of door de zware theedoek neer zou vallen. Maar zo is dat niet dan ? Die theedoek zaait geen paniek ? En wat doet de andere parkiet in dit geval ? Enige ervaring daarmee ?

Snappie

Vandaag ontlasting naar Hedwig vd Horst gebracht; ze hebben een darmbacterie. 10 dagen antibiotica......10 dagen twee niet tamme parkieten vangen......oef.

Snappie

Rio en Belle niet te pakken gekregen en het ging steeds slechter met Rio. Het Vogelasiel in Tilburg geraadpleegd en die goede mensen kwamen meteen !! Wat een service !! In een kleinere kooi gezet zodat ze beter te pakken en te vervoeren zijn, en meteen antibiotica gegeven. Wat ben ik blij met hen zeg ! Ik hoop dat de medicijnen snel helpen nu....Volgens mij zijn we net op tijd want volgens de man van het vogelasiel heeft Rio wel een heel dik buikje.
Nu heb ik wel wat vragen: Ze schudden al heel de dag met hun lijf en ze lijken jeuk te hebben aan hun achterwerk, is dit normaal ? En moet ik de kooi waar ze normaal in zitten ontsmetten, en zo ja hoe ? De stokken en zo....

Iris7

Als je de kooi ontsmet, kun je dat met Dettol doen.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Snappie