nieuwe parkietje wil niet eten

Gestart door petra77, juni 10, 2014, 15:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petra77

hallo ik ben nieuw hier, maar volg het forum al een poosje en heb er al veel info af gehaald. helaas heb ik nu een probleempje wat ik niet terug kan vinden.
ik heb eergister om 21.00 uur een nieuw parkietje gehaald hij is 4 jaar en ziet er prima uit. het is een levendig vogeltje maar helaas wil hij niet eten. hij is alleen maar bezig om de tralies door te knagen in een poging om bij mijn andere parkiet te komen. uiteindelijk komen ze wel bij elkaar maar ik wilde ze eerst even aan elkaar laten wennen door ze naast elkaar te zetten in aparte kooien.
iemand een idee wat te doen zodat ie gaat eten? er ligt trosgierst op de grond en heb 3 verschillende dakjes met voer staan. moet ik ze dan toch maar gelijk bij elkaar zetten? zodat ie hopelijk wel gaat eten?
graag advies. groetjes petra

Iris7

Zit je nieuwe parkiet steeds op een plek? Dan kun je het eten er in de buurt hangen en sowieso voldoende op de bodem leggen. Je hebt je parkiet nog niet heel lang, dus het is niet heel gek dat hij niet meteen eet.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

petra77

hij kroop vloog de hele kooi door en hing vooral steeds tegen de kant op waar de kooien elkaar raakten had daar dus trosgierst opgehangen en daar kroop ie steeds langs en kijkt er niet naar. heb ook twee stukken trosgierst op de grond en een bakje met voer op de bodem staan maar ook hiermee geen succes. denk dat ie echt gefrustreerd is dat ie niet bij de ander kan komen en hierdoor niet eet. heeft iemand hier ervaring mee. weet dat parkieten niet heel lang zonder voer kunne

karin v h

Je schrijft "hij knaagt de tralies door" heb jij een houten kooi?

Komt dit parkietje uit een kooi of voliere met meerdere parkieten en zit nu alleen?
Je schrijft ook dat je bakjes op de grond hebt staan. Strooi is los zaad op de grond en hang bij het stokje waar hij op zit ook een zaadbakje.
Hij moet wennen, komt misschien uit een groep en zit ineens alleen. Een parkiet is een "groepsdier" dus hij mist zijn maatjes.
Dus ik zou proberen zaad op de grond te strooien en een bakje vlak bij zijn stokje. Trosgierst heb je al geprobeerd.
Heb je ook speeltjes in de kooi hangen?

azalaia

Mijn 2 parkietjes aten en dronken de eerste 2 dagen ook niet van de weersomstuit van winkel naar de huiskamerkooi.
Je kan de nieuwe bij die andere zetten en erbij blijven om te zien hoe het gaat. Sommige parkieten scharrelen niet graag over de bodem van de kooi, dus hang met een knijper de trosgierst zo hoog mogelijk op en ook al het andere voer. Ik heb een waterbakje aan de buitenkant van de kooi en daar zit het voer in: goed parkietenzaad en ei-krachtvoer.  Op de bodem schud ik wel kiezeltjes uit van diverse soorten, maar ook zit dit in een groen bakje binnenin de kooi gehangen vlakbij een zitstok en hoog. Zo ook met het rode mineraal blokje. Zie foto's ervan.
Ben benieuwd hoe het gaat als jouw parkietjes bij elkaar zijn. is het een koppeltje van man-vrouw?

karin v h

Petra ik had jouw 2 e berichtje helemaal gemist.
Andere vraag waarom zet je ze niet bij elkaar, dan gaat hij waarschijnlijk snel eten. Nu wil hij daar bij zitten en daarom eet hij niet.
Bij mij komen ze alle 6 ook niet op de grond, hebben ze nooit gedaan. ;)

petra77

moet ik de kooi dan eerst weer veranderen en schoonmaken voor ik ze bij elkaar doe? aangezien ik dit eergister helemaal gedaan heb? mijn parkiet is 3 en het mannetje 4 ze zijn wel bijde andere parkietjes gewent maar kan het al zo snel na 1 dag en gaan ze dan niet vechten?

JudithO

Ik heb hier laatst nog een parkiet bij een ander gezet. Die heb ik gewoon gelijk bij thuiskomst in 1 kooi gezet.
Gaat over het algemeen gewoon prima!

karin v h

Petra ik zou inderdaad de kooi wat veranderen zodat het voor allebei een nieuwe kooi is. Anders gaan de ouderen toch de nieuwe domineren en dan kunnen ze gaan vechten.

Heeft hij nog steeds niet gegeten, zie je geen lege hulsjes liggen in de zaadbakjes of op de grond?
Ik zou het morgen meteen aanpakken, hij wil duidelijk bij de anderen zitten. ;)