Moet je paargedrag bij jonge parkietjes ontmoedigen, en hoe?

Gestart door elyon88, juni 04, 2014, 09:12:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elyon88

Hallo,

Ik heb 2 zeer jonge parkietjes (popje 4 maanden, mannetje nog net geen 3 maanden) die volgens mij paargedrag vertonen.
Dit gedrag is indruk op elkaar proberen maken (heen en weer trippelen over de zitstokken naar elkaar toe, groot maken, met de kopveren opgezet), elkaar voeren en het mannetje probeert af en toe op haar te gaan zitten.

Het popje heeft het een keer toegestaan, toen is hij er een paar keer bovenop geklommen. Echter vielen ze elke keer gelijk om, want de zitstok was smal en schuin om daar hun evenwicht samen te bewaren.
gisteren probeerde hij het weer, maar mocht hij alleen een poosje 1 pootje tegen haar vleugel houden.
Ik weet niet of het vaker is voorgekomen wanneer ik niet thuis was.

Moet ik dit gedrag ontmoedigen?
En hoe kan ik dit gedrag ontmoedigen?
Ik weet niet of het popje het in haar hoofd kan krijgen om op deze leeftijd al eitjes te gaan leggen, maar als dat zo is wil ik dat graag voorkomen, ze is er veel te jong voor.


karin v h

Je moet het gewoon negeren. Zolang je er niets meedoet is het goed. Als je ze een broedblok of een huisje gaat geven dan ga je ze stimuleren er iets mee te doen en dan kan het fout gaan. Bij mij waren ze ook jong toen ze dit soort dingen deden.
Een deel is ook speels en dat ze elkaar mogen! Dus nu gewoon niets mee doen, lekker hun gang laten gaan. ;)